rc31 vervangen door Marzocchie MXcomp85mm
Beste mensen, al enige malen lees ik met veel interesse de berichten die op het forum geplaatst worden. Aangezien ik sinds kort ook actief aan het mountainbiken ben heb ik ook een vraag. Op dit moment heb ik een Pace rc31 voorvork. Dit is een superlicht vorkje en erg fijn voor op niet al te hobbelige paden en heuvelopwaards, maar heuvelafwaards en met veel boomwortels en hobbels word ik enorm door mekaar geschud. Nou heb ik op bike2build een mooie aanbieding gezien, namelijk http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=13973
Weten jullie of deze vork enorm verschilt van deze: http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=9683 en of ie uberhaupt ingebouwd kan worden.
Ik hoor het graag van jullie, tevens ervaringen met de marzocchi mx comp (2006)
Gr Augustijn
Weten jullie of deze vork enorm verschilt van deze: http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=9683 en of ie uberhaupt ingebouwd kan worden.
Ik hoor het graag van jullie, tevens ervaringen met de marzocchi mx comp (2006)
Gr Augustijn
gaan met die banaan
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40558
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
De marz is een verende vork, de pace een starre.... Dus ja, er zit een wereld van verschil in.
Ik heb zelf de Marz. MX comp. met ETA (veerwegbeperking, soort lockout) en die bevalt prima. Deze vork gaat door als de beste prijs-prestatie in zijn klasse. Hij is redelijk stijf, netjes instelbaar en doet zijn werk goed. Inbouwen lijkt mij geen probleem, als de stuurbuisdiameter gelijk is past het volgens mij altijd wel.
Ik heb zelf de Marz. MX comp. met ETA (veerwegbeperking, soort lockout) en die bevalt prima. Deze vork gaat door als de beste prijs-prestatie in zijn klasse. Hij is redelijk stijf, netjes instelbaar en doet zijn werk goed. Inbouwen lijkt mij geen probleem, als de stuurbuisdiameter gelijk is past het volgens mij altijd wel.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4751
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Als ik de specifikaties lees op de site van bike2build, lees ik dat je inbouwhoogte 45 mm verhoogd zal worden. Nu is de marzzochi een verende vork dus erg veel problemen zie ik niet komen, maar je zal wel merken dat je iets rechter op komt te zitten en dat je fiets iets minder nerveus zal worden.
Over de vork zelf niets dan lof zeer goede vork (heb de 2004 uitvoering) spreekt goed aan en dempt geweldig echter een groot nadeel is dat je moet blijven zitten. Ga je namelijk op de pedalen staan dan pompt de vork zeer heftig en raak je dus veel energie kwijt. Daarvoor kan je de vork uiteraard harder oppompen maar dan spreekt hij weer niet goed aan.
Over de vork zelf niets dan lof zeer goede vork (heb de 2004 uitvoering) spreekt goed aan en dempt geweldig echter een groot nadeel is dat je moet blijven zitten. Ga je namelijk op de pedalen staan dan pompt de vork zeer heftig en raak je dus veel energie kwijt. Daarvoor kan je de vork uiteraard harder oppompen maar dan spreekt hij weer niet goed aan.
oke thanx allemaal (tot zover),
ik heb uiteraard nog een aantal vragen.
De geometrie veranderd omdat mijn bike 45mm hoger komt voor. Dat kan ik voor een deel opvangen door mijn stuurnokje om te draaien(die wijst nou een beetje omhoog). In hoe verre is het erg dat de geometrie veranderd?Dat de fiets wat minder nerveus wordt, wat bedoel je daar precies mee, minder direct?
Wilco, je zegt dat als je de vork te veel oppopmt dat ie niet meer goed aanspreekt, bedoel je dan dat ie te weinig schokken opvangt?
Verder zit ik er over na te denken om 'm te nemen met ETA. Aleen, tot hoe ver kun je fietsen met lock-out? Als je te grote obstakels/hobbels neemt kun je toch je lock-out mollen, niet waar?
bedankt alvast,
Aug
ik heb uiteraard nog een aantal vragen.
De geometrie veranderd omdat mijn bike 45mm hoger komt voor. Dat kan ik voor een deel opvangen door mijn stuurnokje om te draaien(die wijst nou een beetje omhoog). In hoe verre is het erg dat de geometrie veranderd?Dat de fiets wat minder nerveus wordt, wat bedoel je daar precies mee, minder direct?
Wilco, je zegt dat als je de vork te veel oppopmt dat ie niet meer goed aanspreekt, bedoel je dan dat ie te weinig schokken opvangt?
