Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

meting -vetpercentage

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 15 jul 2006 14:07

ik kom juist van de fitness,en heb daar mijn vetpercentage laten door een sportinstructeur met zo een digitaal toestel,kameraad had dit ook gedaan,de resultaten :
ik : 1.80 m, 81.5 kg,mijn vetpercentage op dit toestel, geloof het of niet,ik heb geen buik en ben  mager(vind ik zelf) 16.5 %
 
mijn kameraad 1.72 m,74 kg vetpercentage 10.3 % deze man heeft een buik en op zicht véél meer vet dan mij!
 
nu vraag ik mij af hoe is dit MOGELIJk.Klopt zo een ding  wel ??kent iemand dit?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jul 2006 14:38

Die apparaten hebben een nauwkeurigheid van nul komma een heel klein beetje. Een buikje zegt niet alles, de een heeft aleen daar vet, de ander heeft het over z'n hele lichaam verspreid.
Als je mager bent kun je in ieder geval je ribben aan de zijkant van je borstkast gewoon zien zitten. Ik ben weer wat lichter geworden (door 4 daagse onder andere) en nu zie je m'n ribben ook aan de voorkant uitsteken dus bij m'n middenrif.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dingo
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 apr 2004 18:18

dingo 15 jul 2006 15:09

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 15 Juli 2006


Die apparaten hebben een nauwkeurigheid van nul komma een heel klein beetje. Een buikje zegt niet alles, de een heeft aleen daar vet, de ander heeft het over z'n hele lichaam verspreid.
Als je mager bent kun je in ieder geval je ribben aan de zijkant van je borstkast gewoon zien zitten. Ik ben weer wat lichter geworden (door 4 daagse onder andere) en nu zie je m'n ribben ook aan de voorkant uitsteken dus bij m'n middenrif.

Precies, de beste weegschaal is de spiegel..........

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 15 jul 2006 16:36

Quote: Origineel geplaatst door Dingo op 15 Juli 2006
Precies, de beste weegschaal is de spiegel..........



En je handen. Ik voel altijd regelmatig hoe dik de vetplooien zijn. Daarnaast zijn de zichtbaarheid van oppervlakkige aderen en de scherpte van de spierlijnen (voor mij iig) ook wel goede indicatoren van vetmassa, maar ook van algemene vorm/getraindheid. Elk jaar worden die aderen ook weer meer, leuk is dat

ijsmuts
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2006 15:21

ijsmuts 18 jul 2006 14:30

Dat is dus een hardnekkig fabeltje. Die zogenaamde "spot reduction" bestaat niet. Vet op je buik train je niet weg met buikspieroefeningen. Wel krijgen je buikspieren meer vorm als je ze traint (hypertrofie). Hierdoor lijkt het alsof je lokaal vet kwijt bent, maar het zijn gewoon je getrainde buikspieren die door het vet heen piepen...

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 18 jul 2006 14:38


Quoten: Origineel geplaatst door ijsmuts op 18 Juli 2006

Dat is dus een hardnekkig fabeltje. Die zogenaamde "spot reduction" bestaat niet. Vet op je buik train je niet weg met buikspieroefeningen. Wel krijgen je buikspieren meer vorm als je ze traint (hypertrofie). Hierdoor lijkt het alsof je lokaal vet kwijt bent, maar het zijn gewoon je getrainde buikspieren die door het vet heen piepen...


hoe moet je dan dat hardnekkige vetlaagje eraf krijgen,buikspieren doe ik maar één keer per week en daar worden gewoon mijn buikspieren steviger van, maar die vetlaagje gaat er toch nie vanaf,nie dat het een obsessie is om blokjes te hebben maar kzou da wel willen,men eten laten daarvoor gaat niet ,daar eet ik veel te graag voor,en pillen nemen daar begin ik ook nie aan.

ijsmuts
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2006 15:21

ijsmuts 18 jul 2006 14:51

Je zegt het zelf eigenlijk al he. Of je hoeveelheid lichaamsvet toeneemt, afneemt of gelijk blijft hangt af van hoeveel energie je binnenkrijgt en hoeveel je verbrandt. Je kan dus het verbruik laten toenemen, of de inname beperken. Als je al regelmatig sport zul je of nog meer moeten sporten, of toch de inname een beetje beperken. Minder eten dus.
Overigens, elke praktische methode van vetmeten is niet erg betrouwbaar. Wil je er toch nuttige info uit halen, dan zul je dezelfde manier van meten moeten herhalen over een langere periode. Dan kun je er een trend uit halen. Voor de volledigheid: de methode waarmee Lazo zijn vetpercentage heeft laten bepalen, maakt gebruik van de weerstand die het menselijk lichaam geeft. In een lab is de weerstand die gemeten wordt gekoppeld aan een bepaald vetpercentage, en dat geeft dat ding dan weer. Voor jou kan het verband dan dus heel anders zijn. Bovendien maakt het ook uit op welk tijdstip je meet, en ook je training vlak ervoor kan de uitslag zeker met een paar procent beinvloeden (vochtverlies)! Verder moeten zaken als getraindheid, leeftijd en geslacht ook correct zijn ingevoerd, dus weet jij veel hoe je ingesteld stond.
Dingo heeft helemaal gelijk, gewoon de spiegel erbij pakken!

