Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afgebroken achterderailleur, dingetje...

revel
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 apr 2005 16:26

revel 28 jul 2006 22:47

Hi,

Mijn Tiagra achterderailleur (RD-4400) is afgebroken, ongelukje tijdens het schoonmaken toen het wiel eruit was.

Hoe heet nu dat beugeltje dat op het frame zit met twee kleine verzonken inbusschroefjes. Het zit normaal gesproken nog eens extra vastgezet door de wielsluiting.

Helaas staat erbij shimano.nl de pdf van de frontderailleur als ik op RD-4400 zoek. Bij de 105/sora e.d. zie ik het beugeltje niet echt duidelijk terug.. Is het misschien een Batavus onderdeeltje? Bij de andere RD's zie ik dat boutje 1 het dichts

Weten jullie ook of het los te bestellen is?
Rene<br>
<a target="_blank" href= "http://jouwnieuws.nl">JouwNieuws.nl</a>

revel
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 apr 2005 16:26

revel 28 jul 2006 22:55

derailleurhanger dus :D

wie weet welke ik nodig heb voor een Batavus Course? Ik zit al bij bike2build te zoeken, maar ze lijken niet echt.
Rene<br>
<a target="_blank" href= "http://jouwnieuws.nl">JouwNieuws.nl</a>

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 jul 2006 23:00

Derailleurpadje hoort bij je frame.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3096
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 29 jul 2006 01:30

idd klinkt als de vervangbare (gelukkig) derailleurpad. Vast wel te bestellen bij batavus of wellicht heeft de lokale fietsenmaker wel een vervangingsexemplaar liggen. Op niet al te dure fietsen is dit meestal een redelijk standaard modelletje

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jul 2006 02:57

Dat kan nog een drama worden om een nieuwe te vinden. Want zo'n beetje ieder model krijgt iedere keer weer net een nieuw padje aangemeten. Ik hoop voor je dat Batavus ze nog op voorraad heeft als je al een ouder frame hebt. Anders wordt het stad en land af bellen.
Hoe krijg je eigenlijk voor elkaar dat ie afbreekt? Dan moet je hem wel aardig laten stuiteren normaliter als het pad nog helemaal goed is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 29 jul 2006 09:40

Was het niet dat je 10 jaar ( ? ) lang onderdelen op voorraad moet hebben , dus als ie nog niet zo oud is moet Batavus deze iig nog hebben liggen.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3096
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 30 jul 2006 17:32

Quoten: Origineel geplaatst door who cares op 29 Juli 2006

Was het niet dat je 10 jaar ( ? ) lang onderdelen op voorraad moet hebben , dus als ie nog niet zo oud is moet Batavus deze iig nog hebben liggen.

Van wie moet dat ? Zou er niet op rekenen.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 30 jul 2006 22:23

Quoten: Origineel geplaatst door who cares op 29 Juli 2006Was het niet dat je 10 jaar ( ? ) lang onderdelen op voorraad moet hebben , dus als ie nog niet zo oud is moet Batavus deze iig nog hebben liggen.

Quote: Origineel geplaatst door jsparie op 30 Juli 2006
Van wie moet dat ? Zou er niet op rekenen.













Ik heb gezocht op het internet , dit kwam een beetje in de buurt.

Euronorm.net Euronorm.net

Hoe lang moet een fabrikant spareparts blijven leveren?

Vraag Een leverancier van een pomp kan een bepaald onderdeel niet meer leveren. Dit zou volgens hem niet meer leverbaar zijn omdat dit type pomp niet meer leverbaar is. Dat klopt ook, een jaar of vijf geleden is daar een nieuw type voor gekomen. Echter, als onze klanten een oud type pomp hebben staan en hiervan is één onderdeel kapot, willen zij geen compleet nieuwe pomp aanschaffen.

Nu dacht ik dat een fabrikant de verplichting heeft om tot 10 jaar na 'vervaldatum' van een machine hiervoor reserve-onderdelen te leveren. Ik zocht hierover iets bij jullie op de site maar kon dit niet vinden. Vraag is dus of bovenstaande verplichting juist is of dat er andere regels gelden.



Antwoord
De verplichting van 10 jaar heeft betrekking op het bewaren van het dossier. Zo lang moet een fabrikant, na aflevering van het laatste product, het dossier kunnen leveren.

