Quoten: Origineel geplaatst door julio op 12 Juni 2006
Ja, die instructie heb ik gelezen, idd twee bouten vastgezet. Ik heb alleen geen momentsleutel, t gaat op gevoel. Maar als ik de crank met een goeie sleutel goed vast zet... blijft ie weer los komen. Ik neem aan dat ik daarmee aan de opgegeven waarden kom..
Ik heb zelf wel een momentsleutel (4-25Nm). Als ik deze op z'n max instel vind ik dat ik de crankbout al goed vast heb zitten. Durf hem eigenlijk ook niet vaster te zetten. Rij er nu al honderden km's mee en de bout blijft ook goed zitten. Heb je die 2de bout ook goed vastgezet? en het lijkt me dat die 2de bout ervoor moet zorgen dat de crankbout blijft zitten, toch?
loslopende crankbout
Quoten: Origineel geplaatst door julio op 13 Juni 2006
Wezep, zou je denken idd, maar dit truvativ trapsetje heeft slechts een bout. Is er zo een met externe lagers en een vaste as aan de rechtercrank. Rene, bedankt, voor dit inzicht!
Met de 2de bout bedoel ik eigenlijk de bout/ring die je vast zet over de crankbout heen. Die moet ook voorkomen dat je crankbout loskomt.Uit een eerdere post van je begreep ik ook dat je de linkercrank met 2 'bouten' hebt vastgezet.
Wezep, zou je denken idd, maar dit truvativ trapsetje heeft slechts een bout. Is er zo een met externe lagers en een vaste as aan de rechtercrank. Rene, bedankt, voor dit inzicht!
Met de 2de bout bedoel ik eigenlijk de bout/ring die je vast zet over de crankbout heen. Die moet ook voorkomen dat je crankbout loskomt.Uit een eerdere post van je begreep ik ook dat je de linkercrank met 2 'bouten' hebt vastgezet.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Om dit probleem af te sluiten: ik heb de bijgeleverde truvativ crankbout uiteindelijk vervangen door een shimano bout uit een LX octalink setje: De crank blijft nu al honderden km's moervast zitten, en draait bovendien ook nog eens soepeler. Opvallend is dat de shimano bout een stuk zwaarder is dan de wel erg licht aanvoelende truvativ bout. Weg ermee dus.
gegroet maar weer, julian
gegroet maar weer, julian
Quoten: Origineel geplaatst door julio op 05 Augustus 2006
Om dit probleem af te sluiten: ik heb de bijgeleverde truvativ crankbout uiteindelijk vervangen door een shimano bout uit een LX octalink setje: De crank blijft nu al honderden km's moervast zitten, en draait bovendien ook nog eens soepeler. Opvallend is dat de shimano bout een stuk zwaarder is dan de wel erg licht aanvoelende truvativ bout. Weg ermee dus.gegroet maar weer, julian
Wat draait een stuk soepeler? Je complete crankstel?
Om dit probleem af te sluiten: ik heb de bijgeleverde truvativ crankbout uiteindelijk vervangen door een shimano bout uit een LX octalink setje: De crank blijft nu al honderden km's moervast zitten, en draait bovendien ook nog eens soepeler. Opvallend is dat de shimano bout een stuk zwaarder is dan de wel erg licht aanvoelende truvativ bout. Weg ermee dus.gegroet maar weer, julian
Wat draait een stuk soepeler? Je complete crankstel?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
wezep, mijn rouleur liep eigenlijk niet heel erg soepel in zn externe lagers. Het losse crankstel (zonder ketting) maakte bij een zwiep eraan maar 1, hooguit 1,5 rondje. In het begin is dat normaal, maar na een paar honderd op de teller moet dat toch over zijn. Ik had het na 3500 km nog steeds. Nu met een strak vastgedraaide shimanobout loopt 'ie wel soepel. Begrijpen doe ik het niet, maar ben er wel blij mee.
Quoten: Origineel geplaatst door julio op 06 Augustus 2006
wezep, mijn rouleur liep eigenlijk niet heel erg soepel in zn externe lagers. Het losse crankstel (zonder ketting) maakte bij een zwiep eraan maar 1, hooguit 1,5 rondje. In het begin is dat normaal, maar na een paar honderd op de teller moet dat toch over zijn. Ik had het na 3500 km nog steeds. Nu met een strak vastgedraaide shimanobout loopt 'ie wel soepel. Begrijpen doe ik het niet, maar ben er wel blij mee.
Erg vreemd.Ik heb precies hetzelfde: haal nu na een km of 1500 max 2 rondjes.Dus dit wordt opgelsot door een andere crankbout. Erg gek, maar als van de winter de racefiets uit elkaar gaat zal ik dit eens gaan proberen.
wezep, mijn rouleur liep eigenlijk niet heel erg soepel in zn externe lagers. Het losse crankstel (zonder ketting) maakte bij een zwiep eraan maar 1, hooguit 1,5 rondje. In het begin is dat normaal, maar na een paar honderd op de teller moet dat toch over zijn. Ik had het na 3500 km nog steeds. Nu met een strak vastgedraaide shimanobout loopt 'ie wel soepel. Begrijpen doe ik het niet, maar ben er wel blij mee.
Erg vreemd.Ik heb precies hetzelfde: haal nu na een km of 1500 max 2 rondjes.Dus dit wordt opgelsot door een andere crankbout. Erg gek, maar als van de winter de racefiets uit elkaar gaat zal ik dit eens gaan proberen.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity