Sinds enige tijd registreer ik van iedere training de : afstand / duur / gem. snelheid / max. snelheid / trapfrequentie / gem. hartslag / max. hartslag. Bovendien meet ik wekelijk gewicht en hartslag in rust.
Is het nu mogelijk om je output vermogen (watt) te bepalen!?
Zo ja, hoe dan?
Met vriendelijke groet voor de moeite.
Jeroen
Berekenen output vermogen (watt)
Bij benadering wel, volgens:
OUTPUT_IN_WATT = constante*SNELHEID^3
(SNELHEID in m/s = kpu/3,6)
de waarde van die constante is nogal afhankelijk van je houding en je fiets, maar zal tussen de 0.2 en 0.4 zitten ongeveer (Hoe aerodynamischer, hoe lager de waarde voor de constante)
OUTPUT_IN_WATT = constante*SNELHEID^3
(SNELHEID in m/s = kpu/3,6)
de waarde van die constante is nogal afhankelijk van je houding en je fiets, maar zal tussen de 0.2 en 0.4 zitten ongeveer (Hoe aerodynamischer, hoe lager de waarde voor de constante)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Nee dat kan niet, in die formule ontbreken zo'n enorme berg aan variabelen die je allemaal mist. Vermogen uitrekenen gaat eigenlijk niet, behalve op een steile klim. Er zijn zoveel zaken die je snelheid beinvloeden dat het niet te berekenen is maar dat je gewoon moet meten.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Juli 2006
Nee dat kan niet, in die formule ontbreken zo'n enorme berg aan variabelen die je allemaal mist. Vermogen uitrekenen gaat eigenlijk niet, behalve op een steile klim. Er zijn zoveel zaken die je snelheid beinvloeden dat het niet te berekenen is maar dat je gewoon moet meten.
Tsja, dat hangt een beetje af van de gewenste nauwkeurigheid. Bovenstaande geldt voor fietsen op het vlakke. Het zal je verbazen hoe nauwkeurig je met zulke simpele formules vrij nauwkeurig de eindtijd van bijvoorbeeld een vlakke tijdrit kunt voorspellen.
Voor fietsen bergop zou je de volgende benadering kunnen gebruiken (mits de snelheid niet al te hoog is)
POWER_OUTPUT = snelheid*(stijgings%/100)*GEWICHT*10
met snelheid weer in meters per seconde.
->Moet je wel je zakjapanner in je achterzakje steken... (of een tabel op je stuur plakken, zouden er mensen zijn die dat doen?)
Nee dat kan niet, in die formule ontbreken zo'n enorme berg aan variabelen die je allemaal mist. Vermogen uitrekenen gaat eigenlijk niet, behalve op een steile klim. Er zijn zoveel zaken die je snelheid beinvloeden dat het niet te berekenen is maar dat je gewoon moet meten.
Tsja, dat hangt een beetje af van de gewenste nauwkeurigheid. Bovenstaande geldt voor fietsen op het vlakke. Het zal je verbazen hoe nauwkeurig je met zulke simpele formules vrij nauwkeurig de eindtijd van bijvoorbeeld een vlakke tijdrit kunt voorspellen.
Voor fietsen bergop zou je de volgende benadering kunnen gebruiken (mits de snelheid niet al te hoog is)
POWER_OUTPUT = snelheid*(stijgings%/100)*GEWICHT*10
met snelheid weer in meters per seconde.
->Moet je wel je zakjapanner in je achterzakje steken... (of een tabel op je stuur plakken, zouden er mensen zijn die dat doen?)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Quoten: Origineel geplaatst door 53x11 op 11 Juli 2006
Tsja, dat hangt een beetje af van de gewenste nauwkeurigheid. Bovenstaande geldt voor fietsen op het vlakke. Het zal je verbazen hoe nauwkeurig je met zulke simpele formules vrij nauwkeurig de eindtijd van bijvoorbeeld een vlakke tijdrit kunt voorspellen.
