Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Shimano of Sram

icecloud
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 dec 2010 10:32

icecloud 03 dec 2010 10:48

Beste mensen,

helaas is mijn Nederlands niet meer zo goed. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel :)

Ik heb op dit moment een oude (plus min 1992) Batavus Rambler mountainbike met een 21 versnellingen. Ik rij vooral in der stad, en soms in de bergen. Om echt snel te rijden ontbreken er helaas 2-3 zwaardere gangen. Is het mogelijk om informatie over deze schakeling te vinden?

Ik heb een fiets gewonnen waarvoor ik de schakeling zelf kan kiezen. Ter keuze staan:
24 Sram Dual Drive
24 Sram Via
24 Shimano Deore mix
27 Shimano Deore SLX mix
(en nog een aantal 6-14 schakelingen die of te duur zijn of geen hoge of geen lage versnellingen hebben)

Met de Dual Drive kan ik volgens mij snel rijden maar ik vind de handgrepen verschikkelijk voor een sportieve fiets. Over de andere schakelingen kan ik geen informatie vinden, en ik weet dus ook niet wat de transition van mijn oude fiets is.

Kunnen jullie mij een advies geven?

2meter
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 07 aug 2010 22:54

2meter 03 dec 2010 13:19

Om hier een goed andwoord op te kunnen geven zal je toch voor en achter de tandjes op de kettingbladen van je huidige fiets moeten gaan tellen (meestal staat het er wel op, even goed schoonmaken) en dit vergelijken met het aantal tanden op de kettingbladen van je nieuwe fiets (staat altijd bij de specificaties).

Bij de genoemde mogelijkheden lijkt mij in eerste instantie de SLX mix de meest aantrekkelijke omdat dat een 9-speed is, de anderen zijn 8-speed, maar voor goede antwoorden dus even "tandjes tellen".

icecloud
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 dec 2010 10:32

icecloud 03 dec 2010 13:34

Ha! Deze informatie heb ik ook op het net gevonden, maar wat ik ermee moet weet ik nog niet.

Dus mijn oude fiets:
voor: 3 kettingbladen van 28, 38, 48 tandjes
achter: 7 van 11, 13, 15, 18, x, x, 28

De twee x-en kon ik niet tellen aangezien ik in de eerste x-versnelling zit en de ketting befroren is O_o
Ik vermoed dat het 21 en 24 is.

De 27 SLX lijkt 26-36-48 en 11-12-14-16-18-21-24-28-32 te hebben. In de hoge versnellingen is er dus geen verschil omdat allebij 48-11 hebben?

2meter
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 07 aug 2010 22:54

2meter 03 dec 2010 13:53

Dan ben ik wel benieuwd wat jij bedoelt met "echt snel te rijden". Met voor 48 en achter 11 zou je volgens mij snel genoeg moeten kunnen, veel zwaarder zal je denk ik niet aantreffen. Weet je met welke cadans je fietst (aantal omwentelingen per minuut)?

icecloud
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 dec 2010 10:32

icecloud 03 dec 2010 14:35

Helaas weet ik het niet. Ik heb het gevoel dat zelf de zwaarste versnelling net niet zwaar genoeg gaat om snel te rijden. Maar zijn fiets is ook echt oud en heeft gevoelde 20 jaar lang geen onderhoud meer gehad.

2meter
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 07 aug 2010 22:54

2meter 03 dec 2010 14:55

Je zou de volgende rit nog even kunnen kijken of je ketting voor wel echt om het grootste blad ligt, en achter om het kleinste, soms lukt dat niet meer, moet alles opnieuw worden afgesteld. Met 48 x 11 zou je echt wel snel genoeg moeten kunnen fietsen (royaal boven de 40 km/h, doe ik in ieder geval niet dagelijks.....), tenzij je echt met een heel erg lage cadans/trapfrequentie fietst (te laag dus eigenlijk). Over trapfrequentie is genoeg te lezen, 90 tot 100 is een mooie frequentie, maar dat lukt niet iedereen al tijdens de eerste ritten. Het is wel een beetje afhankelijk van je lichaamsbouw/aanleg. Wanneer je meer een krachtmens bent ligt de optimale trapfrequentie vaak wat lager.

icecloud
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 dec 2010 10:32

icecloud 03 dec 2010 15:01

Dat zat ik dus ook te denken, dat de ketting achterop dus niet op het kleinste blad ligt. Ik trap meestal langduurig met een behoorlijk hoge trapfrequentie. Nou, ff de fiets laten ontdooien en dan eens kijken of de schakeling het nog doet. :p

Plaats reactie