Ik heb een vraag over de stand van het stuur. Bij mijn vorige racefiets zat nog een traditioneel stuur (ronde bocht). Daarvan was de richtlijn dat de onderkant van het stuur de achteras denkbeeldig door de helft moet delen als je de richting doortrekt. Bij de levering van mijn nieuwe fiets (met hoek in de bocht en hoekige buis) was die oorspronkelijk ook zo geplaatst. Ik vond dat absoluut niet lekker fietsen, je profiteert niet van de hoek (het platte deel) en met de handen bovenop het stuur snijdt het hoekige stuur in je handen wat niet comfortabel is. Nu was ik gisteren bij een fietsenzaak en zag ik die sturen extreem ver doorgekanteld, niet fraai maar eigenlijk wel veel logischer. Die verkoper zei me dat dat ook de bedoeling is van die sturen, de onderbuis van het stuur moet evenwijdig lopen aan je onderarm!!
Uiteraard moet iedereen zijn stuur zetten zoals het lekker rijdt maar ik was wel nieuwsgierig naar jullie mening en ervaringen. Het voordeel bij ver doorkantelen is dat het stuur aan de bovenkant (met de handen op het stuur) juist plat is en dus juist prettig. Als ik dat nu verander moet ik wel mijn remgrepen verplaatsen anders kan ik daar niet lekker meer op steunen. Daarnaast vind ik het niet echt een fraai gezicht maar who cares?
Groet,
Kees
Hoekig stuur en stand
De onderbuis evenwijdig aan je onderarm lijkt me een vreemd verhaal. Dan wijst de onderkant van het stuur dus omhoog als ik het goed begrijp ? Nu zijn profs niet altijd maatgevend voor toerders, maar zo heb ik nog nooit een professional zijn stuur zien afstellen. En dat zegt toch wel iets. Maar welk uitgangspunt dan ook. Het is maar een richtlijn. Fabrikanten weten ook niet of je juist heel gestrekt of heel compact zit. Dus de ideale vorm in een stuur voor iedereen is er niet. Wat je zelf het prettigst vindt lijkt me toch het beste.
Ik heb mijn stuur nu een week aangepast met de uiteinden vrijwel horizontaal wellicht zelfs heel licht naar boven, bevalt me nu uitstekend. Heel veel anders kan ook niet zonder de remgrepen te verplaatsen. Nu nog wat doen aan dat dunne stuurlint maar daar is al genoeg over gepost.
Groet,
Kees
Groet,
Kees