Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

39*29

roy1975
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 29 jul 2004 15:11

roy1975 21 jun 2006 20:46

Hallo,
Ik rijd op dit moment 39/53 en dan 13-26 chorus kan ik hier ook een 29 opzetten ipv de 14 of gaat dat niet zo makelijk
Roy

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 jun 2006 23:31

Kan niet met originele campa tandwielen niet, want de grote zitten op een spider. Met bijv een Miche krans zou het wel kunnen, maar de schakelprestatie zullen wel stukje minder zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gvanloo
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 mei 2004 18:32

gvanloo 22 jun 2006 18:08

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 21 Juni 2006

Kan niet met originele campa tandwielen niet, want de grote zitten op een spider. Met bijv een Miche krans zou het wel kunnen, maar de schakelprestatie zullen wel stukje minder zijn.


Kan met originele campa tandwielen wel. Je kunt los een 29 kopen. Moet een aparte tussenring op die dan tussen het losse tandwiel komt en het eerste blok van de 26-23. Dat is niet de tussenring die je bij de 14 vandaan haalt.
Dit past niet geheel 100 maar daar merk je vrijwel niets van.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 jun 2006 20:25

Er is helemaal geen losse Campa Chorus 10 speed te verkrijgen, je zult dan altijd terug moeten naar een 29 van Veloce en die sluit net zo slecht (of goed) aan om de 26 van de Chorus cassete als een Miche tandje
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 25 jun 2006 00:23

Mijn advies:
Koop een los eindtandwiel 29 van Veloce en haal de 18 er vanaf. Kijk wel even goed of je met de tussenringen goed uitkomt. Ik ken zelf het verloop van Veloce en Chorus niet.
Eigenlijk is het nog beter om een nieuwe Veloce cassette 13 - 29 te kopen.Past altijd en schakelt ook goed. Veloce is wel iets zwaarder.
Opmerking:
Als je kijkt naar de verzetten in een tabel is het verloop beter met 13 - 29 en 53 - 39 dan 13 - 26 en 53 - 39. Ik ga ervan uit dat je met het buitenblad de drie grootste kransjes niet gebruikt en met het binnenblad de drie kleinste. Dan gaat ook je ketting het langer mee ( kettinglijn beter )
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 25 jun 2006 11:53

Quoten: Origineel geplaatst door campa=super op 24 Juni 2006


Als je kijkt naar de verzetten in een tabel is het verloop beter met 13 - 29 en 53 - 39 dan 13 - 26 en 53 - 39. Ik ga ervan uit dat je met het buitenblad de drie grootste kransjes niet gebruikt en met het binnenblad de drie kleinste. Dan gaat ook je ketting het langer mee ( kettinglijn beter )

Leg dat eens even uit dan? Klinkt mij zeer onlogisch in de oren, aangezien je met de 29 de 18 mist. Om aan te sluiten aan 53 - 17, moet je 39 - 13 draaien. Het gat met 39 - 14 is al bijna twee tandjes, met 39 - 15 voor een rechtere kettinglijn heb je helemaal een 'probleem'. Tenzij je dus niet al je kransjes aansluitend hoef te hebben, is 13-26 de betere keuze.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 25 jun 2006 14:01

Bij een 13 - 26 cassette heb je 13-14-15-16-17-18-19-21-23-26
Bij een 13 - 29 cassette heb je 13-14-15-16-17-19-21-23-26-29
Als je op het binnenblad de drie kleinste niet gebruikt en op het buitenblad de drie grootste .
Bij 53 - 39 en 13- 26 ga je over van 53 - 19 ( 2,789 omw. ) naar 39 - 16 ( 2,438 omw. ) en 53 - 18 is 2,944 omw.
Bij 53 - 39 en 13 - 29 ga je over van 53 - 21 ( 2,523 ) naar 39 - 16 ( 2,438 omw. ) en 53 - 19 is nog steeds 2,789 omw.
De overgang is dus veel kleiner. Bij 13 - 26 is 53 - 42 veel beter, reken zelf maar uit. Hier rijd ik zelf ook mee.
Sterkte
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 25 jun 2006 15:08

Ik snap het nog steeds niet wat voor voordeel je voor ogen hebt... Het verschil tussen 53 - 19 en 39 - 16 zoals jij als voorbeeld geeft, daar zitten twee tanden verschil tussen (je mist een versnelling, erg onhandig als je die net mist bij het schakelen voor. Je blijft dan schakelen). Maar je hebt gelijk dat in principe een kleiner verschil tussen voorbladen altijd tot betere verhoudingen lijdt. 13 - 29 en 39-53 gaat prima hoor, zolang je niet alle versnellingen op een rij hoeft te hebben (je hebt immers gaten tussen 21, 19, 17).

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 28 jun 2006 20:19

Volgens mij heb precies hetzelfde uitgelegd......
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 29 jun 2006 00:30

Quoten: Origineel geplaatst door campa=super op 28 Juni 2006

Volgens mij heb precies hetzelfde uitgelegd......

Nou, dan is het goed he...

Plaats reactie