ik rijd sinds kort op een ultegra 10speed met 53/39 en 13/25. hiervoor had ik een 7speed shimano 600 met 52/43(campa crank) en 13/21. Ik rijd met 105 a 110 rpm (te veel lance armstrong gekeken) en dus reed ik praktisch alleen op het binnenblad en dan 43x17 of 16.
Op mijn nieuwe 10speed kan ik de slag nog niet echt te pakken krijgen. Om een beetje in de zelfde cadans te kunnen rijden moet ik met een zeer scheve (vind ik dan) ketting op binnen- of buitenblad rijden.
Nou is de vraag, boeit deze scheve kettinglijn? Dit ivm slijtage? En gaat een 42 binnenblad hierin veel verandering brengen? Kan ik trouwens een 9speed ultegra 42blad op mijn 10speed zetten? (flauw trouwens dat shimano alleen maar 39 heeft voor ultegra)
Scheve kettinglijn
Ik had hetzelfde probleem, heb de 39 vervangen door een 42 van TA. Voor mij maakte het een wereld van verschil! Mijn TA-blad is compatible met 8, 9 en 10 speed, maar ik weet niet of een 9 speed ultegra blad ook past... Een TA blad kost trouwens iets van 25 euro, dus dat zal je de kop niet kosten.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Op mn oude fiets had ik een 39, op m'n nieuwe een 42. vindt dit zelf 10 keer beter rijden omdat ik veel minder snel naar het grote blad hoef te schakelen, pas bij rond de 40. Ook ik fiets met een cadans van rond de 100. Afhankelijk van je snelheid wat je meestal rijdt moet je de keuze maken voor een 42
man, 't zal wel het gedacht zijn hoor, moet je even kijken op deze site
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm
geef je je verhoudingen in en kijk naar de behaalde snelheden, als je weet op welke verhouding je vroeger meestal reed, zoek naar de dichtsbijzijnde snelheid en die verhouding licht er het dichtst bij, kijk ook om je ketting zo recht mogelijk te laten lopen .
bv reed je vroeger 43/18 haalde je bij 105 kadans 31.5km/h
kun je nu bv 39/16 gebruiken, rijd je bij 105 kadans 31.1Km/h (die 0.4 zal het hem echt niet doen) en je ketting zal redelijkrecht lopen.
moet je maar eens uitzoeken op die link die ik je hier gegeven heb en uittesten, je zal snel merken van ja, ik heb men verhoudingen teruggevonden
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm
geef je je verhoudingen in en kijk naar de behaalde snelheden, als je weet op welke verhouding je vroeger meestal reed, zoek naar de dichtsbijzijnde snelheid en die verhouding licht er het dichtst bij, kijk ook om je ketting zo recht mogelijk te laten lopen .
bv reed je vroeger 43/18 haalde je bij 105 kadans 31.5km/h
kun je nu bv 39/16 gebruiken, rijd je bij 105 kadans 31.1Km/h (die 0.4 zal het hem echt niet doen) en je ketting zal redelijkrecht lopen.
moet je maar eens uitzoeken op die link die ik je hier gegeven heb en uittesten, je zal snel merken van ja, ik heb men verhoudingen teruggevonden
Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 10 Juli 2006
man, 't zal wel het gedacht zijn hoor, moet je even kijken op deze site
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm
geef je je verhoudingen in en kijk naar de behaalde snelheden, als je weet op welke verhouding je vroeger meestal reed, zoek naar de dichtsbijzijnde snelheid en die verhouding licht er het dichtst bij, kijk ook om je ketting zo recht mogelijk te laten lopen .
bv reed je vroeger 43/18 haalde je bij 105 kadans 31.5km/h
kun je nu bv 39/16 gebruiken, rijd je bij 105 kadans 31.1Km/h (die 0.4 zal het hem echt niet doen) en je ketting zal redelijkrecht lopen.
moet je maar eens uitzoeken op die link die ik je hier gegeven heb en uittesten, je zal snel merken van ja, ik heb men verhoudingen teruggevonden
@rombaft, je zegt het eigenlijk zelf ... mca2 reed gewoonlijk 43/17&16 (zal dus sneller zijn dan 31,5 km/h), met een 39 binnenblad moet je dan 39/15&14 rijden; met een 13-25 cassette is dit een redelijk schuine kettinglijn.
