Op diverse plekken op het forum lees ik dat het toch best mogelijk is om als "gewone sterveling"met tubes onderweg te zijn. Uiteraard is het ideaal als je een volgwagen hebt met reserve wielen. Ook voor het rijden van een criterium kan ik me het prima voorstellen. Maar wat doe je als je alleen onderweg bent en lek rijd? Vloeibaar rubber van Tufo inspuiten? Vervangen? en als je een Tube vervangt plak je deze dan weer vast? of kan je die er zo opleggen?
Kortom als ik mijn fiets wil up-graden met een setje topwielen zoals Bora's of Leightweigts is dit verstandig of kan ik het beste gewook bij draadbanden blijven?
Tubes of toch maar banden
-
- Forum-lid
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 09 aug 2006 15:51
Pinarello wint toch de tour
Als je een tube lek rijdt kun je hem volspuiten en dan rustig naar huis rijden: niet bepaald ideaal als je 50km van huis af bent dus.
Daarnaast kun je de tube verwijderen en er een nieuwe op plakken. Omdat deze nieuwe echter niet vastgelijmd zit, kan deze eraf lopen bij het maken van bochten.
Enige echte voordelen van tubes zijn dat ze (veel) soepeler lopen en dat tubewielen lichter zijn. Met de laatste serie Corima en Bontrager wielen heb je echter ook al zeer lichte vol carbon wielen voor draadbandjes.
Mijn advies: als je niet constant een volgwagen achter je hebt met reservewielen, dan kun je het beste draadbandwielen kopen.
Daarnaast kun je de tube verwijderen en er een nieuwe op plakken. Omdat deze nieuwe echter niet vastgelijmd zit, kan deze eraf lopen bij het maken van bochten.
Enige echte voordelen van tubes zijn dat ze (veel) soepeler lopen en dat tubewielen lichter zijn. Met de laatste serie Corima en Bontrager wielen heb je echter ook al zeer lichte vol carbon wielen voor draadbandjes.
Mijn advies: als je niet constant een volgwagen achter je hebt met reservewielen, dan kun je het beste draadbandwielen kopen.
Quoten: Origineel geplaatst door Paris Carbon op 11 Augustus 2006
Op diverse plekken op het forum lees ik dat het toch best mogelijk is om als "gewone sterveling"met tubes onderweg te zijn. Uiteraard is het ideaal als je een volgwagen hebt met reserve wielen. Ook voor het rijden van een criterium kan ik me het prima voorstellen. Maar wat doe je als je alleen onderweg bent en lek rijd? Vloeibaar rubber van Tufo inspuiten? Vervangen? en als je een Tube vervangt plak je deze dan weer vast? of kan je die er zo opleggen?
Kortom als ik mijn fiets wil up-graden met een setje topwielen zoals Bora's of Leightweigts is dit verstandig of kan ik het beste gewook bij draadbanden blijven?
Ik heb al meer dan 5000 km geen lekke band meer gehad. De tube die ik heb uitgezocht, de Conti Competition, heeft 3 lagen Vectran, die een goede doorprik bescherming bieden, en toch nog een behoorlijk lage rolweerstand.Persoonlijk heb ik de volgende spullen bij me als ik ga fietsen:Één spuitbusje met Latex.Één reserve tube.Twee CO2 patronen.Mocht ik dan toch een keer lek rijden, dan zijn er drie mogelijkheden:
1. Ik spuit het busje latex dat ik bij me heb in de tube, en breng de tube op de normale druk met behulp van een CO2 patroon. Dit is de oplossing die ik als eerste zal proberen. Dit duurt veel minder lang dan het verwisselen van een binnenband, en als het goed gaat kan ik daar niet alleen mee naar huis rijden, maar gewoon mijn rit afmaken.
2. Werkt dit niet, dan leg ik de reserve tube die ik bij me heb om het wiel, en breng deze op druk met een CO2 patroon. Dit doe ik uiteraard liever niet, want dat duurt aanzienlijk langer, en is veel lastiger. De Lightweights echter hebben een zodanige vorm dat een tube op druk ook zonder lijmen slechts met moeite van de velg te krijgen is, en het moet dus zonder problemen mogelijk zijn om daar mee naar huis te rijden, mits je uiteraard langzaam door bochten gaat.
