Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Onderdelengroepen / Nieuwe fiets

gonzo
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jun 2006 20:53

gonzo 28 jun 2006 21:16

Ik ben op zoek naar een nieuwe racefiets. Ik heb me altijd beholpen met oude Peugeots, maar nu is de laatste echt aan zijn eindje en wil ik iets mooiers. Het budget is ongeveer 1000 euro.
Ik kan alleen geen wijs worden uit al die onderdelengroepen. Ik weet wel welke beter en minder zijn, maar waar zit 'm dat nou eigenlijk in? Je leest wel eens dat een Shimano Sora groep maar 5000 kilometer meegaat. Is dat echt zo? Mijn oude peugeotje heeft een 20 jaar oude half-plastic derailleur die alleen al de afgelopen drie jaar door mij zeker 10.000 kilometer is afgeragd, en hij doet het nog best aardig.
Ik heb wel gezien dat de shifters anders zijn bij Sora, dus ik begin te kijken bij Tiagra, want dat werkt mooier.

Concreet:
- Is Tiagra goed genoeg, en waarom (niet)? Hoe groot is het verschil met bijv. 105?
- Als die duurdere groepen langer meegaan, fiets je het flinke prijsverschil er dan inderdaad uit?
- Campagnolo Veloce: alles mooi weggewerkt in het stuur. Werkt dat, en is het een fijne groep?
- Kun je ook een FlightDeck of iets vergelijkbaars monteren op Campagnolo?
- Nooit een tripel voorblad gehad; doe je daar iets mee binnen de grenzen van ons pannenkoekenland?
- Wat is de beste keus naar jullie mening:
* Bianchi Via Nirone 2005, carbon achterbrug, carbon vork, Campa Veloce groep, 1050 euro, of
* Orbea Gavia, Carbon voorvork, Alles Shimi 105 behalve cranks, remmen en voorderailleur (die zijn Tiagra), 1099 euro.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 28 jun 2006 21:20

Er komt een nieuwe Veloce groep neem aan dat die nog niet op de fiets is gemonteerd
Veloce of Tiagra/Sora werkt wel degelijk en lijkt me sterk als na 5000km kapot zou zijn,

davey
Forum-lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 09 jan 2006 17:36

davey 28 jun 2006 21:20

veloce is een goeie groep,ik heb er zelf 2 jaar mee gereden,geen problemen mee gehad
en een triple voorblad? als je alleen hier in nederland fietst heb je dat echt niet nodig

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 28 jun 2006 23:43

Op zich is een triple in NL niet nodig. Als je op termijn in de bergen wil gaan fietsen is het wel handig en ook een dure liefhebberij om het om te bouwen.
De Bianche Via Nerone is een hele mooie fiets. Afhankelijk van je gewicht kan dit een optie zijn. Ik weeg zelf ca. 100 kg en ik vind mezelf te zwaar voor een carbon achterbrug. Het staat in ieder geval wel heel mooi.
Ik zou bij een budget van Euro 1000,= in elk geval kiezen voor een volledige 105 of Veloce groep. Tiagra of Mirage en zeker Sora of Xenon zijn gewoon minder. Mijn ervaring leert mij dat de remmen van Campa over het algemeen stijver zijn. Shimy heeft als voordeel dat het gemakkelijker verkrijgbaar is. ngeveer elke FM verkoopt Shimy. Campa wordt meer door specialisten verkocht. Als je voor Shimy gaat kun je misschien gemakkelijker op een goedkope manier aan mooie spulletjes komen. Ikzelf ben een echte Campa fan en hierdoor misschien niet helemaal objectief.
Van Campa is een Ergobrain verkrijgbaar, vergelijkbaar met flightdeck, maar misschien moet je wel goed zoeken. Er zijn inmiddels modernere systemen op de markt. Ikzelf rijdt al vier jaar met Ergobrain, tot volle tevredenheid.
Ikzelf rijd met Chorus op mijn ene fiets en Record op mijn andere fiets, kabels volledig weggewerkt. De chorus groep is inmiddels vier jaar oud en wordt vooral in de winter en voor- en najaar flink afgeragd. Het werkt echt probleemloos. Regelmatig de kabels olieën en verder niets.
Nog een verschil tussen Campa en Shimy, de hendels van Shimy kunnen rammelen als je over slechte weg rijdt, op zich niet schadelijk, misschien wel irritant.
Bij normaal gebruik en goed onderhoud ( vooral onderhoud ! ) gaan zowel Shimy 105 als Campa Veloce gemakkelijk 10.000 km mee. Misschien een keer een nieuwe ketting ( koop twee of drie kettingen met een sluitschakel en wissel deze elke 1000 km, dan gaan je tandwielen ook veel langer mee ! ) en je bent bijna verzekerd van 15.000 km fietsplezier.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 29 jun 2006 00:03

Quote: Origineel geplaatst door campa=super op 28 Juni 2006
de hendels van Shimy kunnen rammelen als je over slechte weg rijdt, op zich niet schadelijk, misschien wel irritant.