Inzake het leveren van reservedelen is niets wettelijk geregeld. Veel producten worden na verloop van tijd niet meer geleverd. Een koper / gebruiker van machines mag verwachten dat, gerelateerd aan de levensduur van de producten, de fabrikant reservedelen op voorraad houdt. Dus als een pomp bij normaal gebruik toch wel 10 jaar mee gaat, dan zal de klant mogen verwachten dat hij zo ongeveer gedurende de gehele levensduur reservedelen kan krijgen. Alleen dat is niet wettelijk vastgelegd.

Wat gebeurt er meestal. X jaar nadat een machine uit de handel is genomen is de vraag naar reservedelen dusdanig geslonken dat het niet meer rendabel is reservedelen op voorraad te houden. De fabrikant van de machines waarschuwt de afnemers dat hij stopt met het op voorraad houden van deze delen. Vaak zie je dan dat of de bedrijven zelf of een revisiebedrijf, op dat moment een pakket onderdelen besteld. Juist een revisie / onderhoudsbedrijf kan hier geld mee
verdienen.

Van het geruisloos uit de markt nemen van reserve delen hoor ik weinig. Dit heeft namelijk wel juridische consequeneties. Een gebruiker (bedrijf) mag verwachten dat hij gedurende de gehele levensduur van het product aan reservedelen kan komen. Vandaar de boven geschetse procedure. Dan kan het de producent aantonen dat het zorgvuldig heeft gehandeld door een ieder te informeren dat van bepaalde machines binnen afzienbare tijde geen reservedelen meer geleverd kunnen worden. De gebruikers van de machines hebben dan de kans al dan niet te anticiperen op de nieuwe situatie. Als de termijn waarop dit gebeurt redelijk is (zo tegen het tijdstip aan waarop het einde van de levensduur van de machines nadert en niet na 1 jaar als de te verwachten levensduur van de machine 10 jaar of langer is), de gebruikers de gelegenheid hebben gehad te anticiperen op de maatregel, het aantoonbaar te maken is dat et niet langer economisch verantwoord is de onderdelen op voorraad te houden en dergelijke, dan heb je als gebruiker weinig kans het bedrijf via de rechter te dwingen toch de reserve delen te leveren. Is de producent in deze onzorgvuldig geweest, dan zal een rechter de fabrikant kunnen dwingen alsnog de gevraagde reservedelen te leveren. Ik praat wat in uitersten, maar een rechter zal naar "redelijkheid" de zaak bekijken. In het geval van een levensduur van 10 jaar zal hij voor dat tijdstip de grens leggen. Heb je na 20 jaar de machine nog, dan heb je geen kans bij een rechter.

Ik adviseer je met dit probleem eens overleg te plegen met een jurist. Die kan, op basis van meer gedetailleerde informatie, aangeven of een en ander kans van slagen heeft bij de rechter. Vanuit zijn advies kan jij, of de jurist namens jullie, de leverancier aanschrijven en wijzen op zijn verplichtingen.

Succes,

Willem Verwoerd
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 jul 2006 01:52

leuk en aardig, maar het frame is waarschijnlijk geen 5 tientjes meer waard. Beter maar gewoon een leuk framepje op de kop tikken als Batavus ze niet heeft liggen.
Voor een rechter zullen ze waarschijnlijk aanvoeren dat een modern raceframe nog maar een paar jaar hoeft mee te gaan...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3096
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 01 aug 2006 01:47

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 30 Juli 2006


leuk en aardig, maar het frame is waarschijnlijk geen 5 tientjes meer waard. Beter maar gewoon een leuk framepje op de kop tikken als Batavus ze niet heeft liggen.
Voor een rechter zullen ze waarschijnlijk aanvoeren dat een modern raceframe nog maar een paar jaar hoeft mee te gaan...

Inderdaad.  Plus het feit dat het niet aan batavus ligt dat het stuk is gegaan. Bij normaal gebruik kun je een langere levensduur verwachten niet bij dit soort ongelukjes. Wel aardig om te weten trouwens dit verhaal. Maar dat wordt een ander soort forum denk ik om hier over te discussieren.

Plaats reactie