Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

verschil tussen Compact en 2x10 speed

atb-sjonnie
Forum-lid

atb-sjonnie 22 jul 2006 12:55

Ik ben een nieuwe frame aan het opbouwen en wilde de nieuwe Ultegra 10 speed bestellen.
Alleen staat er nu de keuze of ik voor Compact wil gaan of 2x 10 speed, ik dacht dat ik het snapte en dacht dat de nieuwe gewoon allemaal Compacts zijn nee dus...
Wat is het verschil?
En welke Campa groep is vergelijkbaar qua prijs en kwaliteit met Ultegra?
Wanneer wordt het Zomer....

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 24 jul 2006 12:11

Inderdaad vreemd, want 2x 10 staat gewoon voor het aantal voor- en achterbladen. Compact of "normaal" zegt iets over die voorbladen. Bij normaal zijn de voorbladen resp. 53 en 39 tanden, bij compact 50 en 34. Je hebt vaak ook nog een derde optie, de welbekende triple, vaak aangeduid als 3x10. De voorbladen zijn dan meestal 53, 39 en 30, alhoewel andere combinaties (bijvoorbeeld 50, 40 en 30) ook voorkomen.
Ik wil me natuurlijk nergens mee bemoeien , maar ik zou altijd gaan voor een triple. In dat geval heb je echt alle vrijheid, nooit gezeik met wisselen van bladen en/of cassettes. Je kunt er gegarandeerd jaren mee voort, ook in de bergen, en je fiets heeft een hogere restwaarde wanneer je deze wilt inruilen. Triples zijn ongekend populair momenteel. Bedenk ook dat ombouwen van een double naar een triple niet goedkoop is, dus achteraf nog een triple nemen is niet handig!
Wat overigens niet wil zeggen dat je met een double niet goed uit de voeten kunt hoor. Getrainde wielrenners zullen genoeg hebben aan 53x39 double, ook in de bergen. Vaak zullen ze dan wel een andere achtercassette monteren.
Dan je vraag over de Campa-groep. Qua kwaliteit denk ik Centaur, alhoewel deze groep wel iets duurder is dan Ultegra. Campa is over het algemeen nu eenmaal iets duurder....

atb-sjonnie
Forum-lid

atb-sjonnie 25 jul 2006 19:49

Bedankt voor de info, het is toch een Ultegra double geworden, kan ik lekker klooien met mijn cassette's.
Ik fietste in het verleden op een triple maar ben of vind dit zelf een betere fietser geworden, en het lijkt me mooi/leuk om eens wat anders te proberen.
Wanneer wordt het Zomer....

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 25 jul 2006 21:47

Goede keuze, rijd ik zelf ook mee
Als je gewoon goed getraind bent, heb je in principe genoeg aan een double. Het is goedkoper, ook in onderhoud en 't scheelt wat gewicht. Veel plezier ermee, je zult er geen spijt van krijgen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 jul 2006 02:30

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 25 Juli 2006

Het is goedkoper, ook in onderhoud

Dat 1e gaat nog op bij een aantal merken, steeds meer merken vragen overigens geen meerprijs meer. Dat 2e is voor mij alleen een volstrekt raadsel
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie