Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Kruissnelheid verhogen

rombaft
Forum-lid

rombaft 06 sep 2006 20:39

Quoten: Origineel geplaatst door Toni op 06 September 2006

Misschien ten overvloede, maar ik wil toch nog even vermelden dat kruissnelheid en gemiddelde snelheid twee totaal verschillende zaken zijn. Als ik met mijn fiets op en neer naar mijn werk rijd (70 km retour) ligt mijn kruissnelheid (afhankelijk van weers factoren) ergens rond de 37 km/u. Als ik aankom op mijn werk blijft daar vaak gemiddeld maar 32-33 km/u van over. Ik moet echt mijn best doen om 34 gemiddeld te rijden. Elke kruising, elk stoplicht, een scherpe bocht, een stukje slecht wegdek etc. drukt het gemiddelde enorm.
Volgens mij is daarom op de openbare weg een gemiddelde van 39 praktisch onmogelijk. (tenzij je op bijv de afsluitdijk rijdt).

dit is idd ook mijn mening en wat ik ook als punt had, mensen kennen het verschil tussen kruissnelheid en gemiddelde snelheid niet al te goed.

alstro
Forum-lid

Gebruikersavatar alstro 06 sep 2006 23:58

De vraag was hoe verhoog ik mijn kruissnelheid.

Nu is het met hardlopen zo dat je door intervaltraining je snelheid omhoog kan krijgen, is dit bij fietsen ook zo.

alstro
Forum-lid

Gebruikersavatar alstro 07 sep 2006 09:13

Quote: Origineel geplaatst door alstro op 06 September 2006
De vraag was hoe verhoog ik mijn kruissnelheid.

Nu is het met hardlopen zo dat je door intervaltraining je snelheid omhoog kan krijgen, is dit bij fietsen ook zo.

http://www.wielertoerist.nl/forum/viewt ... 3920#23920

trek1500t
Forum-lid

trek1500t 14 sep 2006 01:53

Ik ben in februari begonnen met fietsen. Daarvóór heb ik wel hardgelopen, maar nooit serieus gefiets. Afgelopen zaterdag heb ik met de Noordergrensrit (Belgie, ik woon in Limburg) meegedaan, in een groepje van 4 kop-over-kop 33,2 gem. over 135 km. Afgelopen maandag alleen getraind over 80 km met wat klimwerk: 32,3 gem. Momenteel heb ik 5600km op de teller staan.
Het is al eerder gezegd: de grootste progressie boek je door een combinatie van duurtraining, interval training, dicipline en rust.
Duurtrainingen vind ik saai, interval trainingen lastig. De afgelopen maanden heb ik vrijwel iedere zaterdag meegedaan aan een toertocht voor de nodige duurkilometers (en gewoon omdat het gaaf is!). Daarnaast heb ik me vanaf het begin aangesloten bij een wielervereniging. Met een groep fietsen staat altijd garant voor interval kilometers, omdat je telkens aan de bak moet om bij te blijven. Daarnaast is er altijd wel iemand die zich wil uitsloven op een klimmetje of door een stuk hard te rijden op het vlakke en dan moet (en wil) je mee.
Resumé: toertochten rijden en trainen met een wielervereniging. Ik denk dat je er veel profijt van zult hebben. 

niel
Forum-lid

niel 15 sep 2006 03:11

hey,
ik heb ook een vraagje:
ik heb per week 4 uur sport per dag, maar ik zou toch ook graag met de fiets naar school gaan (zo'n 15km verder). ik heb wel een mountainbike (draait zeer vlot, 12kg.)
nu, ik zou graag zo snel mogenlijk op school zijn (=/- 30min, dus 30 km/u) maar natuurlijk zonder mij te overtrainen. ik heb een redelijk goede conditie, maar nog geen fiets conditie.
is dit doenbaar?? of zoniet moet het rustiger aan, welke intensiteit?....

iemand een idee?

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 15 sep 2006 10:51

Quoten: Origineel geplaatst door niel op 15 September 2006

hey,ik heb ook een vraagje:ik heb per week 4 uur sport per dag, maar ik zou toch ook graag met de fiets naar school gaan (zo'n 15km verder). .........iemand een idee?

Je moet in ieder geval varieren. In de FIETS is meerdere malen uitgelegd dat elke dag hetzelfde stukje fietsen uiteindelijk geen voordelen voor je conditie meer geeft. Het kan zelfs zijn dat je conditie er door achteruit gaat. De oplossing is flink varieren in traject (neem eens een andere weg, omweg..), varieren in snelheid en misschien wat korte intervalletjes doen (krachttraining tegen een viaduct op, een paar minuten heel hard rijden).

niel
Forum-lid

niel 16 sep 2006 00:10

bedankt, zal ik zeker rekening mee proberen te houden.

nu, fietsen is gewoon plezant en praktische gezien is het ook de snelste manier om op school te geraken. eigenlijk is het niet als training bedoelt, ik ben er alleen niet zeker van of het haalbaar is, zo alle dagen.

Plaats reactie