juist, in de veronderstelling dat je kleinste blad van de triple een 30 of 32 is. De hellingen in de Marmotte zijn trouwens niet zo steill, het is meer het geheel (lengte, hoogteverschil, duur) icm met het "wedstrijdaspect" die het zo zwaar maakt. Een geschikte gewicht-lengte verhouding zal ook wel bijdragen tot een goed eindresultaat.
Motta
Meerdere cassettes???
@ youri
Ik rijd met een Bianchi Componenti crankset, wat volgens mij gewoon een carbon FSA crankset is met een Bianchi logo erop. Mijn "polder" bladen zijn van het merk Montana (de 53 / 39). Het 34 blad is van het merk Miche.
Als ik mijn 34 monteer, laat ik de grote plaat (53) gewoon staan. Een beetje afstelling aan de voorderailleur is genoeg. Feitelijk laat ik de 53 dus het hele seizoen staan. Met een ander "groot" blad heb ik dus nooit gereden.
Overigens is de Marmotte wel degelijk erg stijl (3x buitencategorie, 1x 1e categorie). Het venijn zit 'm in de staart, want de meest stijle stukken zijn allemaal voor het laatst bewaard (Galibier en ADH). Met een triple gaat het je - mits je genoeg hebt getraind - zeker lukken. Veel mensen rijden de Marmotte trouwens gewoon met een 53/39 crankstel met een 27 als grootste achterblad.
Het gevaar bestaat zelfs, dat je een té licht verzet bij je hebt waardoor je aan het eind amper meer vooruit komt Ik las vandaag een verhaal van een gozer die op z'n triple een cassette 27 wilde zetten. Dat is dus echt overbodig. Als je dan je lichtste verzet moet gebruiken, ga je de Marmotte sowieso niet halen. Een triple icm. 12-25 is méér dan groot genoeg.
Zelf heb ik dit jaar (mijn eerste keer, eindtijd 9:15) alles met mijn 34/23 gereden. Alleen op de Alpe heb ik mijn lichtste verzet, de 34/25 gebruikt. Je ziet veel goed getrainden ook rijden met 39/27, wat niet wil zeggen dat je minder getraind bent als je met een triple rijdt, overigens.
Ik rijd met een Bianchi Componenti crankset, wat volgens mij gewoon een carbon FSA crankset is met een Bianchi logo erop. Mijn "polder" bladen zijn van het merk Montana (de 53 / 39). Het 34 blad is van het merk Miche.
Als ik mijn 34 monteer, laat ik de grote plaat (53) gewoon staan. Een beetje afstelling aan de voorderailleur is genoeg. Feitelijk laat ik de 53 dus het hele seizoen staan. Met een ander "groot" blad heb ik dus nooit gereden.
Overigens is de Marmotte wel degelijk erg stijl (3x buitencategorie, 1x 1e categorie). Het venijn zit 'm in de staart, want de meest stijle stukken zijn allemaal voor het laatst bewaard (Galibier en ADH). Met een triple gaat het je - mits je genoeg hebt getraind - zeker lukken. Veel mensen rijden de Marmotte trouwens gewoon met een 53/39 crankstel met een 27 als grootste achterblad.
Het gevaar bestaat zelfs, dat je een té licht verzet bij je hebt waardoor je aan het eind amper meer vooruit komt Ik las vandaag een verhaal van een gozer die op z'n triple een cassette 27 wilde zetten. Dat is dus echt overbodig. Als je dan je lichtste verzet moet gebruiken, ga je de Marmotte sowieso niet halen. Een triple icm. 12-25 is méér dan groot genoeg.
Zelf heb ik dit jaar (mijn eerste keer, eindtijd 9:15) alles met mijn 34/23 gereden. Alleen op de Alpe heb ik mijn lichtste verzet, de 34/25 gebruikt. Je ziet veel goed getrainden ook rijden met 39/27, wat niet wil zeggen dat je minder getraind bent als je met een triple rijdt, overigens.
Quoten: Origineel geplaatst door motta op 14 Juli 2006
juist, in de veronderstelling dat je kleinste blad van de triple een 30 of 32 is. De hellingen in de Marmotte zijn trouwens niet zo steill, het is meer het geheel (lengte, hoogteverschil, duur) icm met het "wedstrijdaspect" die het zo zwaar maakt. Een geschikte gewicht-lengte verhouding zal ook wel bijdragen tot een goed eindresultaat.
Motta
Wat is niet zo stijl, heb je misschien stijgingspercentages, gemiddeld en max?
juist, in de veronderstelling dat je kleinste blad van de triple een 30 of 32 is. De hellingen in de Marmotte zijn trouwens niet zo steill, het is meer het geheel (lengte, hoogteverschil, duur) icm met het "wedstrijdaspect" die het zo zwaar maakt. Een geschikte gewicht-lengte verhouding zal ook wel bijdragen tot een goed eindresultaat.
Motta
Wat is niet zo stijl, heb je misschien stijgingspercentages, gemiddeld en max?
Op het vlakke 13-23 achter, 42-53 voor.
Zuid-Linburg, Ardennen en Vogezen: 12-25 achter, 38-53 voor.
Alpen: 12-28 (is 12-25 met 13 ertussenuit en 28 erachter), 38-53.
Alles Ultegra 9-speed.
Trouwens, met 30-25 moet de Marmotte wel lukken hoor. Ik zou voor NL juist een nog vlakkere cassette monteren, bv 12-23 of 12-21.
