Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

1XM Merckx

peterkarel
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2006 17:07

peterkarel 12 aug 2006 17:50

Een vriend is geïnteresseerd in de nieuwe Merckx 1XM. Kan iemand daar meer bijzonderheden over geven?

billygoats
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2004 12:32

billygoats 13 aug 2006 12:43

Quoten: Origineel geplaatst door peterkarel op 12 Augustus 2006

Een vriend is geïnteresseerd in de nieuwe Merckx 1XM. Kan iemand daar meer bijzonderheden over geven?

Staat al het een en ander over op het forum,ik had er 1 ,nog nooit zo'n slap frame gehad!!!!!

bazz
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 10 jan 2006 22:34

bazz 13 aug 2006 13:25

Quoten: Origineel geplaatst door billygoats op 13 Augustus 2006


Quoten: Origineel geplaatst door peterkarel op 12 Augustus 2006

Een vriend is geïnteresseerd in de nieuwe Merckx 1XM. Kan iemand daar meer bijzonderheden over geven?

Staat al het een en ander over op het forum,ik had er 1 ,nog nooit zo'n slap frame gehad!!!!!

idd slap frame. maar als je er gewoon tourtochten mee gaat rijden ok, ga je er prestatiegericht mee fietsen, afblijven

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 13 aug 2006 13:27

De 1XM is getest in FIETS. Het is een mooi frame, mooi afgewerkt en redelijk betaalbaar. Daar staat tegenover dat (inderdaad) het frame het slapste is dat FIETS ooit heeft getest. Als je dus al overweegt dit frame te kopen, dan zeker niet als je een gemiddeld gewicht of hoger hebt. Alleen voor lichtgewichten een optie.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 aug 2006 15:57

Het is de 1 na slapste, de 1e carbon gazelle was nog veel slapper. Maar ook al ga je niet meer dan sportief toeren dan zou ik het frame niet kopen als je meer dan een goede 80 kg weegt, er zijn genoeg alternatieven die beter zijn als je zoveel weegt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

peterkarel
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2006 17:07

peterkarel 13 aug 2006 19:36

bedankt voor de reacties.

billygoats
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2004 12:32

billygoats 14 aug 2006 14:06

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 13 Augustus 2006

Het is de 1 na slapste, de 1e carbon gazelle was nog veel slapper. Maar ook al ga je niet meer dan sportief toeren dan zou ik het frame niet kopen als je meer dan een goede 80 kg weegt, er zijn genoeg alternatieven die beter zijn als je zoveel weegt.

Ik weeg 70kg,toch niet echt veel ,en dat was al te veel,mijn oude TVT is nog beter!!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 aug 2006 15:12

Kan ook meespelen wat voor wielen je erin hebt zitten. Dat heb je ook bij mtb's, Sid WC met schijven gaat nog met een stijf handgespaakt wiel, maar als je er een Crossmax SL in zit wordt het onbereidbaar.
Maar ik vind het wel een erg droevige prestatie van Merkx als een frame voor een toerfietser van 70 kg niet stijf genoeg is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 14 aug 2006 15:31

Gelukkig maken ze nog twee andere carbon frames, die waarschijnlijk een stukje beter zijn. Toch snap ik het niet dat ze het toch op de markt brengen terwijl ze weten dat het technisch achterloopt.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 14 aug 2006 15:34

Die plastic fietsen hebben nog veel te veel gebreken en slechts weinige voldoen aan eisen die gesteld mogen worden aan stijfheid en torsie. Voor renners die heel lichte frames willen omdat zij zelf ook vlieggewichten zijn kunnen die frames voldoende zijn. Voor toerders die wat steviger in hun vel zitten behoor je gewoon betrouwbare frames te construeren. Scott en Canyon hebben aangetoond dat dit kan. Niemand wil toch een slappe fiets als hij met 80+ kg en 80+ km/u van een Alp afsuist! Hier hebben magazins als FIETS en TOUR een taak om dit aan te tonen.
Zelfs Virenque viel plat op zijn gezicht omdat de vork afbrak las ik vandaag. Die is goed gehavend en mag van geluk spreken dat hij nog leeft.
http://www.metrotime.be/nlnewsbelga.html?telexid=41223
http://www.sport.be/nl/wielrennen/artic ... _ID=153839
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

billygoats
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2004 12:32

billygoats 14 aug 2006 17:59

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 14 Augustus 2006


Kan ook meespelen wat voor wielen je erin hebt zitten. Dat heb je ook bij mtb's, Sid WC met schijven gaat nog met een stijf handgespaakt wiel, maar als je er een Crossmax SL in zit wordt het onbereidbaar.
Maar ik vind het wel een erg droevige prestatie van Merkx als een frame voor een toerfietser van 70 kg niet stijf genoeg is.

Ik had er Campa Neutron in ,niet verkeerd dus.

Plaats reactie