Zelf vervangen ketting en tandwielen
Beste mensen.
Ik heb met mijn trek 1000 nu ongeveer 6000km afgelegd. Langzamerhand zijn de tandwielen (voor de twee grootste, achter allen) aan vervanging toe.
Mijn fietsenmaker rekent hier 150 euro voor. Ik zeg niet dat dat te duur is, maa het is veel geld, en als student kan het nooit kwaad om ergens op te bezuinigen. Bovendien vind ik het wel leuk om zelf wat aan mijn fiets te doen, dus zo onstond het plan om het zelf te doen.
Is dit een operatie die goed zelf te doen is? (ik weet dat ik wat speciaal gereedschap nodig heb, kettingpons, tandwielvasthouder en speciaal sleuteltje toch?)
Moeten de derrailleurs opnieuw worden afgesteld na het vervangen van de tandwielen en ketting?
Wat zijn redelijke prijzen voor de losse onderdelen. Het gaat om het volgende:
Cassette: sram 850 12-26, 8 speedKetting2 voortandwielen (type kan ik nog niet vinden)
Alvast bedankt!
Groet!
Ik heb met mijn trek 1000 nu ongeveer 6000km afgelegd. Langzamerhand zijn de tandwielen (voor de twee grootste, achter allen) aan vervanging toe.
Mijn fietsenmaker rekent hier 150 euro voor. Ik zeg niet dat dat te duur is, maa het is veel geld, en als student kan het nooit kwaad om ergens op te bezuinigen. Bovendien vind ik het wel leuk om zelf wat aan mijn fiets te doen, dus zo onstond het plan om het zelf te doen.
Is dit een operatie die goed zelf te doen is? (ik weet dat ik wat speciaal gereedschap nodig heb, kettingpons, tandwielvasthouder en speciaal sleuteltje toch?)
Moeten de derrailleurs opnieuw worden afgesteld na het vervangen van de tandwielen en ketting?
Wat zijn redelijke prijzen voor de losse onderdelen. Het gaat om het volgende:
Cassette: sram 850 12-26, 8 speedKetting2 voortandwielen (type kan ik nog niet vinden)
Alvast bedankt!
Groet!
Tja, als in die 150 ook de kosten van het materiaal zit, dan zou ik het hem/haar laten doen. Voor alleen arbeidsloon vind ik het wat aan de prijs.
Zelf doen is in principe fluitje van een cent, zeker met de juiste gereedschapjes. En als je toch bezig bent: zet een sluitschakel in je ketting, dat (de)monteert weer wat makkelijker.
Opnieuw afstellen van je derailleur zou niet nodig hoeven te zijn, maar best kans dat wat finetuning nodig is. Ook dat kan je zelf. Er staan genoeg handleidingen op het net.
succes met het onderhoud
Zelf doen is in principe fluitje van een cent, zeker met de juiste gereedschapjes. En als je toch bezig bent: zet een sluitschakel in je ketting, dat (de)monteert weer wat makkelijker.
Opnieuw afstellen van je derailleur zou niet nodig hoeven te zijn, maar best kans dat wat finetuning nodig is. Ook dat kan je zelf. Er staan genoeg handleidingen op het net.
succes met het onderhoud
Zijn redelijke prijzen als het kwalitatief goed spul is dat je krijgt. Maar als je op zoek bent naar een wat goedkopere uitvoering moet dat zeker lukken. Rond de Eur 90,- a 100 voor alleen het materiaal in een een redelijke kwaliteit (vergelijkbaar met wat er nu normaal gesproken op zit) is zeker mogelijk. (cassette rond de Eur 30,- tandwielen rond 25 en 20 ketting 15 bij een wat goedkopere winkelier). Maar alle waar naar zijn geld.
Het is zelf prima te doen en heel licht bijstellen van de derailleur of soms helemaal niets is meestal voldoende.
Het is zelf prima te doen en heel licht bijstellen van de derailleur of soms helemaal niets is meestal voldoende.
Quote: Origineel geplaatst door raphaël op 22 Juli 2006
Tja, als in die 150 ook de kosten van het materiaal zit, dan zou ik het hem/haar laten doen. Voor alleen arbeidsloon vind ik het wat aan de prijs.
Lijkt mij voor arbeidsloon alleen ook wat aan de prijs.
Als je dat er voor wil betalen overweeg ik ook om fietsenmaker te worden.
Tja, als in die 150 ook de kosten van het materiaal zit, dan zou ik het hem/haar laten doen. Voor alleen arbeidsloon vind ik het wat aan de prijs.
Lijkt mij voor arbeidsloon alleen ook wat aan de prijs.
Als je dat er voor wil betalen overweeg ik ook om fietsenmaker te worden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 31 jul 2005 12:38
- Locatie: Abu Dhabi, UAE
Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 26 Juli 2006
Quote: Origineel geplaatst door raphaël op 22 Juli 2006
Tja, als in die 150 ook de kosten van het materiaal zit, dan zou ik het hem/haar laten doen. Voor alleen arbeidsloon vind ik het wat aan de prijs.
Zo ken ik een fietsenmaker die rekent EURO 67,50 per uur inclusief btw. Ik vind dit belachelijk hoog, het is echter wel een hele goede fietsenmaker...dat uurloon knaagt nog steeds aan mijn geweten. Had ik het toch niet moeten doen en toch maar zelf proberen op te lossen.....(het betrof geen tandwiele en of ketting, dit kan ik inmiddels zelf)Lijkt mij voor arbeidsloon alleen ook wat aan de prijs.Als je dat er voor wil betalen overweeg ik ook om fietsenmaker te worden.
