Van 52/42 (15-21) naar 50/34 (12-25)
Op mijn huidige fiets zit 52/42 voor en 15-21 achter. Bij die Bianchi zit voor 50/34 en achter 12-25. Kan iemand mij uitleggen of ik daar dan gelukkig van wordt en of dat dus lekker fietst?
Ik fiets nu met name op binnenblad, de zwaardere tandjes en bij dik boven de 30 wil ik nog wel eens naar buitenblad gaan.
Ik fiets nu met name op binnenblad, de zwaardere tandjes en bij dik boven de 30 wil ik nog wel eens naar buitenblad gaan.
Van een 34 binnenblad word je op het vlakke zeker niet gelukkig.
Ik word zelf ook niet meteen gelukkig van een 12-25 (behalve in de bergen dan he) omdat je dan de '18' moet missen (en bij 9-speed ook nog de '16')
Ik word zelf ook niet meteen gelukkig van een 12-25 (behalve in de bergen dan he) omdat je dan de '18' moet missen (en bij 9-speed ook nog de '16')
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
mijn advies: zet een 39 op de plaats van de 34, die 34 hou je dan lekker voor de bergen.
Of je die 18 mist is persoonlijk, op mijn 12-23 9sp casette heb ik hem ook niet en mis ik hem niet.
Of je die 18 mist is persoonlijk, op mijn 12-23 9sp casette heb ik hem ook niet en mis ik hem niet.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 06 nov 2005 21:17
Ik ben net bij Roseversand geweest en heb een Truvativ carbon rouleur op mijn nieuwe fiets besteld met een 36 kettingblad . De verkoper wist me te vertellen dat je op een crankstel ook een 39 kunt monteren voor het vlakke en achter ook makkelijk een groter verzet.
Nu ben ik geen echte kenner over verzetten, maar ik heb laten overtuigen.
Nu ben ik geen echte kenner over verzetten, maar ik heb laten overtuigen.
Het is zo fijn om met een Red Bull Carbon xtralight op weg te zijn
Hier een verzettentabel:
http://img284.imageshack.us/my.php?imag ... 9yp6xg.jpg
Je moet maar eens wat uitleg vragen aan Casran, die rijdt ook met een compakt, zelfs met een 50/34 en die koerst er zelf mee.
http://img284.imageshack.us/my.php?imag ... 9yp6xg.jpg
Je moet maar eens wat uitleg vragen aan Casran, die rijdt ook met een compakt, zelfs met een 50/34 en die koerst er zelf mee.
Quoten: Origineel geplaatst door youri op 08 Juli 2006
Hier een verzettentabel:
http://img284.imageshack.us/my.php?imag ... 9yp6xg.jpg
Je moet maar eens wat uitleg vragen aan Casran, die rijdt ook met een compakt, zelfs met een 50/34 en die koerst er zelf mee.
Dank allemaal voor de reacties. Ik heb de verzettentabel ook eens vergeleken en met een compact rijd ik straks de zelfde omwentelingen die ik nu ook maak. En dus ook veel lichter, maar ook zwaarder. Ik zal het dus merken straks. Deze week krijg ik mijn nieuwe fiets. Ik zal het laten weten hoe ik het vind. Overigens kan ik inderdaad ook een 36 of zo laten monteren. Maar eerst maar eens kijken.
Hier een verzettentabel:
http://img284.imageshack.us/my.php?imag ... 9yp6xg.jpg
Je moet maar eens wat uitleg vragen aan Casran, die rijdt ook met een compakt, zelfs met een 50/34 en die koerst er zelf mee.
Dank allemaal voor de reacties. Ik heb de verzettentabel ook eens vergeleken en met een compact rijd ik straks de zelfde omwentelingen die ik nu ook maak. En dus ook veel lichter, maar ook zwaarder. Ik zal het dus merken straks. Deze week krijg ik mijn nieuwe fiets. Ik zal het laten weten hoe ik het vind. Overigens kan ik inderdaad ook een 36 of zo laten monteren. Maar eerst maar eens kijken.
Rij zelf ook met een compact 50-38 en achter 12-23.
Heb dit pas gemonteerd.
Denk er toch hard over na om toch weer een 40 of een 42 te monteren.
Rij nu bijna altijd met een schuine kettinglijn tussen de 35 en 40 km/u op het vlakke.
Had eerder een 52-42 en dat fietst een stuk prettiger.
Kon toen tot ruim 40km/u op het kleine blad blijven.
Heb dit pas gemonteerd.
Denk er toch hard over na om toch weer een 40 of een 42 te monteren.
Rij nu bijna altijd met een schuine kettinglijn tussen de 35 en 40 km/u op het vlakke.
Had eerder een 52-42 en dat fietst een stuk prettiger.
Kon toen tot ruim 40km/u op het kleine blad blijven.
Monteer in Nederland 42/50 voor. Bevalt zeer goed. Als je op vakantie gaat zet je de 34 erop.
<a target="_blank" href= "http://img55.imageshack.us/my.php?image ... on</a>
Quoten: Origineel geplaatst door 6:13 Freak op 10 Juli 2006
Monteer in Nederland 42/50 voor. Bevalt zeer goed. Als je op vakantie gaat zet je de 34 erop.
Naar mijn weten, kun je op een "normaal" crankstel niet lager gaan dan een 38 tandwiel ( alleszins bij Campa niet) gaan. Dus effe veranderen van 42 naar 34 gaat niet lukken.
En op een compakt crankstel kan je niet hoger dan een 36 tandwiel gaan.
Anders zouden er geen verschillen zijn tussen een "normaal" en compakt crankstel. Het zou natuurlijk heel gemakkelijk zijn indien dat wel zou lukken, maar ja, de economie moet draaien,hé
Monteer in Nederland 42/50 voor. Bevalt zeer goed. Als je op vakantie gaat zet je de 34 erop.
Naar mijn weten, kun je op een "normaal" crankstel niet lager gaan dan een 38 tandwiel ( alleszins bij Campa niet) gaan. Dus effe veranderen van 42 naar 34 gaat niet lukken.
En op een compakt crankstel kan je niet hoger dan een 36 tandwiel gaan.
Anders zouden er geen verschillen zijn tussen een "normaal" en compakt crankstel. Het zou natuurlijk heel gemakkelijk zijn indien dat wel zou lukken, maar ja, de economie moet draaien,hé
Quoten: Origineel geplaatst door youri op 10 Juli 2006
En op een compakt crankstel kan je niet hoger dan een 36 tandwiel gaan.
Jawel hoor! Zoals gezegd een 42 (van T.A.) gaat uitstekend
En op een compakt crankstel kan je niet hoger dan een 36 tandwiel gaan.
Jawel hoor! Zoals gezegd een 42 (van T.A.) gaat uitstekend
<a target="_blank" href= "http://img55.imageshack.us/my.php?image ... on</a>