Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Helm, profs moeten goede voorbeeld geven?

hubi57
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 apr 2006 00:17

hubi57 03 jun 2006 18:42

Hallo,
De laatste tijd valt het me, vooral tijdens toertochten, enorm op hoeveel fietsers, met name wielrenner, er nog zonder helm rijden.
Persoonlijk vind ik dit schandalig, dit omdat het tijdens toertochten verplicht is en omdat je er buitenstaander (mentaal) mee kunt  schaden.
Nu heb ik zojuist de nieuwe fiets binnen en wat zie ik op de cover staan? Jah idd, een wielrenner zonder helm en nog een prof ook.
Wat vinden jullie eigenlijk over deze problematiek? Persoonlijk vind ik dat de profrenners het goede voorbeeld moeten geven en ten alle tijden met een helm moeten fietsen.
Eigenlijk is het ook schandalig dat ze de verplichting tot het dragen van een helm bij de professionals pas enkele jaren terug in hebben gevoerd. Dit hadden ze 10 jaar terug al moeten doen.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 03 jun 2006 18:57

tja, het is inderdaad wel veiliger om met helm op je fiets te zitten. Maar ik vind wel dat je niemand moet verplichten om er een te dragen op gewone fietstochten en trainingstochtjes.  Voor je het weet moet je naar de slager om de hoek met een helm op.
Iedereen moet maar voor zichzelf afwegen of je het risico wil nemen om zonder helm te fietsen.  Per slot van rekening doe je er ook niemand anders kwaad mee dan jezelf.
Verplichtingen zijn er al genoeg.
 

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 jun 2006 19:11

Je doet er echt een heleboel mensen kwaad mee als je geen helm op zet. Een kennis van me is vorige week over de kop geslagen op de mtb, gevolg is dat z'n rug een heel ernstige tik heeft gehad, het koppie was nog wel goed, maar wel dankzij z'n helm want daar was niets meer van over.
Bedenk eens hoe je naaste het zullen vinden als jij de komende 40 jaar als kasplantje enkel in een stoel kan zitten en gevoerd moet worden, enkel omdat je te eigenwijs was om een helm op te zetten. Is de klap nog wat harder, dan hoeven ze alleen maar zo nu en dan nieuwe bloemen te leggen op je graf.
Tja en profs die laten vooral duidelijk merken dat ze niet al te snugger zijn. Als je denkt dat je niets kan overkomen tijdens training in je uppie dan steek je je kop toch wel heel ver in het zand.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 03 jun 2006 20:18

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 03 Juni 2006
Je doet er echt een heleboel mensen kwaad mee als je geen helm op zet. Een kennis van me is vorige week over de kop geslagen op de mtb, gevolg is dat z'n rug een heel ernstige tik heeft gehad, het koppie was nog wel goed, maar wel dankzij z'n helm , want daar was niets meer van over.Bedenk eens hoe je naaste het zullen vinden als jij de komende 40 jaar als kasplantje , enkel in een stoel kan zitten en gevoerd moet worden, enkel omdat je te eigenwijs was om geen helm op te zetten. Is de klap nog wat harder, dan hoeven ze alleen maar zo nu en dan nieuwe bloemen te leggen op je graf.Tja en profs , die laten vooral duidelijk merken dat ze niet al te snugger zijn. Als je denkt dat je niets kan overkomen tijdens training in je uppie dan steek je je kop toch wel heel ver in het zand.


Ik onderschrijf wat Amclassic-fan zegt.

Voorkomen is beter dan genezen !!

