Hallo,
Ik ben van plan een Rohloff achternaaf aan te schaffen. Ik rijd graag moderige tochten met ruig terrein van 40 of 50 kilometer. Vaak schakelt de achterderailleur dan niet 100 meer. Met Rohloff zou dat opgelost zijn.
Nu hoor ik graag ervaringen van rijders die deze naaf gebruiken. Met name: 'wat zijn de nadelen?' en welke merken gebruiken deze naven bij de afmontage.
Alvast bedankt.
Rohloff naaf 14 versnellingen
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 29 jun 2006 00:50
Jan Brouwers
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Nadelen:
Duur,
Heel zwaar en gewicht op totaal de verkeerde plek. (draaiend achter het zwaarte punt van jij en je fiets).
Een goed afgestelde derailleur met een goed blok tandwielen moet de gemiddelde Nederlandse toertocht zonder problemen door staan. Veel mensen willen beetje geld besparen op de cassete en ketting en dat moet je juist niet doen.
Duur,
Heel zwaar en gewicht op totaal de verkeerde plek. (draaiend achter het zwaarte punt van jij en je fiets).
Een goed afgestelde derailleur met een goed blok tandwielen moet de gemiddelde Nederlandse toertocht zonder problemen door staan. Veel mensen willen beetje geld besparen op de cassete en ketting en dat moet je juist niet doen.
Hoi Jan,
Ik rijd zelf een Idworx, voorzien van de Rohloff naaf. Ik heb er niets dan lof voor: schakelt altijd perfect, bevriest niet, is minder kwetsbaar, zeer duurzaam en vergt gewoon minder onderhoud.
Ik rijd met mijn MTB voornamelijk 's-winters op en neer naar mijn werk en in het weekend een veldtourtocht. Ook als er sneeuw ligt, glad is of de wegen wit zien van het zout. Geen spoortje van corrosie aan de naaf en hij blijft lopen als een zonnetje. Enkel de ketting vergt natuurlijk het gebruikelijke onderhoud.
Ja, er zijn natuurlijk ook wel wat nadelen:
- De naaf maakt je fiets 300 - 500 gram zwaarder t.o.v. derailleur afmontage- In sommige versnellingen maakt de naaf wat meer geluid, vooral als de naaf nog niet is ingelopen.- Wekt vaak weerzin bij mensen die derailleur systeem gewend zijn en zo'n naaf er niet "snel" uit vinden zien.
O.a. de volgende merken voeren MTB's met rohloff naaf:
- Idworx- SantosDe Idworx sprak mij het meest aan omdat het frame van de fiets is afgestemd op gebruik met de rohloff naaf. Geen gekunstel dus met verankering van de naaf. Daardoor ziet het geheel er zeer gelikt uit en is het achterwiel snel de (de)monteren voor lekke banden of onderhoud. Bovendien is de verdere afmontage van de Idworx TOP. Afgedichte kabels, magura firmtech remmen.
Succes met je keuze!
groeten,Ton
Ik rijd zelf een Idworx, voorzien van de Rohloff naaf. Ik heb er niets dan lof voor: schakelt altijd perfect, bevriest niet, is minder kwetsbaar, zeer duurzaam en vergt gewoon minder onderhoud.
Ik rijd met mijn MTB voornamelijk 's-winters op en neer naar mijn werk en in het weekend een veldtourtocht. Ook als er sneeuw ligt, glad is of de wegen wit zien van het zout. Geen spoortje van corrosie aan de naaf en hij blijft lopen als een zonnetje. Enkel de ketting vergt natuurlijk het gebruikelijke onderhoud.
Ja, er zijn natuurlijk ook wel wat nadelen:
- De naaf maakt je fiets 300 - 500 gram zwaarder t.o.v. derailleur afmontage- In sommige versnellingen maakt de naaf wat meer geluid, vooral als de naaf nog niet is ingelopen.- Wekt vaak weerzin bij mensen die derailleur systeem gewend zijn en zo'n naaf er niet "snel" uit vinden zien.
O.a. de volgende merken voeren MTB's met rohloff naaf:
- Idworx- SantosDe Idworx sprak mij het meest aan omdat het frame van de fiets is afgestemd op gebruik met de rohloff naaf. Geen gekunstel dus met verankering van de naaf. Daardoor ziet het geheel er zeer gelikt uit en is het achterwiel snel de (de)monteren voor lekke banden of onderhoud. Bovendien is de verdere afmontage van de Idworx TOP. Afgedichte kabels, magura firmtech remmen.
Succes met je keuze!
groeten,Ton
Ik ben zelf bezig een nieuwe fiets op te bouwen ( zie ander topic ) en heb ook met veel genoegen artikelen gelezen over deze naaf. Ik moet zeggen, ik vindt het wel een optie om te overwegen.
Het staat juist mooi op je fiets en het onderhoud scheelt een stuk. In het blad Fiets las ik inderdaad dat het gewicht een groot nadeel is. Vooral als dat gewicht in draaiende delen zit. Maar ja, als toerist rijd je toch niet voor de prijzen op zondagmorgen in je uppie in het bos ? Toch ?
Ik ben benieuwd naar andere reacties, want ik sta op het punt een nieuwe fiets op te bouwen. Met wellicht deze naaf.
Het staat juist mooi op je fiets en het onderhoud scheelt een stuk. In het blad Fiets las ik inderdaad dat het gewicht een groot nadeel is. Vooral als dat gewicht in draaiende delen zit. Maar ja, als toerist rijd je toch niet voor de prijzen op zondagmorgen in je uppie in het bos ? Toch ?
Ik ben benieuwd naar andere reacties, want ik sta op het punt een nieuwe fiets op te bouwen. Met wellicht deze naaf.
Het gewicht zit inderdaad in draaiende delen. Maar.......het gewicht zit dicht bij het draaipunt waardoor de nadelen ook weer niet overdreven moeten worden. Ik moet zeggen: ik zelf merk daar niets van en kan aardig meekomen in het bos. Aan de naaf zal het in ieder gaval niet liggen .