Quoten: Origineel geplaatst door NEOS op 25 Juni 2006
Quoten: Origineel geplaatst door *PFW* op 25 Juni 2006
Een compact met een middenblad? En 105?
De compact op 105 niveau komt pas in het najaar uit en heeft slechts 2 bladen...
Maar goed, op het middenblad van je 105-triple heb je dus last van getik. Loopt de ketting niet ergens tegen aan?
Nee dat zeker niet in het begin was het soms een tikje maar gisteren was het een stuk meer. ( ik dacht dat ik een compact had ,ik weet dus niet wat hieronder verstaan wordt lg eens uit wat het is mijn tandwielen voor zijn nl 30-40-50).
Compact heeft te maken met de steek van de kettingbladen. Als het over een compact gaat, wordt meestal over een dubbel.
Shimano compact: getik
Dat het na verloop van tijd optreed en niet direct lijkt echt iets van loslopende onderdelen of dergelijke. Maar jah, als dat het probleem niet is... moeilijk.
@NEOS:Tikt het geheel in elke versnelling of enkel wanneer je de kleinere achter tandwielen gebruikt? In het begin had in met mijn triple Ultegra 10 speed crank ook dat deze tikte in het middelste blad en achter in een klein tandwiel. Het bleek dat de ketting als deze op spanning staat soms tegen het buitenblad aan "sloeg" waardoor deze dus constant een tikkend geluid maakt. De ketting staat dan dus zo schuin dat deze het buitenblad aanraakt. Wanneer ik de fiets afstelde deed de ketting dit niet omdat deze dan eigenlijk "los" hing.
Je geeft aan dat je tijdens het klimmen er geen last van hebt --> bij klimmen gebruik je waarschijnlijk achter ookal de wat grotere tandwielen waardoor je ketting juist verder van je 3e blad af komt te staan.
Bij mij hield het geheel er na ongeveer 1000 km wel mee op, waarschijnlijk omdat de ketting wat losser is geworden en de bramen op de tandwielen weggesleten zijn...?
@NEOS:Tikt het geheel in elke versnelling of enkel wanneer je de kleinere achter tandwielen gebruikt? In het begin had in met mijn triple Ultegra 10 speed crank ook dat deze tikte in het middelste blad en achter in een klein tandwiel. Het bleek dat de ketting als deze op spanning staat soms tegen het buitenblad aan "sloeg" waardoor deze dus constant een tikkend geluid maakt. De ketting staat dan dus zo schuin dat deze het buitenblad aanraakt. Wanneer ik de fiets afstelde deed de ketting dit niet omdat deze dan eigenlijk "los" hing.
Je geeft aan dat je tijdens het klimmen er geen last van hebt --> bij klimmen gebruik je waarschijnlijk achter ookal de wat grotere tandwielen waardoor je ketting juist verder van je 3e blad af komt te staan.
Bij mij hield het geheel er na ongeveer 1000 km wel mee op, waarschijnlijk omdat de ketting wat losser is geworden en de bramen op de tandwielen weggesleten zijn...?
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.
Je denkt alleen maar dat het je crankstel is, maar het is in werkelijkheid je zadelpen die droog in je frame 'kraakt'.
Omdat je op het buitenblad met een andere belasting / frequentie trapt stopt het kraken.
Remedie; zadelpen eruit, goed schoon maken evenals de buis van je frame, de onderdelen goed in de montagepasta zetten, monteren de hele handel en fietsen maar.
Je kunt van tevoren ook even staand op de pedalen fietsen, grote kans dat het kraken verdwijnt.
Dit is een van de nadelen van alu, het kraakt voor, je hoort het achter. Net een soort klankkast.
Succes.
Omdat je op het buitenblad met een andere belasting / frequentie trapt stopt het kraken.
Remedie; zadelpen eruit, goed schoon maken evenals de buis van je frame, de onderdelen goed in de montagepasta zetten, monteren de hele handel en fietsen maar.
Je kunt van tevoren ook even staand op de pedalen fietsen, grote kans dat het kraken verdwijnt.
Dit is een van de nadelen van alu, het kraakt voor, je hoort het achter. Net een soort klankkast.
Succes.
Heb voor het seizoen ook een shimano cranckstel geplaatst... en ook bij mij hoorde ik na een paar dagen een vervelend getik wat luider werd als er meer kracht op het cranck werd gezet. Dat begon me ferm op mijn heupen te werken, dus de boel uiteen gehaald, de luchtkompressor ertegenaan gehouden en opnieuw goed ingevet maar alleen met die speciale kettingolie uit de spuitbus. En, geloof het of niet... ik rij nu al zo een tweeduizend km zonder dat vervelend gekraak....
Let op voor auto´s op de fietspaden