Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Dus zo word er over ons gedacht...

zaaf
Forum-lid

zaaf 11 sep 2006 17:55

Als je dat telegraaf artikel en de reacties daarop leest wordt je wel een beetje moedeloos. Wat zijn we toch lekker onverdraagzaam met z'n allen. Zeker de randstad is stampvol en we moeten gewoon samen die ruimte delen. Iedereen vindt de ander aasociaal en doet zelf niets verkeerd. Op een zonnige dag fietsen richting het Kopje in bloemendaaal vanuit amsterdam is inmiddels geen lolletje meer, je kan als wielrenner wel 10 keer een knal voor je kop krijgen als je daar behoefte aan hebt (en ja, ik heb een bel en probeer iedereen te bedanken die aan de kant gaat als ik er langs wil).

schapje
Forum-lid

schapje 13 sep 2006 17:40

Als wielrenner schaam ik me meestal de ogen uit het hoofd als ik het gedrag van groepen (meer dan 4 zo ongeveer) wielrenners zie.
Concrete voorbeelden: de trainingsrondjes van DOK uit Den Helder waren toen ik daar zelf rondfietste (zeg 1986 - 1994) ronduit berucht in de omgeving. Met name in de duinen (met dus aan 2 kanten van het pad prikkeldraad) met vier man breed het hele pad bezetten. En als er tegenliggers komen het vertikken om ruimte te laten. Als ik (door file gedwongen dan wel voor de fun of it) naar huis rij met de auto door Bloemendaal en omgeving complete peletons die denken dat ze over de hele breedte van de rijstrook mogen rijden.
Beste mederenners, volgens mij stelt de wet dat je als je niet op het fietspad moet rijden je met TWEE man naast elkaar mag rijden als dat het overige verkeer NIET hindert.
Zelf kom ik ook wel eens in de problemen en voel ik me uitgenodigd tot asociaal gedrag. Met name voetgangers aan 'mijn' kant van het pad (tegoemkomend) terwijl op de 'correcte' weghelft ook een fietser naderd. Voor zover ik weet is het links lopen alleen toegestaan op wegen (dus GEEN paden!!!) buiten de bebouwde kom.  Tweede vaak terugkomende probleem zijn ervaren skeeleraars. Onervaren exemplaren laten vaak genoeg ruimte maar laatst trok zo'n dwaas zijn skeeler onder mijn crank door terwijl ik 35 reedt en hijzelf denk ik ook iets van 30 (tegemoet komend). Daar wordt ik niet blij van.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 14 sep 2006 15:03

Met fietshelm meer kans op ongelukken (Trouw) Helmen beschermen niet alleen, ze brengen fietsers ook in gevaar. Auto’s houden bij het passeren van gehelmde fietsers minder afstand.Ian Walker, een Britse verkeerspsycholoog, fietste door Salisbury en Bristol en mat de ruimte die 2500 motorvoertuigen lieten terwijl ze hem voorbijreden. Soms droeg hij een fietshelm, soms niet. Twee keer werd Walker aangereden; beide keren droeg hij een helm.De wetenschappelijke uitkomst van dit experiment onderstreepte de indruk die de ongelukken al achterlieten. Als de fietser een helm draagt, is de kans twee keer zo groot dat automobilisten er gevaarlijk langs scheren. Gemiddeld is de ruimte tussen fietser en auto dan bijna 10 centimeter krapper. „Daardoor verkleinen automobilisten de veiligheidsmarge die fietsers nodig hebben om obstakels als gaten in de weg te ontwijken”, zegt Walker. „Dat maakt de kans op een botsing groter.” Het onderzoek wordt binnenkort gepubliceerd in het vakblad Accident Analysis & Prevention.Volgens de psycholoog laat de automobilist zich leiden door het beeld dat hij van de fietser heeft. „Autorijders zien fietsers als leden van een andere soort”, zegt Walker. „Vermoedelijk denken ze dat fietsers met een helm meer ervaring hebben en dat hun gedrag voorspelbaarder is. Een helmloze fietser maakt volgens hen vaker onverwachte bewegingen. Maar in de praktijk is er geen enkel verband.”Uit de studie kwam ook naar voren dat grote voertuigen, zoals bussen en vrachtwagens, aanzienlijk minder tussenruimte lieten dan personenwagens.Walker onderschrijft overigens het advies om kinderen met een helm te laten fietsen. Die lopen nogal eens hoofdletsel op door een ongeluk waarbij geen andere verkeersdeelnemer is betrokken.

http://www.drianwalker.com/overtaking/o ... obrief.pdf

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 sep 2006 15:51

Volgens mij komen de meeste ongelukken door dat wielrenners over het hoofd gezien worden of dat de snelheid verkeerd wordt ingeschat. Je valt toch niet als een auto met 20 km/h snelheidsverschil op 30 cm langs je heen rijdt?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 14 sep 2006 16:00

