Begin van het jaar heb ik zelf een Bontrager RaceXLite compact crankstel gemonteerd. Dit crankstel is gelijk aan de Truvativ Rouleur carbon.
Dit is allemaal goed gegaan en heb er al heel wat probleemloze km's mee gefietst. Heb alles gemonteerd, zoals het in deze handleiding staat: http://www.sram.com/_media/techdocs/200 ... 5-r5-e.pdf
Gebuikt gemaakt van montagevet, lagervet en een momentsleutel.
Nu heb ik sinds kort last van een kraakje dat bij het crankstel vandaan lijkt te komen. Ben nu van plan om eht crankstel los te halen, alles schoonmaken, opnieuw invetten alles monteren.
Nu krijg ik de linkercrank niet los. Beide boutjes waarmee deze crank vast zit, kan ik makkelijk loshalen, maar de crank blijft zitten.
Voordat ik hard aan de crank ga trekken of andere hulpmiddelen ga gebruiken, wil ik aan jullie vragen hoe ik deze crank het makkelijkste los krijg. Een standaard Shimano cranktrekker werkt niet, want die is te klein.
Ook heb ik zitten denken om de (externe) lager los te draaien: op die manier moet de crank ook loskomen. Maar is dat niet slecht voor de lager?
Graag jullie advies...
PS klein ander vraagje: dit crankstel komt met een 36/50 blad combinatie.die 36 is prima voor de heuvels ed, maar hier in nederland net te kleinNu zoek ik een andere kettingblad, bijv 39/40. Iemand enig idee welk blad er vergelijkbaar uitziet met de Truvativ bladen? Deze bladen zijn net spiegels. Ben dus op zoek naar zilver/grijze 'hoogglans' bladen.
Foto van het crankstel:
Demonteren Truvativ crankstel
je moet de bouten als soort cranktrekker gebruiken ... Dus verder heb je geen tools nodig buiten een grote inbussleutel(s)( 16 dacht ik).
Als ik het goed heb moet je dus eerst de buitenste bout verder vast draaien en dan de binnenste bout losdraaien zodat die de crank van de as kan afduwen...
Allez zo was het toch bij de alu rouleurs crankstellen...
je moet ze trouwens ook met zeer vfeel kracht vastzetten om speling te verwijderen.
Als ik het goed heb moet je dus eerst de buitenste bout verder vast draaien en dan de binnenste bout losdraaien zodat die de crank van de as kan afduwen...
Allez zo was het toch bij de alu rouleurs crankstellen...
je moet ze trouwens ook met zeer vfeel kracht vastzetten om speling te verwijderen.
Klopt, ik heb de truvativ rouleur. De buitenste bout laten zitten, de binnenste loshalen. En nu we er toch zijn, gooi meteen die truvativ crankbout weg en koop er een shimano bout oid voor, zie topic losdraaiende crankbout in dit forum techniek.
Wat de bladen betreft, in dezelfde hoogglans weet ik het niet, maar ik heb wel mijn binnenblad vervangen door een 34, en wel bij www.bikeboosting.nl Keus in elke maat, goeie kwaliteit, niet duur. Wel zilver, geen hoogglans. Topzaak.
gegroet.
Wat de bladen betreft, in dezelfde hoogglans weet ik het niet, maar ik heb wel mijn binnenblad vervangen door een 34, en wel bij www.bikeboosting.nl Keus in elke maat, goeie kwaliteit, niet duur. Wel zilver, geen hoogglans. Topzaak.
gegroet.