IMHO is het niet mogelijk de eindtijd ve vlakke tijdrit te bepalen zonder rekening te houden met de wind (waar geen rekening mee wordt gehouden in je formule)
Ik heb van mijn sportdokter een tabel gekregen: wattage tov snelheid. Om een snelheid van 35km/u te behalen is bij een meewind van 5m/sec 82W nodig tov 460W bij een tegenwind van 5m/sec.
Tsja, dat hangt een beetje af van de gewenste nauwkeurigheid. Bovenstaande geldt voor fietsen op het vlakke. Het zal je verbazen hoe nauwkeurig je met zulke simpele formules vrij nauwkeurig de eindtijd van bijvoorbeeld een vlakke tijdrit kunt voorspellen.
IMHO is het niet mogelijk de eindtijd ve vlakke tijdrit te bepalen zonder rekening te houden met de wind (waar geen rekening mee wordt gehouden in je formule)
Ik heb van mijn sportdokter een tabel gekregen: wattage tov snelheid. Om een snelheid van 35km/u te behalen is bij een meewind van 5m/sec 82W nodig tov 460W bij een tegenwind van 5m/sec.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
Quoten: Origineel geplaatst door 53x11 op 11 Juli 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Juli 2006
Nee dat kan niet, in die formule ontbreken zo'n enorme berg aan variabelen die je allemaal mist. Vermogen uitrekenen gaat eigenlijk niet, behalve op een steile klim. Er zijn zoveel zaken die je snelheid beinvloeden dat het niet te berekenen is maar dat je gewoon moet meten.
Tsja, dat hangt een beetje af van de gewenste nauwkeurigheid. Bovenstaande geldt voor fietsen op het vlakke. Het zal je verbazen hoe nauwkeurig je met zulke simpele formules vrij nauwkeurig de eindtijd van bijvoorbeeld een vlakke tijdrit kunt voorspellen.
Voor fietsen bergop zou je de volgende benadering kunnen gebruiken (mits de snelheid niet al te hoog is)
POWER_OUTPUT = snelheid*(stijgings%/100)*GEWICHT*10
met snelheid weer in meters per seconde.
->Moet je wel je zakjapanner in je achterzakje steken... (of een tabel op je stuur plakken, zouden er mensen zijn die dat doen?)
De HAC4 van Ciclosport heeft de optie Vermogen. Deze berekent (waarschijnlijk met bovenstaande formule of een daar sterk op gelijkende) het geleverde vermogen. HAC geeft in de handleiding duidelijk aan dat het om een benadering gaat. Ik had het idee dat het op stijle hellingen inderdaad de waarheid dicht benaderd.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Juli 2006
Nee dat kan niet, in die formule ontbreken zo'n enorme berg aan variabelen die je allemaal mist. Vermogen uitrekenen gaat eigenlijk niet, behalve op een steile klim. Er zijn zoveel zaken die je snelheid beinvloeden dat het niet te berekenen is maar dat je gewoon moet meten.
Tsja, dat hangt een beetje af van de gewenste nauwkeurigheid. Bovenstaande geldt voor fietsen op het vlakke. Het zal je verbazen hoe nauwkeurig je met zulke simpele formules vrij nauwkeurig de eindtijd van bijvoorbeeld een vlakke tijdrit kunt voorspellen.
Voor fietsen bergop zou je de volgende benadering kunnen gebruiken (mits de snelheid niet al te hoog is)
POWER_OUTPUT = snelheid*(stijgings%/100)*GEWICHT*10
met snelheid weer in meters per seconde.
->Moet je wel je zakjapanner in je achterzakje steken... (of een tabel op je stuur plakken, zouden er mensen zijn die dat doen?)
De HAC4 van Ciclosport heeft de optie Vermogen. Deze berekent (waarschijnlijk met bovenstaande formule of een daar sterk op gelijkende) het geleverde vermogen. HAC geeft in de handleiding duidelijk aan dat het om een benadering gaat. Ik had het idee dat het op stijle hellingen inderdaad de waarheid dicht benaderd.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.