Hier ben ik het niet mee eens, op me vorige fiets zat dan mirage van campa in begin is het gewoon stil maar na een tijd krijg je gerammel.
Ik rijdt nu Dura ace loopt geruisloos, heb ook op Ultegra gereden ook geruisloos ik denk dat dat gerammel vooral in de afstelling zit van je groep en in hoevere het versleten is.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jun 2006 00:22

Mirage met Dura Ace vergelijken...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 29 jun 2006 22:42

Een Rolls Royce rammelt toch ook veel meer dan een Lelijke Eend?
Of was het nou andersom?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

geertjansen
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 26 apr 2006 21:16

geertjansen 30 jun 2006 00:44

Quote: Origineel geplaatst door Kuiper op 28 Juni 2006
Quote: Origineel geplaatst door campa=super op 28 Juni 2006
de hendels van Shimy kunnen rammelen als je over slechte weg rijdt, op zich niet schadelijk, misschien wel irritant.



Hier ben ik het niet mee eens, op me vorige fiets zat dan mirage van campa in begin is het gewoon stil maar na een tijd krijg je gerammel.
Ik rijdt nu Dura ace loopt geruisloos, heb ook op Ultegra gereden ook geruisloos ik denk dat dat gerammel vooral in de afstelling zit van je groep en in hoevere het versleten is.


t is gewoon afstelling...eerst had ik het ook maar toen ik mijn fiets voor een onderhoudsbeurt naar de fm bracht heeft hij dat ook vastgezet

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 30 jun 2006 01:45

Laat er nou geen Camps vs. Shimano discussie los barsten.Zie je een leuke fiets die Campa heeft, dan neem je die. Heeft ie een vergelijkbare Shimano groep, dan neem je die. Het is maar net wat je gewend bent.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

harmsky
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 jul 2006 00:15

harmsky 06 jul 2006 01:27

Overweeg ook eens de Stevens Stelvio. Volledig Shimano 105 (2006; 3x10)afgemonteerd, goed frame (alles alu, double butted, carbon voorvork, beetje slope), plm. 9,2 kg. Ook voor 1.099,- euro (is bijna niet onderhandelbaar, maar niet geschoten is altijd mis).
Succes met je keuze.
Hoe sterk is de eenzame fietser, die kromgebogen over zijn stuur de wedstrijd wint?

rombaft
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 14 jun 2006 21:10

rombaft 06 jul 2006 03:40

Quoten: Origineel geplaatst door campa=super op 28 Juni 2006


Op zich is een triple in NL niet nodig. Als je op termijn in de bergen wil gaan fietsen is het wel handig en ook een dure liefhebberij om het om te bouwen.
 
Bij normaal gebruik en goed onderhoud ( vooral onderhoud ! ) gaan zowel Shimy 105 als Campa Veloce gemakkelijk 10.000 km mee. Misschien een keer een nieuwe ketting ( koop twee of drie kettingen met een sluitschakel en wissel deze elke 1000 km, dan gaan je tandwielen ook veel langer mee ! ) en je bent bijna verzekerd van 15.000 km fietsplezier.


ik ga je hier twee keer tegenspreken
een triple is niet echt nodig, maar de meerkost is slechts een 50 euro of zoiets, ik (als Belg) heb hier in de buurt (20-25km van mijn woonst) toch enkele hellingen liggen van een 8-12 stijgen, die raak je op met een 39 vooraan maar een triple is toch een leuke luxe .
als je achteraf zou beslissen van tja, eigenlijk had ik toch beter een triple genomen, dan ga je de kosten in, shifter moet vervangen worden, crankstel moet vervangen worden, daar sta je dan.
kwestie van Km'ers meegaan, zoals de topicstarter zelf al aangaf, met zen peugeot met plastic deraileur doet ie al meer km'ers.
een fiets is heus niet versleten na 10.000km , mijn huidige fiets die heeft zeker 20.000km op de teller met een veloce groep, die schakelt nog steeds als de beste, en die velo bolt nog steeds als een speer, om te zeggen dat ik een onderhoudsfreak ben, verre van, gewoon af en toe de ketting smeren.
uiteraard heb ik wel al eens de cassette, ketting moeten vervangen.
@topicstarter, desondanks zou ik toch een 105 of veloce groep aanraden, geen tiara, sora en wat is het allemaal . de beste prijs/kwaliteit vind je bij 105/veloce, duurzaam gemaakt en toch heel goed betaalbaar.
voor 1000 euro ga je wel je best meoten doen om een fiets te vinden met die groep erop, echter (weet neit hoe het zit in nederland) maar hier in Belgie heb je een zomeractie van Ridley , daar heb je een Ridley pegasus + 105 groep voor 1250 euro , dit waar die fiets normaal tegen de 1750 euro stond geprijd, goed frame, goede groep en 't ziet er zelfs nog goed uit! (al weet ik niet of je die dan kunt laten afmonteren met een triple, moet je maar even informeren)
zie http://www.fietsenvandeputte.be/index.p ... ie=pegasus

dick.z
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 dec 2005 21:07

dick.z 06 jul 2006 11:15

Rond 1000 euro zijn best aardige fietsen te vinden hoor.
Zelf fiets ik op een Stevens Stelvio, voledig 105 afgemonteerd.
Mijn eerste racefiets waar ik tot nu toe weel plezier van heb. Een fiets met een goede prijs/kwaliteit verhouding. 
 
Dick

Plaats reactie