Dus ofwel een 12-23 cassette of nog beter 11-21 cassette of een 42-43-44 binnenblad.
Motta
man, 't zal wel het gedacht zijn hoor, moet je even kijken op deze site
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm
geef je je verhoudingen in en kijk naar de behaalde snelheden, als je weet op welke verhouding je vroeger meestal reed, zoek naar de dichtsbijzijnde snelheid en die verhouding licht er het dichtst bij, kijk ook om je ketting zo recht mogelijk te laten lopen .
bv reed je vroeger 43/18 haalde je bij 105 kadans 31.5km/h
kun je nu bv 39/16 gebruiken, rijd je bij 105 kadans 31.1Km/h (die 0.4 zal het hem echt niet doen) en je ketting zal redelijkrecht lopen.
moet je maar eens uitzoeken op die link die ik je hier gegeven heb en uittesten, je zal snel merken van ja, ik heb men verhoudingen teruggevonden
@rombaft, je zegt het eigenlijk zelf ... mca2 reed gewoonlijk 43/17&16 (zal dus sneller zijn dan 31,5 km/h), met een 39 binnenblad moet je dan 39/15&14 rijden; met een 13-25 cassette is dit een redelijk schuine kettinglijn.
Dus ofwel een 12-23 cassette of nog beter 11-21 cassette of een 42-43-44 binnenblad.
Motta
Motta
Quoten: Origineel geplaatst door motta op 10 Juli 2006
Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 10 Juli 2006
man, 't zal wel het gedacht zijn hoor, moet je even kijken op deze site
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm
geef je je verhoudingen in en kijk naar de behaalde snelheden, als je weet op welke verhouding je vroeger meestal reed, zoek naar de dichtsbijzijnde snelheid en die verhouding licht er het dichtst bij, kijk ook om je ketting zo recht mogelijk te laten lopen .
bv reed je vroeger 43/18 haalde je bij 105 kadans 31.5km/h
kun je nu bv 39/16 gebruiken, rijd je bij 105 kadans 31.1Km/h (die 0.4 zal het hem echt niet doen) en je ketting zal redelijkrecht lopen.
moet je maar eens uitzoeken op die link die ik je hier gegeven heb en uittesten, je zal snel merken van ja, ik heb men verhoudingen teruggevonden
@rombaft, je zegt het eigenlijk zelf ... mca2 reed gewoonlijk 43/17&16 (zal dus sneller zijn dan 31,5 km/h), met een 39 binnenblad moet je dan 39/15&14 rijden; met een 13-25 cassette is dit een redelijk schuine kettinglijn.
Dus ofwel een 12-23 cassette of nog beter 11-21 cassette of een 42-43-44 binnenblad.
Motta
ik gaf het voorbeeld aan waar ie 31.5km/h fietst, en dat ie daar dan 39*16 moest rijden wat zeker niet met een schuine ketting is (39 blad zit niet volledig evenwijdig met je grootste tandwiel achteraan) .
je kunt zelfs gerust 39*15 rijden met een double zonder een schuine ketting te hebben , bij een double heb je praktisch alleen maar een schuine ketting (schuin onder de betekenis schuin het kan wel kwaad) bij 39*je kleinste en misschien tweede kleinste tandwiel, en op je 53 wel al vanaf je 3de tot 4de grootste tandwiel achteraan.
mijn punt is gewoon, kijk eens op de tabel en zoek waar je 39 en 53 elkaar kunnen beginnen overlappen
Quoten: Origineel geplaatst door rombaft op 10 Juli 2006
man, 't zal wel het gedacht zijn hoor, moet je even kijken op deze site
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm
geef je je verhoudingen in en kijk naar de behaalde snelheden, als je weet op welke verhouding je vroeger meestal reed, zoek naar de dichtsbijzijnde snelheid en die verhouding licht er het dichtst bij, kijk ook om je ketting zo recht mogelijk te laten lopen .
bv reed je vroeger 43/18 haalde je bij 105 kadans 31.5km/h
kun je nu bv 39/16 gebruiken, rijd je bij 105 kadans 31.1Km/h (die 0.4 zal het hem echt niet doen) en je ketting zal redelijkrecht lopen.
moet je maar eens uitzoeken op die link die ik je hier gegeven heb en uittesten, je zal snel merken van ja, ik heb men verhoudingen teruggevonden
@rombaft, je zegt het eigenlijk zelf ... mca2 reed gewoonlijk 43/17&16 (zal dus sneller zijn dan 31,5 km/h), met een 39 binnenblad moet je dan 39/15&14 rijden; met een 13-25 cassette is dit een redelijk schuine kettinglijn.
Dus ofwel een 12-23 cassette of nog beter 11-21 cassette of een 42-43-44 binnenblad.
Motta
ik gaf het voorbeeld aan waar ie 31.5km/h fietst, en dat ie daar dan 39*16 moest rijden wat zeker niet met een schuine ketting is (39 blad zit niet volledig evenwijdig met je grootste tandwiel achteraan) .
je kunt zelfs gerust 39*15 rijden met een double zonder een schuine ketting te hebben , bij een double heb je praktisch alleen maar een schuine ketting (schuin onder de betekenis schuin het kan wel kwaad) bij 39*je kleinste en misschien tweede kleinste tandwiel, en op je 53 wel al vanaf je 3de tot 4de grootste tandwiel achteraan.
mijn punt is gewoon, kijk eens op de tabel en zoek waar je 39 en 53 elkaar kunnen beginnen overlappen
Quote: Origineel geplaatst door rombaft op 10 Juli 2006
[snip]
ik gaf het voorbeeld aan waar ie 31.5km/h fietst, en dat ie daar dan 39*16 moest rijden wat zeker niet met een schuine ketting is (39 blad zit niet volledig evenwijdig met je grootste tandwiel achteraan) .je kunt zelfs gerust 39*15 rijden met een double zonder een schuine ketting te hebben , bij een double heb je praktisch alleen maar een schuine ketting (schuin onder de betekenis schuin het kan wel kwaad) bij 39*je kleinste en misschien tweede kleinste tandwiel, en op je 53 wel al vanaf je 3de tot 4de grootste tandwiel achteraan.mijn punt is gewoon, kijk eens op de tabel en zoek waar je 39 en 53 elkaar kunnen beginnen overlappen
Kijk dat wou ik even horen. Ik had geen idee wanneer het echt te scheef werd. Als ik zo kijk staat bij 39 de 21 (3de) er recht achter. Voor de 53 is dat de 17 (6de).
Wel is de 53x19 net niet te behappen voor mij (jaja, vorm is wel eens beter geweest). Op de 39 is dit 39x15 of 14 (4de of 5de kleinste dus) en dat lijkt inderdaad minder schuin dan je zou denken.
Ik trap dus nog maar eens door op mijn binnenblaadje. Een 42 komt er misschien nog wel eens, alhoewel je daar maar een kransje mee opschuift. Maar een 11/21 of 12/23 lijkt mij nu nog wat nutteloos, dan doe ik helemaal niks meer met mijn buitenblad.
[snip]
ik gaf het voorbeeld aan waar ie 31.5km/h fietst, en dat ie daar dan 39*16 moest rijden wat zeker niet met een schuine ketting is (39 blad zit niet volledig evenwijdig met je grootste tandwiel achteraan) .je kunt zelfs gerust 39*15 rijden met een double zonder een schuine ketting te hebben , bij een double heb je praktisch alleen maar een schuine ketting (schuin onder de betekenis schuin het kan wel kwaad) bij 39*je kleinste en misschien tweede kleinste tandwiel, en op je 53 wel al vanaf je 3de tot 4de grootste tandwiel achteraan.mijn punt is gewoon, kijk eens op de tabel en zoek waar je 39 en 53 elkaar kunnen beginnen overlappen
Kijk dat wou ik even horen. Ik had geen idee wanneer het echt te scheef werd. Als ik zo kijk staat bij 39 de 21 (3de) er recht achter. Voor de 53 is dat de 17 (6de).
Wel is de 53x19 net niet te behappen voor mij (jaja, vorm is wel eens beter geweest). Op de 39 is dit 39x15 of 14 (4de of 5de kleinste dus) en dat lijkt inderdaad minder schuin dan je zou denken.
Ik trap dus nog maar eens door op mijn binnenblaadje. Een 42 komt er misschien nog wel eens, alhoewel je daar maar een kransje mee opschuift. Maar een 11/21 of 12/23 lijkt mij nu nog wat nutteloos, dan doe ik helemaal niks meer met mijn buitenblad.