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 14 September 2006

Met fietshelm meer kans op ongelukken .................Die lopen nogal eens hoofdletsel op door een ongeluk waarbij geen andere verkeersdeelnemer is betrokken.
color=#c80303http://www.drianwalker.com/overtaking/overtakingprobrief.pdf

Leuk onderzoek, maar ik twijfel of deze onderzoekers wel juist te werk zijn gegaan; dus: of de methode en technieken die ze hanteren wel deugt. M.a.w. of dit onderzoek wel representatief is voor de gehele populatie, nl. alle fietsers en alle bestuurders.
De meeste fietsers op een 'gewone' fiets dragen geen helm itt racefietsers die overwegend een helm dragen. Een racefietser gaat sneller etc. en dan hebben we nog niet kinderen op driewielers meegewogen. En kun je kinderen met jongeren cq. volwassen vergelijken. Daar zijn dus allemaal verschillen in aan te brengen. Gaan we uit van een 'gemiddelde' bestuurder. Kunnen we uberhaupt wel spreken van een 'gemiddelde' of 'ideale' bestuurder? Ook het verschil tussen voertuig - ik zie jullie het alleen maar hebben over autorijders - komt mijns inziens in het onderzoek niet goed uit de verf. Geslacht (gender) heeft men wel meegewogen, maar voor zowel bestuurders als fietsers? Ik ben bang van niet.
Dit is dus naar mijn mening appels met peren vergelijken. Zijn bovenstaande elementen ook meegewogen in het onderzoek? Zijn 2300 voertuigen wel representatief? Maakt streek, land, e/o provincie (randstad of niet) ook nog uit?  Nogmaals: zijn de uitkomsten van dit onderzoek representatief voor alle fietsers/bestuurders?
Dit is mijns inziens ook wat er van jullie kant ontbreekt aan kritiek.

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 15 sep 2006 23:29

Quoten: Origineel geplaatst door panschpieng op 14 September 2006

vind ik maar een onderzoek van niks. Te veel factoren die een rol spelen. Een paar te noemen; relatief hoge (onderschatte) snelheid van sportieve fietsers, geen richting aangeven (wat ik zo vaak zie, auto's en fietsers) e.d.
D'r zijn er altijd die wel door hun studie of wat dan ook menen een onderzoek te starten naar het een of ander, en dan iets te melden hebben. Helm is voor mij veiliger, basta. (eigen ervaring)

Nou, Panschpieng, niet te kort door de bocht hoor! Ik keur het onderzoek niet af, integendeel, als men mij kan overtuigen dat hun onderzoeksmethode (experiment) en -techniek wel deugt. Je hebt gelijk met al die vele factoren. De onderzoekers mogen mij dan ook aantonen dat ze met al deze factoren rekening hebben gehouden, met al die 2300 verschillende voertuigen en idem met een, zoals we dat zo mooi noemen, een gerandomiseerde homogene groep fietsers, dan kan ik vrede met dit onderzoek hebben. In het onderzoek hebben ze het slechts over "fietser", dus vraag ik mij af of dat ook van toepassing is op racefietser en/of driewielers cq. fietsende kinderen.
Het onderzoek ging trouwens niet om de vraag of het niet dragen van een helm veiliger is omdat de bestuurder beinvloed wordt (zich minder voorzichtig gedraagt). Zo leg je wel een relatie maar geen causale relatie en verbind je er de verkeerde conclusies aan. Het gaat hier om de vraag of fietsers met of zonder helm invloed uitoefenen op bestuurders. Dat is dus een totaal andere benadering.
Iedereen moet het er over eens dat het dragen van een helm veiliger is dan het niet dragen van een helm, ook al gedraagt een bestuurder van een voertuig zich anders. Laat daar geen twijfel over bestaan.
Je keuze voor een helm is in ieder geval duidelijk, zou ik ook zo stellen.

peanuts
Forum-lid

peanuts 18 sep 2006 14:35

Helaas dit weekend zelf enkele collega's tegengekomen die het wielertoerisme een slechte naam geven. Zaterdag waren we op de gezinsdag van onze sportvereniging gaan fietsen langs de schelde. 36 personen waarvan meer dan de helft kinderen. Op een bepaald moment komt er een groepje van 3 wielertoeristen aan die ons willen voorbij steken, zonder vaart te minderen. Luid roepend manen ze ons aan om opzij te gaan. Omdat een van de kinderen, omkijkend naar de bron van het lawaai, niet snel genoeg opzij ging ontstak een van de wielerterroristen in een ware scheldbui. Ik schaamde me in zijn plaats. Dergelijk gedrag kan toch niet.
Ridley icarus, campa veloce 10 speed, derailleurs: campa centaur.

epistaxis
Forum-lid

epistaxis 29 dec 2006 17:59

tja, idioten zullen er altijd zijn. Als je een kind inhaalt moet je er toch altijd rekening mee houden dat die gastjes niet zo stuurvast zijn. Als ie zo zou schelden op mijn kleine kan ie een oorvol terug krijgen hoor, reken maar van yes. Ik ben trouwens ook 1m90 voor 97kg dus de meesten kijken wel uit met dat schelden, hehehe.

