Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale of TREK ? (Help)

minou
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 aug 2006 19:38

minou 08 aug 2006 19:48

Ik ben bezig een racefiets aan te schaffen en ben tot nu toe tot een beperkte keus van 2 fietsen gekomen. Omdat ik op dit gebied nieuw ben kan ik wel wat hulp gebruiken ?
De keus op dit moment gaat tussen een;
Cannondale R700(Shimano 105 3,9 speed afgemonteerd, overige is allemaal Cannondale) en een
TREK 1500(Shimano Ultegra 3x10 afgemonteerd met Bontrager wielen, stuur en zadelpen).

Ik ben 180 cm hoog, weeg 85 kilo en fiets zo'n 3 keer per week een km of 70/80 (tot nu toe op een MTB).

De Cannondale bij mijn FM om de hoek en de TREK bij Bikeshop in Amersfoort.

Zoals ik al zei, alle hulp, advies, raad is welkom, alvast bedankt

minou
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 aug 2006 19:38

minou 08 aug 2006 19:50

Sorry, nog één toevoeging;

Cannondale compleet (bidons, computertje, etc) € 1500
TREK compleet € 1700

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 aug 2006 20:17

1700 euro is voor die Trek echt te veel. Zijn hier een aantal mensen die maar 1200 hebben betaald, niemand heeft volgens mij 1500 of meer betaald.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

trek6700
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 aug 2006 04:04

trek6700 08 aug 2006 21:17

Ben zelf de eigenaar van een Trek 1500 uit 2005, en vindt het echt een superfiets voor die prijsklasse alleen vindt ik die 1700e wel erg veel, als je een beetje zoekt op internet kom je genoeg goedkopere tegen(1200e).
Het enige wat ik er tot nu toe mee gehad heb na 2 jaar fietsen +/- 150 a 200 km in de week, is dat mijn bottombracket kapot was na een val partij.

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 08 aug 2006 21:34

Is die cannondale met het caad 8 of het caad 5 frame? Ik heb zelf de caad 8 en vindt het zelf een erg mooi frame en hij rijdt heerlijk! Over de verdere afmontage weet ik weinig, die van mij is de R1000 en dan naar persoonlijke voorkeur afgemonteerd (totaal anders dus!)

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 08 aug 2006 22:56

Ik zou de Trek nemen als ik jou was. De fietsen zijn qua frame beiden betrouwbare alu rakkers. Hierin ga je weinig verschillen merken, waar je echter wel verschil in gaat merken is de afmontage. De Ultegra 10 speed groep van de Trek is een stuk beter dan de 9 speed 105 van de Cannondale. De Ultegra groep is ten eerste een groep van een generatie nieuwer, daarnaast lichter, nauwkeuriger schakelend (zeker onder belasting) en -vind ik- mooier. Verder heb je het beperkte voordeel van 10 speed ipv 9 speed.
Echter als ik jou was zou ik geen van beide fietsen kopen bij bovengenoemde winkel(s). Die 1700 euro voor de Trek is gewoon veel te veel. natuurlijk is het lekker dat je fiestenmaker om de hoek zit, maar let's face it: hoe vaak gaat er tegenwoordig nou nog echt wat kapot aan goede degelijke, moderne racefietsen?? En als jezelf de basics een beetje beheerst kun je zelf het meeste onderhoud aan je fiets verrichten, daar heb je echt geen (dure) fietsenmaker om de hoek voor nodig.
Als je bijvoorbeeld kijkt bij een erkende prijsvechter als Math Salden in Limbricht (www.salden.nl) dan zie dat de Trek 1539 euro kost maar dan gaat er nog zeker 300 a 400 euro af aan inruilpremie (met andere woorden gewoon iets meenemen wat nog rolt op 2 wielen en op een fiets lijkt...). Hiermee is de Trek 1500 in een keer een stuk goedkoper. Zo redenerend zou je ook voor de Trek 2000 kunnen kiezen (full ultegra, de 1500 heeft nog een goedkoper bontrager crankstel) die normaal 1839 euro kost maar met inruil vast ergens rond de 1450 euro uit zal komen.
 
Kortom voor het geld dat jij wil uitgeven is er met een beetje zoeken veel te koop, mits je bereid bent de 'service" van de FM om de hoek te laten voor wat het is.
Kijk ook eens op www.canyon.com voor een echte internet fiets, kortom veel voor weinig, maar met een hoog "doe het zelf" gehalte qua onderhoud.....als je durft heb je daaraan een goede, mooie fiets.
 
Succes met je keuze!
Gang is alles!!

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 09 aug 2006 00:23

Quoten: Origineel geplaatst door minou op 08 Augustus 2006

Ik ben bezig een racefiets aan te schaffen en ben tot nu toe tot een beperkte keus van 2 fietsen gekomen. Omdat ik op dit gebied nieuw ben kan ik wel wat hulp gebruiken ?De keus op dit moment gaat tussen een; Cannondale R700(Shimano 105 3,9 speed afgemonteerd, overige is allemaal Cannondale) en een TREK 1500(Shimano Ultegra 3x10 afgemonteerd met Bontrager wielen, stuur en zadelpen).Ik ben 180 cm hoog, weeg 85 kilo en fiets zo'n 3 keer per week een km of 70/80 (tot nu toe op een MTB).De Cannondale bij mijn FM om de hoek en de TREK bij Bikeshop in Amersfoort.Zoals ik al zei, alle hulp, advies, raad is welkom, alvast bedankt


Persoonlijk zou ik voor de Cannondale kiezen. Stijf en licht, je hebt een hoogwaardiger frame als bij de Trek.
Als het goed is, moet het een Optimo frame zijn met een oversized Pyramid onderbuis. Deze is dus stijver als de Trek. De vraag is enkel of je het nodig hebt.
Een goed alu frame is stijf, maar bokt niet. Dit hangt mede af van goede wielen met dito banden (lees soepele).
De Cannondale komt bij Rijwielpaleis uit Bilthoven zeker vandaan? Bikeshop is vaak duurder als elders.
Je kunt indien je persé een Cannondale wilt, ook eens kijken bij Snel in Utrecht of zeker een telefoontje of ritje wagen naar Meerkerk bij Plieger.
De groep bij de R700 is een 105, met Ultegra a.der, Shimano WHR-550 wielen en een Truvativ crankstel.
De Trek heeft een 10 speed, maar heb je het nodig, kunnen wel gaan stellen dat bijna straks met 10 speed zult gaan rijden. Maar 9 speed zal voorlopig ook nog wel even blijven bestaan.
Hier en daar informeren kunt je een hoop geld besparen, en wellicht hebben enkele dealers zoals Plieger en Rijwielpaleis al summerseason modellen met de collectie van volgend jaar staan, en Cannondale wel een Ultegra monteert. Of je kunt vragen of de FM een upgrade wilt doen tegen een zachte meerprijs.
 
Succes
 
MiketheBike
 
 
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

minou
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 aug 2006 19:38

minou 09 aug 2006 17:56

Allemaal bedankt voor de tips, suggesties, opmerkingen etc.
Heb er goed over nagedacht en uiteindelijk de TREK bij Bikeshop gekocht. Naast de prijs (fiets € 1569 zonder pedalen etc.) was ook de service, het advies en het vertrouwen van belang.
Bovendien zat de TREK iets comfortabeler dan de Cannondale (voor mij).

Plaats reactie