Ik ben een nieuwe frame aan het opbouwen en wilde de nieuwe Ultegra 10 speed bestellen.
Alleen staat er nu de keuze of ik voor Compact wil gaan of 2x 10 speed, ik dacht dat ik het snapte en dacht dat de nieuwe gewoon allemaal Compacts zijn nee dus...
Wat is het verschil?
En welke Campa groep is vergelijkbaar qua prijs en kwaliteit met Ultegra?
verschil tussen Compact en 2x10 speed
-
- Forum-lid
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 14 mei 2006 20:50
Wanneer wordt het Zomer....
Inderdaad vreemd, want 2x 10 staat gewoon voor het aantal voor- en achterbladen. Compact of "normaal" zegt iets over die voorbladen. Bij normaal zijn de voorbladen resp. 53 en 39 tanden, bij compact 50 en 34. Je hebt vaak ook nog een derde optie, de welbekende triple, vaak aangeduid als 3x10. De voorbladen zijn dan meestal 53, 39 en 30, alhoewel andere combinaties (bijvoorbeeld 50, 40 en 30) ook voorkomen.
Ik wil me natuurlijk nergens mee bemoeien , maar ik zou altijd gaan voor een triple. In dat geval heb je echt alle vrijheid, nooit gezeik met wisselen van bladen en/of cassettes. Je kunt er gegarandeerd jaren mee voort, ook in de bergen, en je fiets heeft een hogere restwaarde wanneer je deze wilt inruilen. Triples zijn ongekend populair momenteel. Bedenk ook dat ombouwen van een double naar een triple niet goedkoop is, dus achteraf nog een triple nemen is niet handig!
Wat overigens niet wil zeggen dat je met een double niet goed uit de voeten kunt hoor. Getrainde wielrenners zullen genoeg hebben aan 53x39 double, ook in de bergen. Vaak zullen ze dan wel een andere achtercassette monteren.
Dan je vraag over de Campa-groep. Qua kwaliteit denk ik Centaur, alhoewel deze groep wel iets duurder is dan Ultegra. Campa is over het algemeen nu eenmaal iets duurder....
Ik wil me natuurlijk nergens mee bemoeien , maar ik zou altijd gaan voor een triple. In dat geval heb je echt alle vrijheid, nooit gezeik met wisselen van bladen en/of cassettes. Je kunt er gegarandeerd jaren mee voort, ook in de bergen, en je fiets heeft een hogere restwaarde wanneer je deze wilt inruilen. Triples zijn ongekend populair momenteel. Bedenk ook dat ombouwen van een double naar een triple niet goedkoop is, dus achteraf nog een triple nemen is niet handig!
Wat overigens niet wil zeggen dat je met een double niet goed uit de voeten kunt hoor. Getrainde wielrenners zullen genoeg hebben aan 53x39 double, ook in de bergen. Vaak zullen ze dan wel een andere achtercassette monteren.
Dan je vraag over de Campa-groep. Qua kwaliteit denk ik Centaur, alhoewel deze groep wel iets duurder is dan Ultegra. Campa is over het algemeen nu eenmaal iets duurder....
-
- Forum-lid
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 14 mei 2006 20:50
Bedankt voor de info, het is toch een Ultegra double geworden, kan ik lekker klooien met mijn cassette's.
Ik fietste in het verleden op een triple maar ben of vind dit zelf een betere fietser geworden, en het lijkt me mooi/leuk om eens wat anders te proberen.
Ik fietste in het verleden op een triple maar ben of vind dit zelf een betere fietser geworden, en het lijkt me mooi/leuk om eens wat anders te proberen.
Wanneer wordt het Zomer....
Goede keuze, rijd ik zelf ook mee
Als je gewoon goed getraind bent, heb je in principe genoeg aan een double. Het is goedkoper, ook in onderhoud en 't scheelt wat gewicht. Veel plezier ermee, je zult er geen spijt van krijgen.
Als je gewoon goed getraind bent, heb je in principe genoeg aan een double. Het is goedkoper, ook in onderhoud en 't scheelt wat gewicht. Veel plezier ermee, je zult er geen spijt van krijgen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende