Hallo mede-forummers,
Ik rijd met een Veloce 9-speed triple groep uit '99. Nu begint het schakelen langzaamaan wat minder exact te worden en ik overweeg dan ook de overstap naar nieuwe spullen.
Uiteraard heb ik dan een 10-speed cassette, shifters, a-derialleur en ketting nodig. Kan ik echter mijn 9-speed crankstel en voorderailleur blijven gebruiken of schakelt dat niet goed met de smallere 10-ketting? En past de 9-speed lockring ook op een 10-cassette?
Ik neem aan dat ik mijn scirocco's uit 2005 kan blijven gebruiken met deze overstap.
E.e.a. is van belang voor de afweging compleet nieuwe groep of slechts bepaalde onderdelen vervangen.
Bedankt,
K.
campa 9 en 10 speed
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
ik zou helemaal niet overstappen op 10speed. Gewoon kijken of je 9 speed vervangingsonderdelen kan krijgen. Waarschijnlijk ben je met een nieuwe casette en ketting wel klaar + bijstellen van de derailleurs. ventueel nieuwe kabels en dan moet alles zeker weten weer soepel lopen. Dit lijkt mij de meest economische oplossing, 10speed gaat je een bult geld kosten!
CAMPAGNOLO
Chorus
Centaur
Centaur
Veloce
10v.
Alu cranks
Carbon cranks
Alu cranks
Groepex.
€ 749
€ 699
€ 495
€ 399
Groepex. Triple
€ 759
x
€ 525
€ 425
Groepex. Compact
x
€ 699
€ 499
€ 415
Ergopower set
€ 219
€ 139
€ 139
€ 119
Achterderrailleur
€ 159
€ 89
€ 89
€ 59
Achterderrailleur compact
€ 159
€ 99
€ 99
€ 69
Achterderrailleur triple
€ 159
€ 99
€ 99
€ 69
Voorderrailleur
€ 69
€ 39
€ 39
€ 29
Voorderrailleur compact
€ 79
€ 49
€ 49
€ 39
Voorderrailleur triple
€ 69
€ 39
€ 39
€ 35
Remhoeven
€ 145
€ 89
€ 89
€ 79
Trapas
€ 49
€ 25
€ 25
€ 19
Crankset v.a.
€ 119
€ 239
€ 99
€ 89
Crankset compact
x
€ 239
€ 109
€ 99
Crankset triple
€ 139
x
€ 119
€ 99
Cassette v.a.
€ 99
€ 89
€ 89
€ 59
Ketting
€ 35
€ 35
€ 35
€ 30
Naven*
€ 169
€ 119
€ 119
€ 69
Dus ik denk dat je beter ( gezien de ouderdom van je materiaal) de gehele groep vervangt (een gehele groep zal wschlk minder kosten dan te vervangen onderdelen afzonderlijk!)
Chorus
Centaur
Centaur
Veloce
10v.
Alu cranks
Carbon cranks
Alu cranks
Groepex.
€ 749
€ 699
€ 495
€ 399
Groepex. Triple
€ 759
x
€ 525
€ 425
Groepex. Compact
x
€ 699
€ 499
€ 415
Ergopower set
€ 219
€ 139
€ 139
€ 119
Achterderrailleur
€ 159
€ 89
€ 89
€ 59
Achterderrailleur compact
€ 159
€ 99
€ 99
€ 69
Achterderrailleur triple
€ 159
€ 99
€ 99
€ 69
Voorderrailleur
€ 69
€ 39
€ 39
€ 29
Voorderrailleur compact
€ 79
€ 49
€ 49
€ 39
Voorderrailleur triple
€ 69
€ 39
€ 39
€ 35
Remhoeven
€ 145
€ 89
€ 89
€ 79
Trapas
€ 49
€ 25
€ 25
€ 19
Crankset v.a.
€ 119
€ 239
€ 99
€ 89
Crankset compact
x
€ 239
€ 109
€ 99
Crankset triple
€ 139
x
€ 119
€ 99
Cassette v.a.
€ 99
€ 89
€ 89
€ 59
Ketting
€ 35
€ 35
€ 35
€ 30
Naven*
€ 169
€ 119
€ 119
€ 69
Dus ik denk dat je beter ( gezien de ouderdom van je materiaal) de gehele groep vervangt (een gehele groep zal wschlk minder kosten dan te vervangen onderdelen afzonderlijk!)