Quote: Origineel geplaatst door raphaël op 22 Juli 2006
Tja, als in die 150 ook de kosten van het materiaal zit, dan zou ik het hem/haar laten doen. Voor alleen arbeidsloon vind ik het wat aan de prijs.
Zo ken ik een fietsenmaker die rekent EURO 67,50 per uur inclusief btw. Ik vind dit belachelijk hoog, het is echter wel een hele goede fietsenmaker...dat uurloon knaagt nog steeds aan mijn geweten. Had ik het toch niet moeten doen en toch maar zelf proberen op te lossen.....(het betrof geen tandwiele en of ketting, dit kan ik inmiddels zelf)Lijkt mij voor arbeidsloon alleen ook wat aan de prijs.Als je dat er voor wil betalen overweeg ik ook om fietsenmaker te worden.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 26 Juli 2006
Cassette kan je voor plm E 40 hebben, ketting E20, binnenblad E30, buitenblad E 37 = E 127.
voor een 8 speed ketting en cassette ?
Als je kwaliteit 105 neemt, ben je voor zo'n 30 euro + 15 klaar. cass.+ ketting dan je bladen nog, 23 + 35 (TA) = 103 euro..half uurtje werk ?
Het is niet goedkoop 150 euro....
Die 850 cassette kost zo'n 14 euro trouwens ketting 9-15 eruo.Dus het kan zelf voor 83- 90 euro aan onderdelen.
kijk voor prijzen maar een op :
http://www.derks-wielersport.nl/catalog ... /3a/page/2
http://www.derks-wielersport.nl/catalog ... ts_id/2166
Cassette kan je voor plm E 40 hebben, ketting E20, binnenblad E30, buitenblad E 37 = E 127.
voor een 8 speed ketting en cassette ?
Als je kwaliteit 105 neemt, ben je voor zo'n 30 euro + 15 klaar. cass.+ ketting dan je bladen nog, 23 + 35 (TA) = 103 euro..half uurtje werk ?
Het is niet goedkoop 150 euro....
Die 850 cassette kost zo'n 14 euro trouwens ketting 9-15 eruo.Dus het kan zelf voor 83- 90 euro aan onderdelen.
kijk voor prijzen maar een op :
http://www.derks-wielersport.nl/catalog ... /3a/page/2
http://www.derks-wielersport.nl/catalog ... ts_id/2166
-
- Forum-lid
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 30 mei 2006 23:23
wat is TA?
Bianchi Alloy Pro 7000, carbon voorvork, Campagnolo Veloce, Rood/Wit
Quote: Origineel geplaatst door maarten munneke op 27 Juli 2006
wat is TA?
Een Frans bedrijf dat o.a. kettingbladen maakt in allerlei al dan niet gangbare maten voor zowel shimano als campa cranks. Leuk als je bijvoorbeeld een 44 binnenblad wil zoals ik. Verder schijnen de bladen erg slijtvast te zijn maar dat weet ik nog niet na 200km. Zie ook www.specialites-ta.com .
wat is TA?
Een Frans bedrijf dat o.a. kettingbladen maakt in allerlei al dan niet gangbare maten voor zowel shimano als campa cranks. Leuk als je bijvoorbeeld een 44 binnenblad wil zoals ik. Verder schijnen de bladen erg slijtvast te zijn maar dat weet ik nog niet na 200km. Zie ook www.specialites-ta.com .
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 26 Juli 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 26 Juli 2006
Cassette kan je voor plm E 40 hebben, ketting E20, binnenblad E30, buitenblad E 37 = E 127.
voor een 8 speed ketting en cassette ?
Als je kwaliteit 105 neemt, ben je voor zo'n 30 euro + 15 klaar. cass.+ ketting dan je bladen nog, 23 + 35 (TA) = 103 euro..half uurtje werk ?
Het is niet goedkoop 150 euro....
Die 850 cassette kost zo'n 14 euro trouwens ketting 9-15 eruo.Dus het kan zelf voor 83- 90 euro aan onderdelen.
kijk voor prijzen maar een op :
http://www.derks-wielersport.nl/catalog ... /3a/page/2
http://www.derks-wielersport.nl/catalog ... ts_id/2166
derks top winkel ... voor onderdelen een van de beste winkels .... qua prijs naturlijk
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 26 Juli 2006
Cassette kan je voor plm E 40 hebben, ketting E20, binnenblad E30, buitenblad E 37 = E 127.
voor een 8 speed ketting en cassette ?
Als je kwaliteit 105 neemt, ben je voor zo'n 30 euro + 15 klaar. cass.+ ketting dan je bladen nog, 23 + 35 (TA) = 103 euro..half uurtje werk ?
Het is niet goedkoop 150 euro....
Die 850 cassette kost zo'n 14 euro trouwens ketting 9-15 eruo.Dus het kan zelf voor 83- 90 euro aan onderdelen.
kijk voor prijzen maar een op :
http://www.derks-wielersport.nl/catalog ... /3a/page/2
http://www.derks-wielersport.nl/catalog ... ts_id/2166
derks top winkel ... voor onderdelen een van de beste winkels .... qua prijs naturlijk
No I'm not big headed my head is just big