Ik heb een fiets met 3.500 km op de teller, Campagnolo Veloce 9s, en volgens mij is de ketting nodig aan vervanging toe. Maar de casette, moet die dan ook gelijk vervangen? En de kettingbladen? Hoe meot ik dat beoordelen?
ik heb even wat online fietsenonderdelen gezocht en heb een probleempje:
-veloce 9s casette's zie ik bijna nergens
-ketting veloce bestaat niet, wel chorus 9s, die dan maar gebruiken?
-wat heb ik nog meer nodig? Sluitwiel? En derailleurwieltjes? En wat voor speciaal gereedschap.
(o ja, ik ben een complete newbie op racefiets onderhoud gebied)
welke onderdelen bestellen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 30 mei 2006 23:23
Bianchi Alloy Pro 7000, carbon voorvork, Campagnolo Veloce, Rood/Wit
Bij deze km stand is de kans groot dat je met de ketting ook de tandwielen moet vervangen. Anders slaat de nieuwe ketting bij hard aanzetten mogelijk tandjes over op de gebruikte cassette en zal op zijn minst in het begin niet helemaal super geluidloos lopen. Wil je het zeker weten dan bijvoorbeeld rohloff caliber of ander meetinstrument voor de ketting kopen of naar de fietsenmaker. Chorus is natuurlijk prima, alleen aanzienlijk duurder dan veloce. (indicatie Chorus cassette Eur 70 Veloce minder dan de helft) Je hebt ook passende cassettes van miche en bbb. Afsluitring kun je hergebruiken. Als de derailleurwieltjes nog goed draaien hoef je die niet perse ook te vervangen. Kettingbladen gaan normaal gesproken veel langer mee.
Als je het zelf wilt doen hebt je in ieder geval specaal gereedschap nodig om de sluitring los te draaien en de tandwielen tegen te houen als je dit doet. En een kettingpons. Overigens heb je niet perse een campa ketting nodig. Andere 9 spd compatible doen het ook prima.
Als je het zelf wilt doen hebt je in ieder geval specaal gereedschap nodig om de sluitring los te draaien en de tandwielen tegen te houen als je dit doet. En een kettingpons. Overigens heb je niet perse een campa ketting nodig. Andere 9 spd compatible doen het ook prima.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
3500 km kan heel goed nog met dezelfde cassette door hoor. indien de ketting goed onderhouden is zal de cassette echt nog niet versleten zijn en kan die nog wel zo'n afstand mee. Indien je zelf van plan bent om de ketting te vervangen zul je dus een ketting en een kettingpons nodig hebben. De kettingpons is om de oude ketting los te halen en de nieuwe op de goede lengte te maken. Met 9 speed ben je heel gelukkig want daarin heeft sram veel kettingen die in mijn ogen de beste prijs kwaliteit verhouding hebben. Deze kettingen hebben (net als whipperman en kmc) een speciale schakel waardoor je de ketting gemakkelijk kunt loshalen zonder gereedschap voor onderhoud.
Inderdaad is scram de beste keuze voor een nieuwe ketting bij 9 speed . Makkelijk in onderhoud met de los te maken schakel . Je cassette zal na 3500km nog niet aan vervanging toe zijn , indien je twijfelt : kijk eens welk kroontje meest versleten is en vervang alleen de nodige kroontjes . Je tandwielen zullen nog wel een paar 1000kms meegaan hoor ! succes
-
- Forum-lid
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 30 mei 2006 23:23
heren, bedankt voor de tips.
Gisteren even bij de fietsenmaker in Haastrecht geweest (slingerland, mooie winkel en vlak bij mijn werk) en daar een Campagnolo ketting gekocht. Hij adviseerde: Eerst monteren, dan kijken welke tandwieltjes doorslaan bij aanzetten (dat waren bij mij dus de 16,17 en 19) en die alleen vervangen. Dus die vandaag nog even kopen en ik ben weer klaar.
(Dat is dus duidelijk een betere tip dan de fietsenmaker bij mij om de hoek: Ketting? Dan moet je ook altijd een nieuwe cassette. Veloce? nee heb wel een record, kost 175 euro. Daaaaaag)
Ketting monteren viel me mee. Had het nog nooit gedaan. Vanavond dus de casette eraf en 3 wieltjes vervangen.
Gisteren even bij de fietsenmaker in Haastrecht geweest (slingerland, mooie winkel en vlak bij mijn werk) en daar een Campagnolo ketting gekocht. Hij adviseerde: Eerst monteren, dan kijken welke tandwieltjes doorslaan bij aanzetten (dat waren bij mij dus de 16,17 en 19) en die alleen vervangen. Dus die vandaag nog even kopen en ik ben weer klaar.
(Dat is dus duidelijk een betere tip dan de fietsenmaker bij mij om de hoek: Ketting? Dan moet je ook altijd een nieuwe cassette. Veloce? nee heb wel een record, kost 175 euro. Daaaaaag)
Ketting monteren viel me mee. Had het nog nooit gedaan. Vanavond dus de casette eraf en 3 wieltjes vervangen.
Bianchi Alloy Pro 7000, carbon voorvork, Campagnolo Veloce, Rood/Wit
-
- Forum-lid
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 30 mei 2006 23:23
Vandaag met m'n nieuwe cassette-gereedschap de cassette gedemonteerd, schoongemaakt en 3 nieuwe tandwieletjes eropgezet. Eitje.
Het fietst weer zonder bijgeluiden en het schakelen gaat soepel.
Het fietst weer zonder bijgeluiden en het schakelen gaat soepel.
Bianchi Alloy Pro 7000, carbon voorvork, Campagnolo Veloce, Rood/Wit