Hallo,
Ik rijd al jaren met plezier op mijn racefiets, train ook door in de winter. Ik wil echter in de winter toch wat meer afwisselen en heb dus besloten om te gaan mountainbiken. Daarnaast ga ik in de zomer enkele weken door de heuveltjes van Frankrijk rijden met fietskar (en kinderen er in), wat ik voorheen met mijn oude racefiets deed.
Nu ben ik op zoek naar een MTB van rond de 800 euro (zodat ik inclusief pedalen, schoenen, etc. voor zo'n 1000 euro klaar ben). Ik wil deze ook gebruiken om met fietskar over het asfalt te kunnen rijden. Tevens eventueel de optie om 'm (tijdelijk) naar een trekking fiets te kunnen migreren door montage van een bagadrager/tassendrager zodat er wat meer spullen mee kunnen.
Dan nu de volgende vragen :
0) Algemeen : Hardtail of softtail (ik neem aan hard). Zijn er nog meer 'hoofdcategorieen' waar ik aan moet denken?
1) Goede tips voor een nieuwe MTB rond de 800 euro. Volgens mij zijn Stevens en Canyon ook voor MTB goede value for money merken. Nog meer tips?
2) Tips voor een 2e hands van rond dat bedrag? Maximaal 3 jaar oud.
3) Framemaat? Ik zie dat alle MTBs in inches zijn. Is dit gewoon mijn race-framemaat omgerekend naar inches?
4) Mogelijkheid tot monteren van een bagagedrager. Bestaat deze optie? Moet ik nog ergens op letten?
5) Wat is normaal vwb pedalen/schoenen? Bij voorkeur rijd ik met iets waar ik ook een beetje fatsoenlijk mee kan lopen.
6) Mogelijkheid tot wisselen profielbanden/slicks. Moet ik nog ergens rekening mee houden? Ik heb geen zin om een extra wielset te kopen, dus wisselen van verschillende types buitenbanden heeft de voorkeur.
Alvast bedankt.
Nieuwe MTB ca 800 euro
0) Hardtail, ongetwijfeld. Zoals ik het lees fiets je alleen op de weg. Dan absoluut geen full suspension1) Intersens (kan een bagagedrager op). Voor veel gebruik op de weg zou ik maximaal voor een Shimano Deore LX groep gaan. Prijs / technisch de beste groep denk ik die het meest slijtvast is. Een Intersens met volledig LX afmontage kost ongeveer € 700,=. Hou je nog 100 euro over voor een goede vork (Intersens is namelijk volledige zelf samen te stellen met diverse opties). XT bied denk ik geen meerwaarde terwijl het "sneller" slijt. Verder een vork met Lock-out. Deze kun je op het asfalt mooi uitzetten want dan heb je toch niets aan voorvork vering.2) Geen, voor dit budget zou ik trouwens gaan voor een nieuwe.3) Nee, je race maat is niet je MTB maat. Heb zelf een 56 van race en 19" (48cm) MTB. Omreken formule is volgens mij: binnenbeenlengte x 0.575 = framemaat in cm (dit delen door 2.54 geeft inches)4) Intersens kent deze mogelijkheid. Andere merken waarschijnlijk ook wel5) Dan neem je SPD pedalen met een paar ATB schoenen. Hierin vallen de schoenplaten weg in de zool, wandelen gaat goed. Neem je een wat meer alround schoen dan is je zool iets soepeler en heb je meer een wandel schoen met een verstevigde zool.6) Hierbij hoef je nergens rekening mee te houden denk ik. Als de maat maar past. Mijn persoonlijke ervaring is wel dat een draadband makkelijker te monteren is dan een vouwband. Maar misschien komt dit wel omdat ik vaker een draadband monteer dan een vouwband.
Zelf heb ik al diverse Intersens fietsen gehad en kan niet klagen. Momenteel zowel de ATB als racefiets van Intersens. Merk zegt mij niets en ik wordt niet emotioneel bij een bepaald merk. Ik heb dus liever een noname fiets uit Taiwan die goed is dan een merk fiets met slechte onderdelen. Let er vooral op bij de aanschaf dat alle onderdelen goed zijn. De bekendere merken lopen hier vaak mee te spelen. Dan gaan ze dus bijvoorbeeld een LX / XT achterderailleur monteren met verder goedkopere onderdelen. Naven, remmen, crank en cassette wordt vaak op bezuinigd, let erop dat alles van goede kwaliteit is. Bij Intersens weet ik dat alles van dezelfde groep is en er niet gerommeld wordt.
Zelf heb ik al diverse Intersens fietsen gehad en kan niet klagen. Momenteel zowel de ATB als racefiets van Intersens. Merk zegt mij niets en ik wordt niet emotioneel bij een bepaald merk. Ik heb dus liever een noname fiets uit Taiwan die goed is dan een merk fiets met slechte onderdelen. Let er vooral op bij de aanschaf dat alle onderdelen goed zijn. De bekendere merken lopen hier vaak mee te spelen. Dan gaan ze dus bijvoorbeeld een LX / XT achterderailleur monteren met verder goedkopere onderdelen. Naven, remmen, crank en cassette wordt vaak op bezuinigd, let erop dat alles van goede kwaliteit is. Bij Intersens weet ik dat alles van dezelfde groep is en er niet gerommeld wordt.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.
Ik ben hetzelfde van plan; ik zou er een mountainbike bij willen hebben, voor woon/werk verkeer,als het straks weer herfst/winter wordt. In principe rijdt ik alleen op asfalt,het gaat er mij om, wat meer veilligheid (bredere banden) voorals het weer natter wordt.(hoop 't niet voorlopig!ha). Dacht zelf aan een Stevens Cross Hybride serie,of ,wat ik ook mooi vind; Cube LTD. maar ik was niet van plan om meer dan ca. € 850 uit te geven. Heb een racer van Stevens,die heel goed bevalt. Zou dat mogelijk zijn?
Iemand suggesties??
latersss...
Ik heb een Cube LTD comp, zit precies in je budget (845 bij de dealer) en bevalt goed.De LTD team heeft schijfremmen en de Comp hydraulische velgremmen, De vork verschilt ook, maar het frame is hetzelfde, als je vnl. op asfalt rijdt zijn schijfremmen niet echt nodig, mocht je het terrein op gaan dan zijn de hydraulische remmen prima, hebben ook nauwelijks onderhoud nodig.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40558
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Remmen hoef je je geen zorgen over te maken. HS 11 of 33 is prima, meestal volstaan Vbrakes ook gewoon.
Cube is zeer zeker een bezoek aan de dealer waard. Ze leveren waanzinnige value4money. De modellen staan hierboven al genoemd. Voor een kijkje, bijv. www.bike2build.nl
Cube is zeer zeker een bezoek aan de dealer waard. Ze leveren waanzinnige value4money. De modellen staan hierboven al genoemd. Voor een kijkje, bijv. www.bike2build.nl
Less is bore