Trapas vervangen
Op wielertoerist.nl heeft ooit een mooie beschrijving met foto's gestaan over hoe je een trapas kunt vervangen. weet iemand deze nog te staan, ik kan hem daar niet meer vinden. Er is laatst een cursus wielen spaken georganiseerd, zou dit ook mogelijk zijn voor andere soort werkzaamheden aan je fiets. Hoe weet je trouwens welke trapas er in je fiets zit ? Er zijn verschillende zag ik.
kiekeboe
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Weet iemand ergens op het internet een complete duidelijk beschrijving van alle type trapassen? Als het nergens goed staat zal ik er wel voor gaan zitten en het allemaal met uitleg onder elkaar zetten met foto's en alles.
Voor het demonteren moet je net de goede dop hebben afhankelijk van de as en de boel de goede kant op draaien. Dat is alles, dan kan je alles netjes schoonmaken en dezelfde of een nieuwe met het schroefdraad netjes ingevet er weer inzetten.
Voor het demonteren moet je net de goede dop hebben afhankelijk van de as en de boel de goede kant op draaien. Dat is alles, dan kan je alles netjes schoonmaken en dezelfde of een nieuwe met het schroefdraad netjes ingevet er weer inzetten.
Quoten: Origineel geplaatst door LCRC op 12 Augustus 2006
heeft hier niets mee te maken maar hoe start ik eigenlijk een nieuwe diskussie? (dat wil ik namelijk doen)
ga naar http://www.fiets.nl/forum/default.asp , klik vervolgens categorie aan. indit geval 'techniek' en dan aanklikken 'discussie toevoegen' rechts boven nieuwste bericht.
heeft hier niets mee te maken maar hoe start ik eigenlijk een nieuwe diskussie? (dat wil ik namelijk doen)
ga naar http://www.fiets.nl/forum/default.asp , klik vervolgens categorie aan. indit geval 'techniek' en dan aanklikken 'discussie toevoegen' rechts boven nieuwste bericht.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
van de week nog gedaan bij de mtb van een vriend van me toen we in de Ardennen zaten. Er zat speling op en de boel kraakte aardig. Bende uit mekaar gehaald, was aan de linkerkant vocht in gekomen waardoor de kogeltjes waren gaan roesten. Bende schoon gemaakt en ingevet. Probleem was alleen dat we alleen siliconenspray hadden en geen dikker vet. Daarom hebben we maar vloeibare bak en braadvet tussen gedaan. Je gelooft het of niet maar alles liep weer als een zonnetje en spelingvrij! Gelukkig hoefde die nog maar één rit te maken. Nu in NL natuurlijk ff fatsoenlijk vet dr tussen gedouwd!
Quoten: Origineel geplaatst door Noppie op 12 Augustus 2006
Op wielertoerist.nl heeft ooit een mooie beschrijving met foto's gestaan over hoe je een trapas kunt vervangen. weet iemand deze nog te staan, ik kan hem daar niet meer vinden. Er is laatst een cursus wielen spaken georganiseerd, zou dit ook mogelijk zijn voor andere soort werkzaamheden aan je fiets. Hoe weet je trouwens welke trapas er in je fiets zit ? Er zijn verschillende zag ik.
Als die behoefte er is, kan dat ook bij de zelfde zaak als de wielspaak cursus.Minimaal aantal deelnemers is zo'n 6 volgens mij.
Voordeel is dat je het tot je racefiets kan beperken, met evt MTB erbij.
Maar geen stadsfietsen e.d.
Dus mochten mensen dat willen, dan wil ik best het e.a. regelen, kleine moeite voor een groot plezier toch...
Als die behoefte er is, kan dat ook bij de zelfde zaak als de wielspaak cursus.Minimaal aantal deelnemers is zo'n 6 volgens mij.
Voordeel is dat je het tot je racefiets kan beperken, met evt MTB erbij.
Maar geen stadsfietsen e.d.
Dus mochten mensen dat willen, dan wil ik best het e.a. regelen, kleine moeite voor een groot plezier toch...
@SpEric; Daar zou ik me direct voor inschrijven, Ik heb een beetje op internet rondgestruind maar heb niets kunnen vinden wat leek op een korte praktische cursus fietstechniek.
Trouwens, ik keek ff naar je fietsje, daar zitten wel heel weinig spaken in je wielen, 8x2, is dat niet een beetje te wenig?
Trouwens, ik keek ff naar je fietsje, daar zitten wel heel weinig spaken in je wielen, 8x2, is dat niet een beetje te wenig?
kiekeboe
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Zit hier misschien iets zinnigs bij?
Parktool Engelstalig
M-gineering
Barnett S Manual Analysis & Procedures For Bicycle Mechanics Ook engelstalig.
Allemaal op Wielertoerist België gevonden
Parktool Engelstalig
M-gineering
Barnett S Manual Analysis & Procedures For Bicycle Mechanics Ook engelstalig.
Allemaal op Wielertoerist België gevonden
Voor montage/demontage HT2 en het vervangen van de lagers zelf, kijk hier eens:
http://www.4bikers.be/index.php?option= ... tent&task=
view&id=362&Itemid=13
Echt een mooie uitleg met foto's.
http://www.4bikers.be/index.php?option= ... tent&task=
view&id=362&Itemid=13
Echt een mooie uitleg met foto's.