Klein verhaal:
nze club is enkele jaren ook bij een ongeluk uitgekomen , die was net uit ons gezichtsveld gebeurd. De wielrenner had voorrang , auto van rechts en die had de fietser te laat in de gaten. Fietser droeg geen helm , maar heeft ontzettend veel geluk gehad , hij bloedde bij zijn oor en hij had het geluk dat wij een dokter bij hadden en vlakbij een verpleegster , die voor hem geluk constateerde dat het bloed vanachter zijn oor kwam en niet uit zijn oor , want dan kan het ernstiger zijn dan het nu was. Bovendien wat je dan ziet met het verkeer , hij lag namelijk midden op een 80 km/u weg , wil je ook niet weten. Sommige kunnen dan weinig geduld opbrengen. HEt duurde toen ook nog eens bijna 20 minuten voordat de ambulance cq politie er was om alles over te nemen . De behandeling van het slachtoffer en het regelen van het verkeer.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

hubi57
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 apr 2006 00:17

hubi57 03 jun 2006 20:19

Tja en profs die laten vooral duidelijk merken dat ze niet al te snugger zijn. Als je denkt dat je niets kan overkomen tijdens training in je uppie dan steek je je kop toch wel heel ver in het zand.

Dat is idd waar. Daarom bewonder ik Armstrong ook. Want hij is een van de weinige renners die je bijna altijd met een helm zag fietsen. Ofschoon ik altijd een Ullrich-fan ben geweest, maar dat is om aan het slaan naar Basso, want die Ullrich is echt dom. Met zijn lichaam had ie kwa prestaties bij Merckx in de buurt kunnen komen, maar dat is weer een andere discussie.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 04 jun 2006 01:06

Quoten: Origineel geplaatst door dwangarbeider op 03 Juni 2006


Per slot van rekening doe je er ook niemand anders kwaad mee dan jezelf.


Ook ik ben het hier niet helemaal mee eens....Ik kan je zeggen dat ik stevig baal als ik m'n bed uit moet voor mensen die min of meer door eigen schuld (geen helm, straalbezopen etc) op de OK terecht komen. Bovendien bezet je op die manier een operatiekamer waar dan misschien een andere spoedpatient niet terecht kan......
En dan hebben we het nog niet gehad over de kosten die we per slot van rekening met z'n allen betalen via de ziektekostenverzekering.

debolle
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 02 mar 2006 20:57

debolle 04 jun 2006 09:45

Quoten: Origineel geplaatst door rene1 op 03 Juni 2006


Quoten: Origineel geplaatst door dwangarbeider op 03 Juni 2006


Per slot van rekening doe je er ook niemand anders kwaad mee dan jezelf.


Ook ik ben het hier niet helemaal mee eens....Ik kan je zeggen dat ik stevig baal als ik m'n bed uit moet voor mensen die min of meer door eigen schuld (geen helm, straalbezopen etc) op de OK terecht komen. Bovendien bezet je op die manier een operatiekamer waar dan misschien een andere spoedpatient niet terecht kan......
En dan hebben we het nog niet gehad over de kosten die we per slot van rekening met z'n allen betalen via de ziektekostenverzekering.


Normale fietsers, snorbrommers, skaters hoeven in principe  geen helm op, en het wordt ook niet verwacht.... klaag je ook als die vallen of worden aangereden en je moet je bed uit.....???
 
het kan ook met helm verkeerd aflopen voor het slachtoffer, des al niet te min is het ALTIJD veiliger voor jezelf om een helm te dragen, zeker omdat de snelheden bij wielrennen hoger liggen....volkomen mee eens...
 
en dat je zegt dat sommige slachtoffers de operatiekamers volhouden door eigen fout, dat kan, maar je hebt net zoveel recht op hulp als een andere patient, ongeacht of ik wel of geen helm op had tijdens het fietsen!!!!
Ja ook alcoholmisbruikers/drugsgebruikers in het verkeerd hebben recht op hulp, al maken die heelaas meer slachtoffers dan dat ze hetzelf worden!!!
<b>"Io n&#111;n puo vivere senza la mia strada e la mia"<b><br>
<a target="_blank" href= "http://i22.photobucket.com/albums/b336/ ... .jpg">mijn Orbea</a>

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 04 jun 2006 11:29

Quoten: Origineel geplaatst door de bolle op 04 Juni 2006




Normale fietsers, snorbrommers, skaters hoeven in principe  geen helm op, en het wordt ook niet verwacht.... klaag je ook als die vallen of worden aangereden en je moet je bed uit.....???
 
