Mijn pas nieuw voorwiel heeft speling. Kan hier wat aan gedaan worden of zal het naar de fabricant moeten worden opgestuurd?
Het betreft een mavic ksyrium equipe wielset. Hebben anderen dit probleem toevallig ook al gehad?
speling naaf voorwiel
-
- Forum-lid
Heb je er geen sleuteltje bijgekregen? Ik heb de SL en daar zit standaard een kunststof sleuteltje bij waarmee je de speling er zo uithaalt. Anders is het wel verstandig zo'n ding op de kop te tikken.
Zwarte vlekken voor je ogen? Daar kijk je toch langs!
-
- Forum-lid
Bij een nieuw wiel zou ik het afstellen overlaten aan de FM.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Quoten: Origineel geplaatst door campa=super op 10 Augustus 2006
Bij de moderne mavic wielen is het afstellen echt supereenvoudig. Gewoon met het bijgeleverde sleuteltje steeds kwart slagje strakker draaien totdat de speling net weg is. Vooral niet nog strakker draaien dan natuurlijk, dan krijg je snellere slijtage. Moet echt lukken. Vooral bij industrielagers zoals die in de meeste of ik geloof zelfs alle mavic wielen zitten tegenwoordig is dit heel eenvoudig en houdt het ook minder nauw dan met de cup/conuslagers waar iets te strak vaak al het begin van het einde van de conus betekent. Kwam er bij mijn eigen wiel na een tijdje bij toeval achter dat er ook lichte speling op zat, maar is verder nooit een probleem geweest met fietsen. Als het hele lichte speling is, met de nadruk op hele lichte, bij het voorwiel is dat ook geen ramp. Maar nogmaals bijstellen is heel eenvoudig.
Bij de moderne mavic wielen is het afstellen echt supereenvoudig. Gewoon met het bijgeleverde sleuteltje steeds kwart slagje strakker draaien totdat de speling net weg is. Vooral niet nog strakker draaien dan natuurlijk, dan krijg je snellere slijtage. Moet echt lukken. Vooral bij industrielagers zoals die in de meeste of ik geloof zelfs alle mavic wielen zitten tegenwoordig is dit heel eenvoudig en houdt het ook minder nauw dan met de cup/conuslagers waar iets te strak vaak al het begin van het einde van de conus betekent. Kwam er bij mijn eigen wiel na een tijdje bij toeval achter dat er ook lichte speling op zat, maar is verder nooit een probleem geweest met fietsen. Als het hele lichte speling is, met de nadruk op hele lichte, bij het voorwiel is dat ook geen ramp. Maar nogmaals bijstellen is heel eenvoudig.
-
- Forum-lid
Naar mijn idee dient een FM een wiel af te leveren zonder speling. Als er toch speling in zit mag hij zelf dit opknappen. Gaat het wiel nogmaals stuk sta je in ieder geval sterker, je hebt het tenslotte al gemeld.
Ik los zelf alle dingen die niet onder garantie vallen op, maar als er nog garantie zou zijn laat ik dit echt aan een ander over, eenvoudig klusje of niet maakt me dan niet uit.
Ik los zelf alle dingen die niet onder garantie vallen op, maar als er nog garantie zou zijn laat ik dit echt aan een ander over, eenvoudig klusje of niet maakt me dan niet uit.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 10 Augustus 2006
Dat hebben de nieuwst Mavic naven juist niet (de goedkopere althans)
Foto van lager cosmic equipe. Industrielager toch ? Volgens Mavic: QRM concerns new hubs existing since 2004 and that include a specific “bearing support ring” between bearings and axle. When tightening the axle, this support allows hub play to be adjusted.
Of dit ook met het sleuteltje gaat wat ik bedoelde vertelt het verhaal niet.
Dat hebben de nieuwst Mavic naven juist niet (de goedkopere althans)
Foto van lager cosmic equipe. Industrielager toch ? Volgens Mavic: QRM concerns new hubs existing since 2004 and that include a specific “bearing support ring” between bearings and axle. When tightening the axle, this support allows hub play to be adjusted.
Of dit ook met het sleuteltje gaat wat ik bedoelde vertelt het verhaal niet.
Ik bedoel die mooie constructie met die ring met 6 gaatje op de naaf, die je aan kan draaien met dat sleuteltje met 4 puntjes, zoals hier:
.... dat hebben de nieuwe Cosmossen, Cosmic Elites en Ksyrium Equipes niet.
Je kan ze wel stellen, maar niet meer zo simpel.
.... dat hebben de nieuwe Cosmossen, Cosmic Elites en Ksyrium Equipes niet.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 13 Augustus 2006
Denk dat je gelijkt hebt. Jammer want met dat sleuteltje werkt wel erg makkelijk. Dan toch maar naar de fietsenmaker die moet dat toch snel kunnen met industrielagers. Echt heel moeilijk kan het toch ook weer niet zijn.
Denk dat je gelijkt hebt. Jammer want met dat sleuteltje werkt wel erg makkelijk. Dan toch maar naar de fietsenmaker die moet dat toch snel kunnen met industrielagers. Echt heel moeilijk kan het toch ook weer niet zijn.