Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Stuurpen

entjr
Forum-lid

Gebruikersavatar entjr 03 aug 2006 11:22

Ik ga een langere stuurpen installeren op mijn trek racefiets. Ik ben niet zo heel technisch. Er zit een canecreek S2 ballenhoofd set op. De stuurpen zelf is natuurlijk redelijk eenvoudig los te maken, maar wat gebeurt er als ik de inbus op stuurkop (Dop)losmaak, gaat het helle ballenhoofd dan uit elkaar? Dit gaat mijn techniekkennis een beetje te boven, of is dit redelijk eenvoudig.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 aug 2006 12:45

Als je die schroef los draait gaat de spanning van het balhoofd af. Voor de rest gebeurt er niets, er valt niets uit elkaar. Als je die schroef los hebt gedraaid kan je de stuurpen los maken en erafhalen. Dan de nieuwe stuurpen erop zetten,  stuur in de stuurpen vast draaien. De schroef aan de bovenkant in de topcap weer aandraaien. Je moet hem zover aandraaien dat het stuur nog wel zonder weerstand nog kan bewegen, maar dat er geen speling op het balhoofd zit. (Dit kan je testen door de voorrem in te drukken en de fiets naar voren te duwen.) Is het balhoofd goed gesteld dan draai je de 2 boutjes van de stuurpen netjes vast. Bij een carbonpijp van de voorvork die boutjes niet muurvast draaien, he.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

entjr
Forum-lid

Gebruikersavatar entjr 03 aug 2006 14:16

Bedankt,
Die topcap moet er helemaal af of alleen los?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 aug 2006 14:48

helemaal af, want anders kan de stuurpen niet van de vorkpijp af.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

entjr
Forum-lid

Gebruikersavatar entjr 11 aug 2006 12:33

He bedankt,
Vandaag pas gedaan maar was een eitje.

Plaats reactie