Vraagje over helmen
Ik hoor verschillende meningen over het breken van de helm tijdens een valpartij. Is het de bedoeling dat een helm breekt bij een heel harde klap of is dat juist niet de bedoeling. Ik heb het zelf namelijk meegemaakt. Na een harde val op mijn hoofd, brak de Giro-helm in twee stukken. Mijn hoofd had echter geen verwondingen opgelopen. Niet eens een hersenschudding.
Is het dus zo dat door het breken van de helm de klap beter wordt opgevangen of was mijn helm van slechte kwaliteit?
Is het dus zo dat door het breken van de helm de klap beter wordt opgevangen of was mijn helm van slechte kwaliteit?
Quoten: Origineel geplaatst door jetske op 12 Augustus 2006
Is het dus zo dat door het breken van de helm de klap beter wordt opgevangen of was mijn helm van slechte kwaliteit?
Het breken is eigenlijk het opvangen van de valenergie. Is mij ook gebeurt met een klimhelm (bergsport) nadat er een steen op landde. De helmen met een harde schuimlaag aan de binnen zijde (vrijwel alle fietshelmen en het merendeel van de klimhelmen) zijn zo gefabriceerd dat dit de bedoeling is. Dus geen slechte kwaliteit.
Is het dus zo dat door het breken van de helm de klap beter wordt opgevangen of was mijn helm van slechte kwaliteit?
Het breken is eigenlijk het opvangen van de valenergie. Is mij ook gebeurt met een klimhelm (bergsport) nadat er een steen op landde. De helmen met een harde schuimlaag aan de binnen zijde (vrijwel alle fietshelmen en het merendeel van de klimhelmen) zijn zo gefabriceerd dat dit de bedoeling is. Dus geen slechte kwaliteit.
Rather live one day like a tiger than a hundred like a sheep!
Heb wel eens gehoord dat je, zowiezo, ook als hij niet breekt, een nieuwe helm moet aanschaffen als je flink op je schedel bent gegaan... (bij motorhelmen is dit zeker zo..)
??
??
"Hey man, did you see that? That ain\'t oil that\'s blood!"
Giro had ooit een regeling warbij je bij inlevering van een helm die door een val stuk was gegaan je tegen een gereduceerde prijs een nieuwe kon kopen. Of dit nog zo is weet ik niet.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Als je gevallen bent en je helm is (licht) beschadigd, is het verstandig om de helm te vervangen. JE weet nooit of de structuur van het schuim nog intact is. Het doet pijn in de portemonnee, maar het is niet anders. Ik kocht twee weken voor mijn vakantie een nieuwe helm afgeprijsd van 120 voor 80 eurootjes, na twee weken vakantie met 60 per uur onderuit gegaan. GElukkig betaalde de verzekering en krijg ik weer dezelfde korting bij de LBS...
Quote: Origineel geplaatst door Marconi op 14 Augustus 2006
Giro had ooit een regeling warbij je bij inlevering van een helm die door een val stuk was gegaan je tegen een gereduceerde prijs een nieuwe kon kopen. Of dit nog zo is weet ik niet.
voor zover ik weet geldt dat nog steeds, en niet alleen bij Giro, maar ook bij MET, mits helm jonger dan 3 jaar.
(na val verleden jaar hel ingeleverd bij Lohmann Amsterdam en 50 korting op nieuwe). Enige dat je moet doen is briefje voor fabrikant invullen met gegevens over je val
Giro had ooit een regeling warbij je bij inlevering van een helm die door een val stuk was gegaan je tegen een gereduceerde prijs een nieuwe kon kopen. Of dit nog zo is weet ik niet.
voor zover ik weet geldt dat nog steeds, en niet alleen bij Giro, maar ook bij MET, mits helm jonger dan 3 jaar.
(na val verleden jaar hel ingeleverd bij Lohmann Amsterdam en 50 korting op nieuwe). Enige dat je moet doen is briefje voor fabrikant invullen met gegevens over je val
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het is de bedoeling dat een helm kapot gaat. Als hij heel zou blijven zou de impact van de klap toch niet minder worden, want dan wordt de klap gewoon doorgegeven. Door de helm heeft je hoofd een cm of 2 de tijd om af te remmen tot stilstand, anders is je schedel de kreukelzone.
Het zal van de klap en punt van "impact" afhangen of de helm kraakt, scheurt of breekt. Het is volgens mij geen wet van Meden en Perzen dat een helm persé moet breken bij een val. Bij de testen scheuren de meeste helmen of deuken in.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Hij hoeft niet te breken, maar hij is wel ontworpen om stuk te gaan bij een val en daardoor juist de klap op te vangen.
Dat hij is gebroken is geen teken dat je een slechte helm had.
Dat jij nog heel bent is een teken dat je wel een goede helm had!
Dat hij is gebroken is geen teken dat je een slechte helm had.
Dat jij nog heel bent is een teken dat je wel een goede helm had!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"