Zuid-Linburg, Ardennen en Vogezen: 12-25 achter, 38-53 voor.
Alpen: 12-28 (is 12-25 met 13 ertussenuit en 28 erachter), 38-53.
Alles Ultegra 9-speed.
Trouwens, met 30-25 moet de Marmotte wel lukken hoor. Ik zou voor NL juist een nog vlakkere cassette monteren, bv 12-23 of 12-21.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Quoten: Origineel geplaatst door znowwhite op 13 Juli 2006
Ik vraag me af wie hier allemaal met meerdere cassettes rijden. ik ben me namelijk zelf aan het orrienteren omdat ik gerichter wil gaan trainen en wellicht volgend jaar de marmotte wil rijden. ik heb zelf achter 12-25 (Ultegra triple 2005) en daarmee kan ik op het vlakke lekker rijden. ook de meeste heuvels lukken zonder teveel te gaan harken maar ik ben bang dat ik voor echte bergen tekort kom met deze cassette.
Al eens gedacht aan een compact crank; ik gebruik een 50/34. Met de casette 12-25 kun je dan zowel in de polder als in het hooggebergte prima uit de voeten. Desnoods een 11-23 voor in de polder als je ook een zwaar verzet weet te trappen......
Ik vraag me af wie hier allemaal met meerdere cassettes rijden. ik ben me namelijk zelf aan het orrienteren omdat ik gerichter wil gaan trainen en wellicht volgend jaar de marmotte wil rijden. ik heb zelf achter 12-25 (Ultegra triple 2005) en daarmee kan ik op het vlakke lekker rijden. ook de meeste heuvels lukken zonder teveel te gaan harken maar ik ben bang dat ik voor echte bergen tekort kom met deze cassette.
Al eens gedacht aan een compact crank; ik gebruik een 50/34. Met de casette 12-25 kun je dan zowel in de polder als in het hooggebergte prima uit de voeten. Desnoods een 11-23 voor in de polder als je ook een zwaar verzet weet te trappen......
Ik denk eraan om mij een tweede paar wielen aan te schaffen met cassette voor in de bergen.
Deze gaan dus jaarlijks misschien maar 500 kms gebruikt worden.
Mijn vraag: tot hoelang zou ik dezelfde ketting voor beide cassettes ( alles nieuw) kunnen gebruiken?
( In de veronderstelling dat ik jaarlijks 3500 kms met de "vlakke" cassette" en 500kms met de "bergcassette" fiets).
Deze gaan dus jaarlijks misschien maar 500 kms gebruikt worden.
Mijn vraag: tot hoelang zou ik dezelfde ketting voor beide cassettes ( alles nieuw) kunnen gebruiken?
( In de veronderstelling dat ik jaarlijks 3500 kms met de "vlakke" cassette" en 500kms met de "bergcassette" fiets).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Quoten: Origineel geplaatst door fiedoo op 10 Augustus 2006
Ik denk eraan om mij een tweede paar wielen aan te schaffen met cassette voor in de bergen.
Deze gaan dus jaarlijks misschien maar 500 kms gebruikt worden.
Mijn vraag: tot hoelang zou ik dezelfde ketting voor beide cassettes ( alles nieuw) kunnen gebruiken?
( In de veronderstelling dat ik jaarlijks 3500 kms met de "vlakke" cassette" en 500kms met de "bergcassette" fiets).
Ketting slijtage blijkt op deze site nogal persoonlijk te zijn. Ik ben zelf al blij als ik 2500 km met een ketting kan doen. Van anderen hier op het forum lees ik dat ze tot 6000 km met een ketting wegtrappen. Het is dus moeilijk van te voren te zeggen. Ik zou zeggen: houd gewoon de slijtage goed in de gaten. Evt kan je hiervoor een kettingslijtage meet instrumentje gebruiken zoals die door parktools en Rohloff worden geleverd.
Ik denk eraan om mij een tweede paar wielen aan te schaffen met cassette voor in de bergen.
Deze gaan dus jaarlijks misschien maar 500 kms gebruikt worden.
Mijn vraag: tot hoelang zou ik dezelfde ketting voor beide cassettes ( alles nieuw) kunnen gebruiken?
( In de veronderstelling dat ik jaarlijks 3500 kms met de "vlakke" cassette" en 500kms met de "bergcassette" fiets).
Ketting slijtage blijkt op deze site nogal persoonlijk te zijn. Ik ben zelf al blij als ik 2500 km met een ketting kan doen. Van anderen hier op het forum lees ik dat ze tot 6000 km met een ketting wegtrappen. Het is dus moeilijk van te voren te zeggen. Ik zou zeggen: houd gewoon de slijtage goed in de gaten. Evt kan je hiervoor een kettingslijtage meet instrumentje gebruiken zoals die door parktools en Rohloff worden geleverd.
@ znowwhite: met een tripple in combinatie met een 12-25 cassette kun jij de Marmotte echt wel fietsen hoor! 12-25 is een erg licht verzet waarmee met een tripple zelfs de mindere klimgoden overal boven komen, dus met goede training moet dat zeker lukken.
De beklimmingen zijn over het algemeen gemiddeld zo'n 6-8 varierend in lengte van 10 tot kilometer.
Succes!
De beklimmingen zijn over het algemeen gemiddeld zo'n 6-8 varierend in lengte van 10 tot kilometer.
Succes!
Gang is alles!!