3. Lukt dit ook niet, of ik ben vlak bij huis, of het is erg slecht weer etc. dan bel ik mijn vrouw, een vriend of een taxi, en laat mij naar huis brengen.
Dat het 'verstandig' is zal ik niet beweren. Maar het kan zeker.
Op diverse plekken op het forum lees ik dat het toch best mogelijk is om als "gewone sterveling"met tubes onderweg te zijn. Uiteraard is het ideaal als je een volgwagen hebt met reserve wielen. Ook voor het rijden van een criterium kan ik me het prima voorstellen. Maar wat doe je als je alleen onderweg bent en lek rijd? Vloeibaar rubber van Tufo inspuiten? Vervangen? en als je een Tube vervangt plak je deze dan weer vast? of kan je die er zo opleggen?
Kortom als ik mijn fiets wil up-graden met een setje topwielen zoals Bora's of Leightweigts is dit verstandig of kan ik het beste gewook bij draadbanden blijven?
Ik heb al meer dan 5000 km geen lekke band meer gehad. De tube die ik heb uitgezocht, de Conti Competition, heeft 3 lagen Vectran, die een goede doorprik bescherming bieden, en toch nog een behoorlijk lage rolweerstand.Persoonlijk heb ik de volgende spullen bij me als ik ga fietsen:Één spuitbusje met Latex.Één reserve tube.Twee CO2 patronen.Mocht ik dan toch een keer lek rijden, dan zijn er drie mogelijkheden:
1. Ik spuit het busje latex dat ik bij me heb in de tube, en breng de tube op de normale druk met behulp van een CO2 patroon. Dit is de oplossing die ik als eerste zal proberen. Dit duurt veel minder lang dan het verwisselen van een binnenband, en als het goed gaat kan ik daar niet alleen mee naar huis rijden, maar gewoon mijn rit afmaken.
2. Werkt dit niet, dan leg ik de reserve tube die ik bij me heb om het wiel, en breng deze op druk met een CO2 patroon. Dit doe ik uiteraard liever niet, want dat duurt aanzienlijk langer, en is veel lastiger. De Lightweights echter hebben een zodanige vorm dat een tube op druk ook zonder lijmen slechts met moeite van de velg te krijgen is, en het moet dus zonder problemen mogelijk zijn om daar mee naar huis te rijden, mits je uiteraard langzaam door bochten gaat.
3. Lukt dit ook niet, of ik ben vlak bij huis, of het is erg slecht weer etc. dan bel ik mijn vrouw, een vriend of een taxi, en laat mij naar huis brengen.
Dat het 'verstandig' is zal ik niet beweren. Maar het kan zeker.
Harde wind is meestal tegen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 09 aug 2006 15:51
o.k. dank je wel voor al de tips. In het verleden werd er ook wel een een rolletje dubbelzijdig tape gebruikt om onderweg een tube vast te plakken, heb je dat wel eens gebruikt?
Betreffende Tubes, zeker als je met 50mm hoge velgen rijd zoals Bora's of lighweights, heb je tubes met dergelijke lange ventielen of gebruik je gewoon ventielverlengers?
Als je lek rijd met een tube plak je deze later nog, of laat je dat doen, of is het gewoon pech, nieuwe kopen?
Monteer je je tubes zelf (2x kitten, laten drogen enz. enz.)
Betreffende Tubes, zeker als je met 50mm hoge velgen rijd zoals Bora's of lighweights, heb je tubes met dergelijke lange ventielen of gebruik je gewoon ventielverlengers?
Als je lek rijd met een tube plak je deze later nog, of laat je dat doen, of is het gewoon pech, nieuwe kopen?
Monteer je je tubes zelf (2x kitten, laten drogen enz. enz.)
Pinarello wint toch de tour
Quoten: Origineel geplaatst door Paris Carbon op 12 Augustus 2006
o.k. dank je wel voor al de tips. In het verleden werd er ook wel een een rolletje dubbelzijdig tape gebruikt om onderweg een tube vast te plakken, heb je dat wel eens gebruikt?
Betreffende Tubes, zeker als je met 50mm hoge velgen rijd zoals Bora's of lighweights, heb je tubes met dergelijke lange ventielen of gebruik je gewoon ventielverlengers?
Als je lek rijd met een tube plak je deze later nog, of laat je dat doen, of is het gewoon pech, nieuwe kopen?
