Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Binnenband: lek bij ventiel

slakkie
Forum-lid

slakkie 30 jun 2006 02:07

Dat probleem heb ik afgelopen dagen ook gehad had 2 nieuwe veloflex-black bandjes gekocht en hierbij 2 xxxlight bondrager butyll binnen bandjes en steeds weer bij het ventiel een gaatje of wat dan ook je wordt er helemaal gek van had er nog een omgeruild en een (achter )zat goed en na 30km plat en ook weer bij het ventiel nu weet ik wel dat zo'n xtra lichte binnenband snel stuk gaat maar dat gebeurd meestal bij het monteren!Dus voor mij voortaan gewoon weer de vertrouwde latex van Michelin wel 40gr zwaarder maar dat merk je haast niet.
GRAZIE MARCO!

sharkman
Forum-lid

sharkman 30 jun 2006 10:39

Je kunt beter de hutchinson ultralight binnenbanden nemen: relatief licht en toch stootbestendig. Een goede fietsenmaker ontbraamd nieuwe alu velgen even met een souvereinboortje en legt het lint vervolgens goed op deze wijze heb je nooit geen stootlekken bij het ventiel.

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 30 jun 2006 15:27

Ik heb dit probleem jaren geleden ook gehad met Specialized binnenbandjes die hetzelfde waren als een Frans merk waarvan ik de naam vergeten ben. Wat bemerkte ik? De lekken ontstonden op de plek vlak naast het ventiel waar de band aan elkaar gelast ( gevulcaniseerd o.i.d.) was. Dat kan je goed zien als je die band openknipt. Ik had het 3x op dezelfde plek met hetzelfde merk nieuwe binnenbanden. De velg en buitenband extra goed gecontroleerd maar niets verkeerds te vinden totdat ik een lekke binnenband openknipte om de las eens goed te inspecteren. Dáár zat het probleem. Of dit hetzelfde probleem is kan ik natuurlijk niet beoordelen maar er gebeuren soms vreemde dingen, vandaar mijn ervaring ter lering en de vermaek !
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 01 jun 2009 21:19

Vandaag lekker stukje gefietst todat in een bocht het achterwiel een andere weg dan de voorkant nam. Pats, bijna op m'n snuffert maar kon het nog net met m'n lichaam opvangen.
Lekkeband, potverdik. Nieuwe binnenband gemonteerd en na 2 minuutjes weer lek. Ja hoor gescheurd bij het ventiel. Waarschijnlijk door het oppompen met zo'n framepompje, beweegt er toch wel het een en ander waardoor de binnenband scheurt tpv het ventiel. Ik heb dit ook al eerder meegemaakt dus nu maar eens ondertstaande middel gebruiken, ook zal ik het ringetje weglaten.

Eddy schreef:Een oude binnenband nemen, er een vierkant stukje uit knippen.
Midden in dat vierkant stukje een kruisje knippen zodat je het rubber lapje rond het ventiel kan duwen.
Je zal nooit of te nimmer geen lekken meer hebben rond het ventiel.

Iemand misschien nog meer tips!
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

luuc
Forum-lid

luuc 04 jun 2009 23:29

Schwalbe xx-light biba's al geprobeerd?

En mocht het zo erg zijn, wil ik wel eens jouw aanpak van een bandje monteren lezen.

groet
There can only BeOne.

titanium
Forum-lid

titanium 05 jun 2009 12:54

ringetje monteren is: a) geen gezicht; b) nergens voor nodig en c) blijkbaar ook nog fout gevoelig.

die superdunne bibas zijn kloten. gewoon de midden-klasse gebruiken of latex (maar dan weer niet in het (hoog)gebergte))

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 07 jun 2009 16:02

Ik zou het rinetje wel gebruiken bij het oppompen, dan beweegt je ventiel niet zo, daarna draai ik er af en doe ik er een rubberringtje op, scheelt bij nat weer een hoop water in je velg

zapperdeflap
Forum-lid

zapperdeflap 08 jun 2009 01:00

'N fietsmaatje had hier ook veel last van, totdat ik een keer haar voorband er op gemonteerd had.
Daarbij constateerde ik dat het aan de buitenband lag.
Het viel me op dat de buitenband wel HEEL erg gemakkelijk er op gelegd kon worden.
Zo makkelijk dat wel leekt dat de buiten band te gewoon te groot was.

Belangrijk is dat de velg, binnenband en buitenband een geheel vormt, voor het remmen en het weg sprinten.
Als dit niet zo is en je wiel niet een geheel vormt, gebeurd er op het moment dat je krachtig remt,
dat de band verschuift samen met de binnenband.
Op dat moment snijd je ventiel af langs het gat in de velg.

Haar Fm heeft dit na onderzoek toegekend (productie foutje), er 2 nieuwe buitenbanden op gemonteerd,
en het probleem was na 'n hoop ergennis en 6 binnenbandjes opgelost,
Grt. Zapp

joppnl
Forum-lid

joppnl 08 jun 2009 13:38

vraagje: heb nu ook 2 maal een lekke biba bij het ventiel gehad maar op mijn velgen zit geen velglint.

Het zijn Mavic Ksyrium Elite velgen en de spaken zitten in het binnenste gedeelte van de velg en de binnenband 1 trede meer naar buiten toe op een nieuwe aluminium rand (beetje lastig uit te leggen maar er zitten dus geen spaaknippels op de alu rand waar de biba op zit.

Moet ik er nu toch een velglint op monteren?

Daarnaast vind ik die tip van een stukje biba monteren bij het ventiel een goede, heb nu toch genoeg biba lengte na deze paar scheuren bij het ventiel.... :-)
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet!

em
Forum-lid

em 08 jun 2009 18:48

wasbeer2006 schreef:Ik zou het rinetje wel gebruiken bij het oppompen, dan beweegt je ventiel niet zo, daarna draai ik er af en doe ik er een rubberringtje op, scheelt bij nat weer een hoop water in je velg

Je bedoelt zo'n zelfde ringetje als dat metalen ringetje alleen dan van rubber? Kan je dat gewoon bij de FM halen dan?

jsparie
Forum-lid

jsparie 09 jun 2009 00:56

Bij "onverklaarbare" lekke banden zoals bij het ventiel kan het ook geen kwaad eens een ander velglintje te monteren.

Velox is wellicht wat zwaarder, maar werkt wel effectief tegen scherpe randjes zoals die ook nogal eens rond een ventielgat zitten.

erikvdn
Forum-lid

erikvdn 15 feb 2010 20:14

Ik heb een binnenbandje lek gereden vlak bij het ventiel. Precies op de vouw
van de binnenband. Is dit nog te plakken of wordt dat hopeloos?

Ik loop steeds te kloten met die transparante foloe die op de plakker zit.

Als ik deze voorzichtig probeer te verwijderen na 15 minuten trek ik toch de plakker weer deels los. Wat doe ik verkeerd? Deze plakker zijn ook vaak erg groot voor een smal racebandje. Welke plakkers zijn aan te bevelen?

Plaats reactie