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Dat het geld gaat kosten realiseer ik me wel
De ketting, cassette en middenblad zijn minder dan 500km oud, en ik heb nokons dus daar zit het niet in. Het "probleem" is dat ik na het schakelen naar een kleiner tandwiel de shifter een extra tikje moet geven omdat anders de ketting net niet stil loopt. Na schakelen naar een groter kransje staat-ie wel meteen goed, dus ik denk niet dat het aan de afstelling ligt.
Het lijkt erop dat de shifter zijn positie niet meer perfect vasthoudt.
Eigenlijk heb ik al besloten in elk geval de shifters en a-derailleur (die is niet meer helemaal spelingvrij) te vervangen, liefst door 10-sp. Na 7 jaar vind ik echter een complete upgrade naar centaur-10 ook wel een leuk idee Alternatief is dus alleen de essentiele onderdelen vervangen ipv de complete groep. Daarom mijn vraag over wat precies essentieel is bij zo'n vervanging.
Omdat ik via internet shop en zelf monteer wordt het prijstechnisch al snel interessant om voor een complete groep te gaan.
Oeps, zie pas na mijn antwoord de prijslijsten van ... voorbijkomen. Idd, complete groep is al snel het interessantst zoals ik al zei.
De ketting, cassette en middenblad zijn minder dan 500km oud, en ik heb nokons dus daar zit het niet in. Het "probleem" is dat ik na het schakelen naar een kleiner tandwiel de shifter een extra tikje moet geven omdat anders de ketting net niet stil loopt. Na schakelen naar een groter kransje staat-ie wel meteen goed, dus ik denk niet dat het aan de afstelling ligt.
Het lijkt erop dat de shifter zijn positie niet meer perfect vasthoudt.
Eigenlijk heb ik al besloten in elk geval de shifters en a-derailleur (die is niet meer helemaal spelingvrij) te vervangen, liefst door 10-sp. Na 7 jaar vind ik echter een complete upgrade naar centaur-10 ook wel een leuk idee Alternatief is dus alleen de essentiele onderdelen vervangen ipv de complete groep. Daarom mijn vraag over wat precies essentieel is bij zo'n vervanging.
Omdat ik via internet shop en zelf monteer wordt het prijstechnisch al snel interessant om voor een complete groep te gaan.
Oeps, zie pas na mijn antwoord de prijslijsten van ... voorbijkomen. Idd, complete groep is al snel het interessantst zoals ik al zei.
* You think education is expensive? Try ignorance.
* Freedom is just another word for nothing left to loose - Janis Joplin
* Freedom is just another word for nothing left to loose - Janis Joplin
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Bedenk wel dat dit niet het moment is om een nieuwe campa groep te kopen. Als de nieuwe groepen van 2007 leverbaar worden zullen de huidige voor stukkie minder dan nu de deur uit gaan. Ik verwacht dat de nieuwe groepen in eerste instantie wat duurder zijn dan de huidige groepen. Centaur 2007 krijgt ook carbon remhendels onder andere.
-
- Forum-lid
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 30 mei 2006 23:23
btw: wat zijn nokons?
Bianchi Alloy Pro 7000, carbon voorvork, Campagnolo Veloce, Rood/Wit
Quoten: Origineel geplaatst door maarten munneke op 20 Juli 2006
btw: wat zijn nokons?
Zie www.nokon.de voor meer info,...
Flashy rem_ en schakel kabels die zogezegd beter schakelen en langer mee gaan. Wel heel mooi en blits, maar niemand heeft mij toch overtuigd om dit te kopen... Daarom blijf ik bij originele campa spullen.
Verkrijgbaar in verschillende kleuren, wel leuk om je fiets (optisch) op te waarderen.
Ook leuk om kabels bij shimano weg te werken (bij de nieuwe is dit zelfs volledig mogelijk, dus dat je ze niet ziet zoals bij campa)
Ook mogelijk om scherpe bochten te maken...
greets
btw: wat zijn nokons?
Zie www.nokon.de voor meer info,...
Flashy rem_ en schakel kabels die zogezegd beter schakelen en langer mee gaan. Wel heel mooi en blits, maar niemand heeft mij toch overtuigd om dit te kopen... Daarom blijf ik bij originele campa spullen.
Verkrijgbaar in verschillende kleuren, wel leuk om je fiets (optisch) op te waarderen.
Ook leuk om kabels bij shimano weg te werken (bij de nieuwe is dit zelfs volledig mogelijk, dus dat je ze niet ziet zoals bij campa)
Ook mogelijk om scherpe bochten te maken...
greets
http://www.passievoorwielrennen.forumup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
<br>
<br>
<br>
<br>