Verder zit ik er over na te denken om 'm te nemen met ETA. Aleen, tot hoe ver kun je fietsen met lock-out? Als je te grote obstakels/hobbels neemt kun je toch je lock-out mollen, niet waar?
bedankt alvast,
Aug
gaan met die banaan
oh wacht, met eta is alleen een minimale veerweg van 105. Is dat niet wat overdreven om de ergste hobbels op te vangen? Ik hoef echt niet als een ouwe lul het parcour over, wat trillen vind ik niet erg, als de ergste klappen maar wat gedempt worden.
gaan met die banaan
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4751
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Magura had ook een vork met 63 mm veerweg 3 jaar geleden ik vond dat te weinig maar dat was wel een hele goede vork en ook in de prijsklasse van de marzzochi.
Een comp (al dan niet met ETA) vergelijken met een RC 31, is net zoiets als appels en peren. Het zijn allebei vorken, maar daar houdt het bij op.
Een comp ETA heeft een veerweg van 105 en met de ETA ingeschakeld een veer weg van 30. Dus handig voor in het terrein en handig voor over de weg of op harde vlakke stukken. Je blijft ten alle tijde een veerweg over houden. Met de pace is dat dus niet. Het is een starre vork.
Als je de ene voor de andere verwisseld, dan veranderd je geometrie. Op mountainbike.be is daar het één en ander over geschreven.
De goedkoopste oplossing is de Comp Eta en van het verschil koop je een vaste alu-vork, zodat je kan wisselen.
Een comp ETA heeft een veerweg van 105 en met de ETA ingeschakeld een veer weg van 30. Dus handig voor in het terrein en handig voor over de weg of op harde vlakke stukken. Je blijft ten alle tijde een veerweg over houden. Met de pace is dat dus niet. Het is een starre vork.
Als je de ene voor de andere verwisseld, dan veranderd je geometrie. Op mountainbike.be is daar het één en ander over geschreven.
De goedkoopste oplossing is de Comp Eta en van het verschil koop je een vaste alu-vork, zodat je kan wisselen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1313
- Lid geworden op: 12 mei 2005 21:24
Quoten: Origineel geplaatst door fransz op 15 Augustus 2006daar
Een comp ETA heeft een veerweg van 105 en met de ETA ingeschakeld een veer weg van 30. Dus handig voor in het terrein en handig voor over de weg of op harde vlakke stukken. Je blijft ten alle tijde een veerweg over houden. Met de pace is dat dus niet. Het is een starre vork.
De comp ETA is er in zowel 85 als 105 mm. ETA is met name bedoeld om te klimmen. Je moet het dus niet zien als een soort lock-out. De geometrie van je fiets (voor lager), is dan merkbaar beter voor het klimwerk. Ikzelf heb de MX pro ETA in mijn Santos SCC02. De veerweg hiervan is echter door Santos teruggebracht naar zo'n 65mm. Erg progessief, maar voor het Nederlandse vlakke land prima.
Een comp ETA heeft een veerweg van 105 en met de ETA ingeschakeld een veer weg van 30. Dus handig voor in het terrein en handig voor over de weg of op harde vlakke stukken. Je blijft ten alle tijde een veerweg over houden. Met de pace is dat dus niet. Het is een starre vork.
De comp ETA is er in zowel 85 als 105 mm. ETA is met name bedoeld om te klimmen. Je moet het dus niet zien als een soort lock-out. De geometrie van je fiets (voor lager), is dan merkbaar beter voor het klimwerk. Ikzelf heb de MX pro ETA in mijn Santos SCC02. De veerweg hiervan is echter door Santos teruggebracht naar zo'n 65mm. Erg progessief, maar voor het Nederlandse vlakke land prima.
Wederom bedankt voor de antwoorden. Dat die twee vorken niet met elkaar te vergelijken zijn lijkt me duidelijk, ik had mijn vraag in het begin volgens mij iets anders moeten stellen
Ik weet nu een beetje waar ik op moet letten, ik heb overigens een ander vorkje op het oog nu. Een tweedehands marzocchi marathon race 80. Voor dat ik m koop laten we m ff door de fm checken, lijkt me wel zo slim. Iemand interesse in de pace??
Gr Aug
Ik weet nu een beetje waar ik op moet letten, ik heb overigens een ander vorkje op het oog nu. Een tweedehands marzocchi marathon race 80. Voor dat ik m koop laten we m ff door de fm checken, lijkt me wel zo slim. Iemand interesse in de pace??
Gr Aug
gaan met die banaan