het kan ook met helm verkeerd aflopen voor het slachtoffer, des al niet te min is het ALTIJD veiliger voor jezelf om een helm te dragen, zeker omdat de snelheden bij wielrennen hoger liggen....volkomen mee eens...
 
en dat je zegt dat sommige slachtoffers de operatiekamers volhouden door eigen fout, dat kan, maar je hebt net zoveel recht op hulp als een andere patient, ongeacht of ik wel of geen helm op had tijdens het fietsen!!!!
Ja ook alcoholmisbruikers/drugsgebruikers in het verkeerd hebben recht op hulp, al maken die heelaas meer slachtoffers dan dat ze hetzelf worden!!!


Iedereen heeft recht op hulp (zolang die gegeven kan worden) Ik heb nooit gezegd dat ik klaag.(Ik baal wel stevig) Ik zal ook geen mindere zorg leveren, maar het ging er hier om of je mensen kwaad doet. Daarover brainstormend kwam ik op deze voorbeelden; je doet dus wel iemand kwaad. En recht op hulp hebben en in de mogelijkheid zijn dit veilig te geven zijn echt 2 verschillende zaken.
Het voorbeeld

cor01
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 11 okt 2005 13:31

cor01 05 jun 2006 18:21

Zag gisteren tijdens T.-B.-T. nog een Italiaan over de kop gaan tijdens een afdaling. De stukken van zijn helm lagen over de weg. Als hij geen helm op had gehad.......

In de afdaling van de Wanne heeft ook een ernstig ongeval plaats gevonden. Deze racer is met de traumaheli afgevoerd. Ik heb het zelf niet gezien maar ik heb me laten vertellen dat deze man geen helm op had ....!

@Rene1: Ik kan me jou bezwaren heel goed voorstellen. Ben zelf ook werkzaam in zorg dus ik kan er ook over meepraten. Heb vooral een hekel aan mensen die bewust bepaalde risico's nemen, zoals bijv. zonder helm op gaan racen. En als er dan iets mis gaat geen eigen verantwoordelijkheid nemen maar bijv. de gemeente aanklagen omdat het fietspad daar in een slechte staat was. Of de organisatie van een tourtocht aanklagen want die hadden moeten zeggen dat het een gevaarlijke afdaling was.
"Afstappen is geen optie"

wielerrevue
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 07 mei 2006 14:28

wielerrevue 05 jun 2006 18:45

Ik herriner me ook nog een verhaal over Cancellara(Team CSC).  Fabian is mateloos in thuisland Zwitserland en menig kind is idolaat van deze winnaar van de Hel van het Noorden. Bijna thuis na "another day at the office" en 150 km in de benen werd hij aangehouden door een moeder van een kind dat groot fan is van Fabian. Deze gaf Cancellara de wind van voren om het feit dat hij geen helm droeg. Iedereen kijkt naar je op en imiteert jou, ajs jij geen helm draagt doet de rest het ook niet" zo klonken de woorden van deze vrouw. Thuis aangekomen besefte Cancellara dat deze vrouw een goed punt had en sindsdien draagt Cancellara hoe pietluttig het ritje ook mag zijn, altijd een helm!
Om maar aan te geven dat niet alle profs geen verantwoordelijksgevoel kennen!

zever
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 11 jan 2005 16:50

zever 05 jun 2006 19:12

De profs hebben toch allemaal een helm sponsor? Waarom verplicht die sponsor de renners dan niet om met een helm rond te rijden?
Moet toch mogelijk zijn?
z4ever

wielerrevue
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 07 mei 2006 14:28

wielerrevue 05 jun 2006 19:42

Quoten: Origineel geplaatst door zever op 05 Juni 2006

De profs hebben toch allemaal een helm sponsor? Waarom verplicht die sponsor de renners dan niet om met een helm rond te rijden?Moet toch mogelijk zijn?

Volgens mij is het zo dat elke ploeg een helm sponsor heeft en niet elke renner voor zich. En bovendien is zoiets moeilijk te controleren.

Plaats reactie