Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zadelpen - Setback of niet?

ilko
Forum-lid

ilko 26 jun 2006 21:21

Ik rij momenteel met een setback zadelpen met mijn zadel redelijk ver naar voren. Betekent dit nu dat ik misschien beter af ben met een zadelpen zonder setback? Wat is hiervoor de stelregel? Het is toch de bedoeling dat je achter je bracket komt te zitten voor een goede fietshouding? Waar moet je hierbij op letten?

sjezer
Forum-lid

sjezer 27 jun 2006 23:27

Als je een andere zadelpen neemt, wil je toch de houding opzoeken die je nu hebt (als je nu goed zit). Het maakt dus voor het "zitten" niet uit of je een set back hebt. De afstand zadel-stuur zal niet veranderen, je zal bij een rechte zadelpen je zadel naar achteren schuiven. Alleen uit visueel oogpunt zou je kunnen omschakelen.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 28 jun 2006 22:42

Ik heb juist op mijn racefiets een pen zonder setback geplaatst, daar mijn zadel anders volgens meting niet ver genoeg naar voren kon. Dit gaat om de maat die de meting aangeeft voor de afstand voorpunt zadel ten opzichte van de vertikale lijn vanuit de trapas. Daarbij is het zo dat er maximale waarden aan de afstand zijn verbonden waarover je het zadel zou mogen verschuiven met betrekking tot de klemming.

sharkman
Forum-lid

sharkman 04 jul 2006 22:46

ligt ook aan de lengte van je stuurpen. De meeste (vooral Italiaanse) raceframes zijn ontworpen voor setback, een rechte pen is gewoon een noodgreep om het geheel toch passend te krijgen (maar soms niet te vermijden)

ilko
Forum-lid

ilko 05 jul 2006 10:37

Tsja, dat klinkt wel redelijk. Zat zelf aan een Use Alien Carbon pen te denken en die heeft een 1cm offset. Niet heel veel. Dat zou dan een mooie oplossing kunnen zijn.

Plaats reactie