Monteer je je tubes zelf (2x kitten, laten drogen enz. enz.)
Even voor de duidelijkheid, ik heb die tubes nog niet zo lang. ngeveer 1000km mee gefietst nu.
Ik denk niet dat ik onderweg zou gaan plakken. Misschien als je veel ervaring hiermee hebt dat je dat kunt overwegen, maar in mijn geval lijkt het me verstandiger om dat niet ergens aan de rand van de weg voor het eerst te doen.
Ik gebruik ventielverlengers.
Tot nu toe heb ik nog geen lekke tube gehad, maar ik ben zeker niet van plan om deze te repareren.
Mijn huidige tubes zijn gemonteerd door mijn FM. Wellicht in een voorkomend geval, zal ik het de volgende keer zelf proberen.
o.k. dank je wel voor al de tips. In het verleden werd er ook wel een een rolletje dubbelzijdig tape gebruikt om onderweg een tube vast te plakken, heb je dat wel eens gebruikt?
Betreffende Tubes, zeker als je met 50mm hoge velgen rijd zoals Bora's of lighweights, heb je tubes met dergelijke lange ventielen of gebruik je gewoon ventielverlengers?
Als je lek rijd met een tube plak je deze later nog, of laat je dat doen, of is het gewoon pech, nieuwe kopen?
Monteer je je tubes zelf (2x kitten, laten drogen enz. enz.)
Even voor de duidelijkheid, ik heb die tubes nog niet zo lang. ngeveer 1000km mee gefietst nu.
Ik denk niet dat ik onderweg zou gaan plakken. Misschien als je veel ervaring hiermee hebt dat je dat kunt overwegen, maar in mijn geval lijkt het me verstandiger om dat niet ergens aan de rand van de weg voor het eerst te doen.
Ik gebruik ventielverlengers.
Tot nu toe heb ik nog geen lekke tube gehad, maar ik ben zeker niet van plan om deze te repareren.
Mijn huidige tubes zijn gemonteerd door mijn FM. Wellicht in een voorkomend geval, zal ik het de volgende keer zelf proberen.
Harde wind is meestal tegen.
Quoten: Origineel geplaatst door Paris Carbon op 12 Augustus 2006
o.k. dank je wel voor al de tips. In het verleden werd er ook wel een een rolletje dubbelzijdig tape gebruikt om onderweg een tube vast te plakken, heb je dat wel eens gebruikt?
Betreffende Tubes, zeker als je met 50mm hoge velgen rijd zoals Bora's of lighweights, heb je tubes met dergelijke lange ventielen of gebruik je gewoon ventielverlengers?
Als je lek rijd met een tube plak je deze later nog, of laat je dat doen, of is het gewoon pech, nieuwe kopen?
Monteer je je tubes zelf (2x kitten, laten drogen enz. enz.)
ik gebruik ventielverlengers. de lekke tube's worden aan de kant gelegd tot het er enkele zijn en dan worden deze gezamelijk geplakt of genaaid zoals je het wilt noemen. monteer ze altijd zelf, dat gaat sneller dan elke keer naar je Fm te moeten lopen. en die dubelzijdige tape bestaat nog hoor, maar ik denk dat het beter is dat ze gelijmd zijn.
o.k. dank je wel voor al de tips. In het verleden werd er ook wel een een rolletje dubbelzijdig tape gebruikt om onderweg een tube vast te plakken, heb je dat wel eens gebruikt?
Betreffende Tubes, zeker als je met 50mm hoge velgen rijd zoals Bora's of lighweights, heb je tubes met dergelijke lange ventielen of gebruik je gewoon ventielverlengers?
Als je lek rijd met een tube plak je deze later nog, of laat je dat doen, of is het gewoon pech, nieuwe kopen?
Monteer je je tubes zelf (2x kitten, laten drogen enz. enz.)
ik gebruik ventielverlengers. de lekke tube's worden aan de kant gelegd tot het er enkele zijn en dan worden deze gezamelijk geplakt of genaaid zoals je het wilt noemen. monteer ze altijd zelf, dat gaat sneller dan elke keer naar je Fm te moeten lopen. en die dubelzijdige tape bestaat nog hoor, maar ik denk dat het beter is dat ze gelijmd zijn.