ssss
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 06 jun 2006 13:23

ssss 19 jul 2006 10:42

Heb hier bij de apotheek zo'n vetmetertjes gezien. Kosten om en bij de 65euro.
Volgens de apotheker zijn die dingen net zo betrouwbaar als een weegschaal. Regelmaat dus.
Als je elke morgen net na het opstaan, je vetpercentage meet , zou je voor jezelf een min of meer correct verloop kunnen zien.
Zoals bij een weegschaal dus. Daar kan je gewicht ook schommelen ( als vrouw toch !!) en is  alles afhankelijk van een correcte interpretaite.
Ben nu toch aan het twijfelen. Kopen of niet ?
Want de weegschaal wordt ik zo moedeloos van. Ben dan flink op mijn voeding aan het letten, maar kom dan toch weer bij omdat ik ook krachttraining bij doe. Weet wel dat spieren meer wegen dan vet, maar soms slaat de twijfel toch toe. pfffff

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 jul 2006 12:35

Je hebt er echt niets aan, want als je vanavond 2 uur gaat fietsen ben je morgen nog licht uitgedroogd en geeft het apparaat weer een heel andere waarde aan.
Iedere dag meten heeft ook totaal geen zin, je raakt niet in 1 klap 3% aan vet kwijt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 19 jul 2006 12:39

Ik begrijp dat je vet wil meten om bij jezelf twijfels weg te nemen. Opzich een logische reden maar het moet geen obsessie worden. Zoals eerder al gezegd kun je het het beste voor de spiegel zien. Ook kan je er wel op vertrouwen dat als je een normaal voedingspatroon hebt en je redelijk wat sport je vetpercentage wel afneemt. Dit gaat echter niet zo snel dus te regelmatig meten heeft geen zin!
Maar overigens vindt ik het zelf ook wel interessant. As zondag ga ik op fietsvakantie naar Schotland, in drie weken rij ik zo'n 3000 km. Dit is denk ik voor 80% wel in de vetverbrandingszone van zo'n 135 hartslagen/minuut. Vraag me toch wel af wat voor effect dat heeft op m'n lichaam. an een sporttest van vorig jaar weet ik dat ik zo rond de 10% zit.
Overigens is het meten met zo'n tang ook niet al te nauwkeurig. Bij een masseur had ik 6,1% vet en in het ziekenhuis 10,4%. Hier zaten maar iets van 2 maanden tussen!

ijsmuts
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 jan 2006 15:21

ijsmuts 19 jul 2006 14:10

De meest betrouwbare manier om je vetpercentage te meten is via een onderwatermeting. Nou is dat absoluut niet praktisch, en zijn er andere methodes bedacht (met de vethaak en met de weegschaal). Beide methodes maken gebruik van regressievergelijking en populatiegemiddelden. Dit betekent dat een absolute waarde niet zoveel zegt, maar je kunt beide methodes wél gebruiken om een trend bij te houden.
Opmerking bij de vethaak: Zorg altijd dat degene die meet steeds dezelfde persoon is, en ook veel ervaring met het meten is. Pak maar eens een huidplooi bij je middel, je ziet hoeveel verschil het kan uitmaken als je 1 cm meer naar rechts of links pakt. Heb je een betrouwbare, nauwkeurige opmeter, dan kan er nog steeds een paar procent afwijking zitten tussen de gemeten en de werkelijke waarde. Verder zijn er verschillende meetmethodes en ook verschillende tabellen. Daarom kun je ook verschillen krijgen als je verschillende keren gemeten wordt.
Opmerking bij de weegschaal: inderdaad maakt het uit of je goed gehydrateerd bent of niet, en of je met je zweetvoeten/handen gemeten wordt. Ik ben het niet eens met AM-Classic, natuurlijk kun je in 1 dag niet 3% afvallen. Maar als je regelmatig meet, op hetzelfde tijdstip ('s ochtends na het plassen, voor het douchen bv.), dan kun je over een langere periode (aantal maanden tot een jaar) een goed beeld krijgen of je vetpercentage is afgenomen. Een gewone weegschaal zegt zo mogelijk nog minder (stel dat je spiermassa is toegenomen). Bovendien: als je 's ochtends niet hoeft te plassen, is dat al een duidelijk teken dat je niet genoeg hebt gedronken, en dat je meting die ochtend wellicht niet betrouwbaar is.
 
 

Plaats reactie