Als ik iemand inhaal en die mensen moeten uitwijken dan zeg ik allervriendelijkst "dankuwel!" Nog nooit een tirade achter me aan gekregen.... Gek hè?
Pain is temporary, Pride is forever; en die schaafwonde denk ik ook...

neos
Forum-lid

neos 29 dec 2006 22:06

Quoten: Origineel geplaatst door Epistaxis op 29 December 2006

tja, idioten zullen er altijd zijn. Als je een kind inhaalt moet je er toch altijd rekening mee houden dat die gastjes niet zo stuurvast zijn. Als ie zo zou schelden op mijn kleine kan ie een oorvol terug krijgen hoor, reken maar van yes. Ik ben trouwens ook 1m90 voor 97kg dus de meesten kijken wel uit met dat schelden, hehehe.Als ik iemand inhaal en die mensen moeten uitwijken dan zeg ik allervriendelijkst "dankuwel!" Nog nooit een tirade achter me aan gekregen.... Gek hè?

Precies zo rerageer ik ook altijd als ik iemand inhaal  eerst bellen en dan het danke er achteraan geeft nooit een scheldkanonnade
cornelli racing cycles Uden

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 01 jan 2007 16:25

tja, idioten zullen er altijd zijn. Als je een kind inhaalt moet je er toch altijd rekening mee houden dat die gastjes niet zo stuurvast zijn. Als ie zo zou schelden op mijn kleine kan ie een oorvol terug krijgen hoor, reken maar van yes. Ik ben trouwens ook 1m90 voor 97kg dus de meesten kijken wel uit met dat schelden, hehehe.Als ik iemand inhaal en die mensen moeten uitwijken dan zeg ik allervriendelijkst "dankuwel!" Nog nooit een tirade achter me aan gekregen.... Gek hè?

Was dat dan vanwege je postuur, of vanwege het feit dat je zo vriendelijk was? Je bent overigens, op 2 cm na, net zo lang dan mij, alleen 30 kilo'tjes zwaarder. Meestal groet ik ook vriendelijk, ook nog niet echt een tirade gehad (op een uitzondering na dan).
Niet lang geleden wat gefoeter gahad van bejaarden. Door mijn snelheid ving ik het merendeel van hun wat je zou kunnen noemen 'gesprek' niet op. Zulke nietsdoende bejaarden kunnen beter eens een zinnige hobby nemen, i.p.v. de godganselijke dag te zeuren, te zeuren, te zeuren en nog eens te zeuren...  Als je ze trouwens zag fietsen: door de wind met de versnelling met het grootste verzet. En een geslinger...
In de zomervakantie, weliswaar op mijn gewone fiets, ook zo 'n 'confrontatie' gehad met bejaarden. In groepsverband nemen ze het hele fietspad in beslag, en dan maar zien hoe je erlangs komt.

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 11 jan 2007 18:18

Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 01 Januari 2007

Was dat dan vanwege je postuur, of vanwege het feit dat je zo vriendelijk was? Je bent overigens, op 2 cm na, net zo lang dan mij, alleen 30 kilo'tjes zwaarder. Meestal groet ik ook vriendelijk, ook nog niet echt een tirade gehad (op een uitzondering na dan).
Niet lang geleden wat gefoeter gahad van bejaarden. Door mijn snelheid ving ik het merendeel van hun wat je zou kunnen noemen 'gesprek' niet op. Zulke nietsdoende bejaarden kunnen beter eens een zinnige hobby nemen, i.p.v. de godganselijke dag te zeuren, te zeuren, te zeuren en nog eens te zeuren...  Als je ze trouwens zag fietsen: door de wind met de versnelling met het grootste verzet. En een geslinger...
In de zomervakantie, weliswaar op mijn gewone fiets, ook zo 'n 'confrontatie' gehad met bejaarden. In groepsverband nemen ze het hele fietspad in beslag, en dan maar zien hoe je erlangs komt.

Wacht maar totdat jij zo'n bejaarde bent. Je schrijft nogal denigrerend over ouderen. Een beetje meer respekt zou je sieren. Ouderen hebben evenveel recht om op HUN manier op een fietspad te rijden en wees blij dat die ouwetjes tenminste nog op een fiets kruipen ipv achter de geraniums te zitten wegkwijnen. Veel "gewone" fietsers  rijden nu eenmaal anders dan toerders of de mensen die hier op het forum zitten. Van hun kant , van "gewone "fietsers dus ,hoor ik ook vaak klachten over het scheuren op fietspaden door "racefietsers" en daardoor anderen, vaak ouderen en gezinnen met kinderen, er bijna vanaf rijden. Jij noemt dat allemaal Zeuren zeuren zeuren. Je hebt kennelijk weinig op met ouderen en verder sla je de plank helemaal mis. Ja, ik ben ook een van die "ouderen" maar rijd nog wel 4000-5000 km/pj op een Pinarello!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Plaats reactie