Opzetstuur
Zit er aan te denken om er een opzetstuur op te zetten, dus geen tijdritstuur of andere echte profspullen. Ben een redelijk fanatieke toerfietser (ong. 33 km/uur), en zou willen weten wat de voor en nadelen zijn van een opzetstuur ten opzichte van niets...En daarnaast of er nog aanraders zijn voor wat betreft merken, typen.
Quoten: Origineel geplaatst door btas op 07 Augustus 2006
Zit er aan te denken om er een opzetstuur op te zetten, dus geen tijdritstuur of andere echte profspullen. Ben een redelijk fanatieke toerfietser (ong. 33 km/uur), en zou willen weten wat de voor en nadelen zijn van een opzetstuur ten opzichte van niets...En daarnaast of er nog aanraders zijn voor wat betreft merken, typen.
Syntace staat wel bekend om zijn goede pads, wat het comfort bevordert. Ik heb op dit moment een Profile Jammer GT, een eenvoudig goedkoop stuurtje, wat op zich goed voldoet, maar let wel op de (foamvulling)pads. Bij mij laten die na verloop van tijd aan de randen te wensen over, waardoor je met je armen op het staal komt te liggen. De Syntace C2 die deze week binnenkomt schijnt een stuk beter te zijn (oppassen dus dat ik niet in slaap val tijdens het fietsen). Bij Profile kun je overigens ook wel dikkere pads kopen, die ook de stalen rand van de steuntjes goed afdekken, en dat ga ik dan ook zeker doen. Verder zijn er verschillende manieren om de pads te bevestigen, sommigen zijn bevestigd direct aan het stuur, andere kun je bevestigen op de beugels zelf, waardoor je de steuntjes meer naar achteren kunt plaatsen, en bovendien iets hoger komt te zitten. Met je spacers kun je dan natuurlijk nog een beetje je stuur omlaag brengen. Voor het overige heeft Easton wel een leuk opzetstuur, en Oval. Er zijn zoveel merken. Aluminium is zwaar, carbon een stuk lichter maar ook een stuk duurder, etc.
Voordeel is absoluut je comfort, je kunt aerodynamischer op je fiets zitten, maar belangrijker is dat je zwaartepunt zich meer naar voren verplaatst, wat goed is tegen lekke banden, en wat goed is voor je efficientie, omdat je meer kracht kunt zetten doordat je je kunt afzetten middels het stuur. En omdat je stabieler, stiller en strakker op de fiets zit, fiets je veel efficienter.
Als je je opzetstuur lekker hoog zet, is dat gewoon lekker comfortabel fietsen (minder last van zadelpijn bijvoorbeeld). Ik heb het meest simpele en goedkope opzetstuurtje op mijn vakantiefiets, en dat fietst gewoon heerlijk op de lange ritten. Je ziet dat ook veel bij scholieren en forensenfietsverkeer.
Nadeel is de veiligheid! Ik ben wel eens compleet op mijn plaat gegaan, omdat ik niet op tijd bij remhendels reikte. Ook in een groep fietsen is gevaarlijk, omdat je met opzetstuur iets moeilijker een rechte lijn kunt houden. In een groep fiets ik alleen op mijn opzetstuur op lange rechte einden, en als ik op kop fiets. Mensen die van nature al veel slingeren in een groep, moet je mijden als ze een opzetstuur kopen. Ze zijn niet voor niets verboden in de wedstrijden (behalve tijdritten uiteraard).
Zit er aan te denken om er een opzetstuur op te zetten, dus geen tijdritstuur of andere echte profspullen. Ben een redelijk fanatieke toerfietser (ong. 33 km/uur), en zou willen weten wat de voor en nadelen zijn van een opzetstuur ten opzichte van niets...En daarnaast of er nog aanraders zijn voor wat betreft merken, typen.
Syntace staat wel bekend om zijn goede pads, wat het comfort bevordert. Ik heb op dit moment een Profile Jammer GT, een eenvoudig goedkoop stuurtje, wat op zich goed voldoet, maar let wel op de (foamvulling)pads. Bij mij laten die na verloop van tijd aan de randen te wensen over, waardoor je met je armen op het staal komt te liggen. De Syntace C2 die deze week binnenkomt schijnt een stuk beter te zijn (oppassen dus dat ik niet in slaap val tijdens het fietsen). Bij Profile kun je overigens ook wel dikkere pads kopen, die ook de stalen rand van de steuntjes goed afdekken, en dat ga ik dan ook zeker doen. Verder zijn er verschillende manieren om de pads te bevestigen, sommigen zijn bevestigd direct aan het stuur, andere kun je bevestigen op de beugels zelf, waardoor je de steuntjes meer naar achteren kunt plaatsen, en bovendien iets hoger komt te zitten. Met je spacers kun je dan natuurlijk nog een beetje je stuur omlaag brengen. Voor het overige heeft Easton wel een leuk opzetstuur, en Oval. Er zijn zoveel merken. Aluminium is zwaar, carbon een stuk lichter maar ook een stuk duurder, etc.
Voordeel is absoluut je comfort, je kunt aerodynamischer op je fiets zitten, maar belangrijker is dat je zwaartepunt zich meer naar voren verplaatst, wat goed is tegen lekke banden, en wat goed is voor je efficientie, omdat je meer kracht kunt zetten doordat je je kunt afzetten middels het stuur. En omdat je stabieler, stiller en strakker op de fiets zit, fiets je veel efficienter.
Als je je opzetstuur lekker hoog zet, is dat gewoon lekker comfortabel fietsen (minder last van zadelpijn bijvoorbeeld). Ik heb het meest simpele en goedkope opzetstuurtje op mijn vakantiefiets, en dat fietst gewoon heerlijk op de lange ritten. Je ziet dat ook veel bij scholieren en forensenfietsverkeer.
Nadeel is de veiligheid! Ik ben wel eens compleet op mijn plaat gegaan, omdat ik niet op tijd bij remhendels reikte. Ook in een groep fietsen is gevaarlijk, omdat je met opzetstuur iets moeilijker een rechte lijn kunt houden. In een groep fiets ik alleen op mijn opzetstuur op lange rechte einden, en als ik op kop fiets. Mensen die van nature al veel slingeren in een groep, moet je mijden als ze een opzetstuur kopen. Ze zijn niet voor niets verboden in de wedstrijden (behalve tijdritten uiteraard).