Remblokje weg.
Vanmiddag tijdens mijn rondje, fietste ik op een stoplicht af, en moest tot mijn schrik constateren dat de voorrem geen weerstand meer gaf, en ook geen enkele remwerking meer leverde.Gelukking had ik voldoende afstand om met alleen de achterrem tot stilstand te komen.Na tot stilstand gekomen te zijn bleek al snel wat de oorzaak was. Het linker Swisstop remblokje uit de 0G voorrem was verdwenen. De rem zelf, inclusief het blokhoudertje, was in orde. Ik moet zeggen dat ik toch onaangenaam verrast was. Stel je voor dat ik wel hard had moeten remmen, dat had tot zeer ongewenste resultaten kunnen leiden.Er vanuit gaande dat het blokje niet zomaar 'gedesintegreerd' kon zijn moest het ergens er uit gevallen zijn. De laatste keer dat ik geremd had was 4 kilometer eerder bij een ander stoplicht, en toen was alles in orde. Ik heb dus besloten om die vier kilometer rustig terug te rijden, en te kijken of ik het kon vinden.Het bleek te liggen voor dat stoplicht precies waar ik stilgestaan had. Na het blokje weer teruggeplaatst te hebben, heb ik toch maar mijn rondje afgemaakt. Het terugplaatsen ging zonder enige moeite. Het gleed er zonder noemenswaardige weerstand in. Waarschijnlijk heb ik voor het stoplicht mijn fiets iets naar achteren laten rollen, en tegelijkertijd geremd, waardoor het blokje uit de houder is getrokken. Ik ga toch maar eens kijken of ik het niet iets vaster in de houder kan krijgen.
Harde wind is meestal tegen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 925
- Lid geworden op: 09 mar 2005 10:03
Zat die er in de goede richting in, anders kan je hem niet goed vastzetten.
Columns/ Hoogteprofielen /verslagen en veel meer! <br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>
<a target="_blank" href= "http://www.peterkroes.nl">De Mannen</a><br>
Ron,
Lastig probleem en niet geheel zonder gevaar zoals je zelf al zegt.
Hetzelfde probleem heb ik ook eens gehad met wat oudere kurk blokjes van Corima in een record rem. Bij heel droog weer droogde het kurk iets uit waardoor het kromp en uit de houder kon vallen. Ik heb destijds de blokjes vervangen waarna het probleem over was.
Lastig probleem en niet geheel zonder gevaar zoals je zelf al zegt.
Hetzelfde probleem heb ik ook eens gehad met wat oudere kurk blokjes van Corima in een record rem. Bij heel droog weer droogde het kurk iets uit waardoor het kromp en uit de houder kon vallen. Ik heb destijds de blokjes vervangen waarna het probleem over was.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4762
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Waarschijnlijk een erg stomme vraag van mij maar zit er geen splitpennetje in dan om dat blokje tegen de richting ook enigzins op de plek te houden? Bij mijn shimano XT cardridges zit dat iig wel
Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 02 Augustus 2006
Waarschijnlijk een erg stomme vraag van mij maar zit er geen splitpennetje in dan om dat blokje tegen de richting ook enigzins op de plek te houden? Bij mijn shimano XT cardridges zit dat iig wel
Nee. Geen stomme vraag trouwens hoor, en dat had waarschijnlijk dit probleempje voorkomen. Nu ga ik het maar gewoon vastlijmen, dat vind ik wel een prettiger idee.
Waarschijnlijk een erg stomme vraag van mij maar zit er geen splitpennetje in dan om dat blokje tegen de richting ook enigzins op de plek te houden? Bij mijn shimano XT cardridges zit dat iig wel
Nee. Geen stomme vraag trouwens hoor, en dat had waarschijnlijk dit probleempje voorkomen. Nu ga ik het maar gewoon vastlijmen, dat vind ik wel een prettiger idee.
Harde wind is meestal tegen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4762
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Oke dus als ik het goed begrijp is het bij 0G zo, dat de 2 gram gewichtsbesparing van een splitpennetje zwaarder wegen dan de veiligheid.
Mavic (tektro) doet dit net zo goed. Die schroefjes kunnen zich akelig snel met het al van de houders verenigen waarna je ze met geen mogelijkheid meer los krijgt. Zowel Shimano als Mavic kunnen weer geen fatsoenlijke remblokken maken en zo is het altijd wat.
In de praktijk heeft shimano het beste systeem maar met kurk/carbon blokken is ook dat systeem niet feilloos dus lijmen is bij losse blokken wel het devies.
In de praktijk heeft shimano het beste systeem maar met kurk/carbon blokken is ook dat systeem niet feilloos dus lijmen is bij losse blokken wel het devies.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4762
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Quote: Origineel geplaatst door Sharkman op 04 Augustus 2006
Zowel Shimano als Mavic kunnen weer geen fatsoenlijke remblokken maken en zo is het altijd wat.
En daarom heb ik ook op mijn mtb vervangingsblokjes van BBB zitten welke goed passen, of dit ook opgaat voor de race uitvoering weet ik niet.
Zowel Shimano als Mavic kunnen weer geen fatsoenlijke remblokken maken en zo is het altijd wat.
En daarom heb ik ook op mijn mtb vervangingsblokjes van BBB zitten welke goed passen, of dit ook opgaat voor de race uitvoering weet ik niet.