Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

campa 9 en 10 speed

kermit
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jul 2006 14:52

kermit 19 jul 2006 15:07

Hallo mede-forummers,
Ik rijd met een Veloce 9-speed triple groep uit '99. Nu begint het schakelen langzaamaan wat minder exact te worden en ik overweeg dan ook de overstap naar nieuwe spullen.
Uiteraard heb ik dan een 10-speed cassette, shifters, a-derialleur en ketting nodig. Kan ik echter mijn 9-speed crankstel en voorderailleur blijven gebruiken of schakelt dat niet goed met de smallere 10-ketting? En past de 9-speed lockring ook op een 10-cassette?
Ik neem aan dat ik mijn scirocco's uit 2005 kan blijven gebruiken met deze overstap.
E.e.a. is van belang voor de afweging compleet nieuwe groep of slechts bepaalde onderdelen vervangen.
Bedankt,
K.
 
* You think education is expensive? Try ignorance.
* Freedom is just another word for nothing left to loose - Janis Joplin

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 20 jul 2006 12:53

ik zou helemaal niet overstappen op 10speed. Gewoon kijken of je 9 speed vervangingsonderdelen kan krijgen. Waarschijnlijk ben je met een nieuwe casette en ketting wel klaar + bijstellen van de derailleurs. ventueel nieuwe kabels en dan moet alles zeker weten weer soepel lopen. Dit lijkt mij de meest economische oplossing, 10speed gaat je een bult geld kosten!

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5906
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 20 jul 2006 15:08

CAMPAGNOLO

Chorus

Centaur

Centaur

Veloce


10v.

Alu cranks

Carbon cranks

Alu cranks

 


Groepex.

€ 749

€ 699

€ 495

€ 399


Groepex. Triple

€ 759

x

€ 525

€ 425


Groepex. Compact

x

€ 699

€ 499

€ 415


Ergopower set

€ 219

€ 139

€ 139

€ 119


Achterderrailleur

€ 159

€ 89

€ 89

€ 59


Achterderrailleur compact

€ 159

€ 99

€ 99

€ 69


Achterderrailleur triple

€ 159

€ 99

€ 99

€ 69


Voorderrailleur

€ 69

€ 39

€ 39

€ 29


Voorderrailleur compact

€ 79

€ 49

€ 49

€ 39


Voorderrailleur triple

€ 69

€ 39

€ 39

€ 35


Remhoeven

€ 145

€ 89

€ 89

€ 79


Trapas

€ 49

€ 25

€ 25

€ 19


Crankset v.a.

€ 119

€ 239

€ 99

€ 89


Crankset compact

x

€ 239

€ 109

€ 99


Crankset triple

€ 139

x

€ 119

€ 99


Cassette v.a.

€ 99

€ 89

€ 89

€ 59


Ketting

€ 35

€ 35

€ 35

€ 30


Naven*

€ 169

€ 119

€ 119

€ 69
 
Dus ik denk dat je beter ( gezien de ouderdom van je materiaal) de gehele groep vervangt (een gehele groep zal wschlk minder kosten dan te vervangen onderdelen afzonderlijk!)
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

kermit
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jul 2006 14:52

kermit 20 jul 2006 15:33

Dat het geld gaat kosten realiseer ik me wel ;-)
De ketting, cassette en middenblad zijn minder dan 500km oud, en ik heb nokons dus daar zit het niet in. Het "probleem" is dat ik na het schakelen naar een kleiner tandwiel de shifter een extra tikje moet geven omdat anders de ketting net niet stil loopt. Na schakelen naar een groter kransje staat-ie wel meteen goed, dus ik denk niet dat het aan de afstelling ligt.
Het lijkt erop dat de shifter zijn positie niet meer perfect vasthoudt.
Eigenlijk heb ik al besloten in elk geval de shifters en a-derailleur (die is niet meer helemaal spelingvrij) te vervangen, liefst door 10-sp. Na 7 jaar vind ik echter een complete upgrade naar centaur-10 ook wel een leuk idee :-) Alternatief is dus alleen de essentiele onderdelen vervangen ipv de complete groep. Daarom mijn vraag over wat precies essentieel is bij zo'n vervanging.
Omdat ik via internet shop en zelf monteer wordt het prijstechnisch al snel interessant om voor een complete groep te gaan.
Oeps, zie pas na mijn antwoord de prijslijsten van ... voorbijkomen. Idd, complete groep is al snel het interessantst zoals ik al zei.
* You think education is expensive? Try ignorance.
* Freedom is just another word for nothing left to loose - Janis Joplin

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 jul 2006 15:43

Bedenk wel dat dit niet het moment is om een nieuwe campa groep te kopen. Als de nieuwe groepen van 2007 leverbaar worden zullen de huidige voor stukkie minder dan nu de deur uit gaan. Ik verwacht dat de nieuwe groepen in eerste instantie wat duurder zijn dan de huidige groepen. Centaur 2007 krijgt ook carbon remhendels onder andere.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

maartenmunneke
Forum-lid
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 mei 2006 23:23

maartenmunneke 20 jul 2006 15:45

btw: wat zijn nokons?
Bianchi Alloy Pro 7000, carbon voorvork, Campagnolo Veloce, Rood/Wit

pietalala
Forum-lid
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 dec 2005 11:10

pietalala 20 jul 2006 16:34

Quoten: Origineel geplaatst door maarten munneke op 20 Juli 2006

btw: wat zijn nokons?


Zie www.nokon.de voor meer info,...
Flashy rem_ en schakel kabels die zogezegd beter schakelen en langer mee gaan. Wel heel mooi en blits, maar niemand heeft mij toch overtuigd om dit te kopen... Daarom blijf ik bij originele campa spullen.
 
 
 
Verkrijgbaar in verschillende kleuren, wel leuk om je fiets (optisch) op te waarderen.

 
Ook leuk om kabels bij shimano weg te werken (bij de nieuwe is dit zelfs volledig mogelijk, dus dat je ze niet ziet zoals bij campa)

Ook mogelijk om scherpe bochten te maken...

 
greets
 
http://www.passievoorwielrennen.forumup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
<br>
<br>

Plaats reactie