Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Type Balhoofd

demandela
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2005 14:59

demandela 29 jun 2006 20:32

ik heb een giant mountainbike, en wil eigenlijk de voorvork vervangen. maar nu wil het feit dat ik niet weet wat voor een balhoofd ik heb. aan de hand van de site m-gineering denk ik dat het gewoon een conventioneel balhoofd is.

dit baseer ik op het feit dat er een borgmoer opzit. hehehe...

ik weet iig dat het geen ahead is want ik kan geen losse stuurpen eropzetten.

de huidige stuurpen gaat het frame in, en kan met een imbus eruit gehaald worden. dan is het hele stuur eraf. (het stuur zit met zon lange pen vast die als je hem aan draait vastklemt. beetje wig idee) lekker vaag verhaal, al zeg ik het zelf...

maar... ik wordt van de wijs gebracht door het volgende: er zit een soort plastic ring omheen waarop staat cartridge system inside. maar ik snap neit wat ze hiermee bedoelen.

misschien weet een van jullie iets hierover, en kan iemand bevestigen of het idd een conventioneel balhoofd is.

mocht er meer info of foto's nodig zijn, geef ik deze graag.

alvast bedankt

demandela
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2005 14:59

demandela 29 jun 2006 20:42

na even op de parktool site gekeken te hebben denk ik toch eigenlijk wel dat het bijna zzekr een conventioneel balhoofd is. lijkt precies hierop

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jun 2006 23:47

Waarschijnlijk is het 1 inch met draad, daar ga je geen nieuwe goede vork meer voor vinden.
Als je wilt upgraden zou ik het eigenlijk maar laten een doorsparen voor een hele nieuwe fiets. Laatste jaren toch erg grote vooruitgang geweest in de mtb wereld.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 30 jun 2006 12:40

Als je een balhoofd met draad hebt, is dat dan trouwens altijd 1 inch?
@demandelaJe kunt de diameter van je vork buis wel opmeten. Het is 1 inch (2,5cm) of 1 1/8 inch (2,9 cm). In geval van 1 1/8 inch zou je andere balhoofdcups kunnen monteren waardoor je een gewone hedendaagse voorvork kunt monteren met daarop een stem.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

demandela
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2005 14:59

demandela 30 jun 2006 20:15

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 29 Juni 2006
Waarschijnlijk is het 1 inch met draad, daar ga je geen nieuwe goede vork meer voor vinden.Als je wilt upgraden zou ik het eigenlijk maar laten een doorsparen voor een hele nieuwe fiets. Laatste jaren toch erg grote vooruitgang geweest in de mtb wereld.




maar stel het is idd 1" dan zou je toch eventueel met deze onderdelen kunnnen vervangen?

voorvork
deze vork is zonder stuurbuis

en dan met de volgende stuurbuis
stuurbuis
deze buis is leverbaar in 1 inch en 1 1/8 inch...

lijkt mij als ik logisch nadenk gewoon mogelijk...

demandela
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2005 14:59

demandela 30 jun 2006 21:15

ik heb net mijn voorvork eraf gehaald. en heb nu dus wat maten.

mijn huidige stuurpen is 1"
mijn huidige stuurbuis is 1 1/8" met draad.

nu weet ik alleen nog niet de inbouwmaat van het balhoofd, want die krijg ik er nog niet uit.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 jun 2006 23:58

die combinatie kan niet. Je vorkbuis moet dezelfde diameter hebben als je stuurpen. Je hebt nu zeer waarschijnlijk met draad, en die vind je dus echt niet. Je zou een vakman draad kunnen laten zetten op een nieuwe vorkpijp, maar dat lijkt me weggegooid geld, de mtb is het niet meer waard.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

demandela
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2005 14:59

demandela 01 jul 2006 02:34

nou het zit toch echt zo in elkaar. maar om het te verduidelijken heb ik het even getekend.



rood is de vork met aangehechte stuurbuis. deze is 1 1/8" breed.

in de stuurbuis met draad, schuift de stuurpen. deze is 1" en deze is van het type op d afbeelding hieronder, en heb ik in de tekening groen gemaakt.

link

blauw is het frame. het balhoofd heb ik in deze tekening weggelaten.

en zo heel oud is de MTB nog niet... IIG nog niet oud genoeg om helemaal te vervangen

en wat ik nog vergeten te melden ben, is dat wanneer ik de vork vervang, ook het balhoofd vervang.

george
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 jan 2006 11:44

george 01 jul 2006 11:12

Het gaat om de maat van de vorkbuis, de stuurpen die daar bij een draadvork ingaat is (uiteraard)smaller. In een 1 1/8 draadvork gaat een stuurpen met een diameter van 1 inch. Als je de vorkbuis meet en die is 1 1/8 dan kan deze fiets een standaard 1 1/8 voorvork met een ahead headset gemonteerd worden. Kijk dan wel even naar de inbouwhoogte

demandela
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2005 14:59

demandela 01 jul 2006 16:19

Quote: Origineel geplaatst door George op 01 Juli 2006
Het gaat om de maat van de vorkbuis, de stuurpen die daar bij een draadvork ingaat is (uiteraard)smaller. In een 1 1/8 draadvork gaat een stuurpen met een diameter van 1 inch. Als je de vorkbuis meet en die is 1 1/8 dan kan deze fiets een standaard 1 1/8 voorvork met een ahead headset gemonteerd worden. Kijk dan wel even naar de inbouwhoogte


en dat is alles wat ik wilde weten... :)

thnx...

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 01 jul 2006 20:36

Zoals al gezegd, naast een nieuwe vork ook een nieuw balhoofd + voorbouw aanschaffen. Voordat je je spulletjes gaat kopen zou ik nog wel even bij een goede FM langsgaan met de fiets en eens vragen wat hij 'vindt' van de nieuwe combinatie. Het vervangen van een vaste vork (relatief kort) door een geveerde (relatief lang) verandert vaak nog al wat aan de geometrie van je fiets en dat is niet altijd bevorderlijk voor het rijgedrag.
Maar mogelijk speelt dat ook niet zo'n belangrijke rol voor je.

demandela
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 aug 2005 14:59

demandela 02 jul 2006 14:40

Quote: Origineel geplaatst door Maatchen op 01 Juli 2006
Zoals al gezegd, naast een nieuwe vork ook een nieuw balhoofd + voorbouw aanschaffen. Voordat je je spulletjes gaat kopen zou ik nog wel even bij een goede FM langsgaan met de fiets en eens vragen wat hij 'vindt' van de nieuwe combinatie. Het vervangen van een vaste vork (relatief kort) door een geveerde (relatief lang) verandert vaak nog al wat aan de geometrie van je fiets en dat is niet altijd bevorderlijk voor het rijgedrag.
Maar mogelijk speelt dat ook niet zo'n belangrijke rol voor je.


nou de huidige vork die erop zit is ook een geveerde suntour.

Plaats reactie