Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Helm, profs moeten goede voorbeeld geven?

raphael
Forum-lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 01 sep 2005 22:12

raphael 05 jun 2006 21:37

Quote: Origineel geplaatst door hubi57 op 03 Juni 2006
Persoonlijk vind ik dat de profrenners het goede voorbeeld moeten geven en ten alle tijden met een helm moeten fietsen.Eigenlijk is het ook schandalig dat ze de verplichting tot het dragen van een helm bij de professionals pas enkele jaren terug in hebben gevoerd. Dit hadden ze 10 jaar terug al moeten doen.


Ik ben het helemaal met je eens. Enkele weken geleden is er een draadje geweest 'altijd een helm?'
http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... readPage=1

als je dat draadje leest zie je dat er nogal divers gereageerd wordt op het onderwerp.

Op blz 5 van het genoemde draadje heb ik getracht de discussie naar een wat hoger abstractieniveau te tillen. dat lukte helaas niet. Ook gaf ik aan wat, volgens mij, de toekomstige ontwikkelingen zijn (en het signaleren van trends betekent niet automatisch dat de boodschapper het helemaals met de ontwikkelingen eens is).

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 06 jun 2006 17:47

Quote: Origineel geplaatst door Wieler Revue op 05 Juni 2006
en sindsdien draagt Cancellara hoe pietluttig het ritje ook mag zijn, altijd een helm!


Hm.... k zag laatst nog een foto van Cancellara in CSC-tenue (dus van dit seizoen) trainend zonder helm.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 06 jun 2006 19:08

Quote: Origineel geplaatst door Cor01 op 05 Juni 2006
... Of de organisatie van een tourtocht aanklagen want die hadden moeten zeggen dat het een gevaarlijke afdaling was.


Je moet toch weten dat in elke afdaling een gevaar schuilt , hoe klein ook.

Organisaties moeten er gewoon goed op letten dat men een helm draagt , misschien wijs om dit bij de inschrijving ervoor te laten tekenen.

Voorkomen is beter dan genezen of anders niet klagen als het verkeerd afloopt.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 06 jun 2006 19:42

Quote: Origineel geplaatst door who cares op 06 Juni 2006
Quote: Origineel geplaatst door Cor01 op 05 Juni 2006
... Of de organisatie van een tourtocht aanklagen want die hadden moeten zeggen dat het een gevaarlijke afdaling was.




Je moet toch weten dat in elke afdaling een gevaar schuilt , hoe klein ook.

Organisaties moeten er gewoon goed op letten dat men een helm draagt , misschien wijs om dit bij de inschrijving ervoor te laten tekenen.

Voorkomen is beter dan genezen of anders niet klagen als het verkeerd afloopt.



Mwa, volgens mij heeft de helmplicht die sommige organisaties organiseren meer te maken met de 'zorgplicht' die je als organisator van zo'n evenement hebt.

Je moet mensen wijzen op de risico's die ze lopen, ze vertellen dat ze op de openbare weg lopen en zich dus aan de verkeersregels moeten houden etc. Daarbij hoort ook dat je ze vertelt dat het slim is om een helm op te doen. Hanteer je een helmplicht (en maak je dat duidelijk kenbaar aan de deelnemers), dan heb je wat dat betreft aan je zorgplicht voldaan. Als er dan nóg mensen zijn die zonder helm gaan rijden is het echt hun eigen schuld.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

pieter-paul
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 30 nov 2004 09:58
Locatie: 't Harde
Contact

pieter-paul 08 jun 2006 15:13

Mwa, volgens mij heeft de helmplicht die sommige organisaties organiseren meer te maken met de 'zorgplicht' die je als organisator van zo'n evenement hebt.Je moet mensen wijzen op de risico's die ze lopen, ze vertellen dat ze op de openbare weg lopen en zich dus aan de verkeersregels moeten houden etc. Daarbij hoort ook dat je ze vertelt dat het slim is om een helm op te doen. Hanteer je een helmplicht (en maak je dat duidelijk kenbaar aan de deelnemers), dan heb je wat dat betreft aan je zorgplicht voldaan. Als er dan nóg mensen zijn die zonder helm gaan rijden is het echt hun eigen schuld.


In Nederland is het als organisator niet toegestaan om mensen te verplichten een helm te dragen tijdens tochten op openbaar terrein. Wanneer je dat als organisatie namelijk doet ben je strafbaar aangezien het wettelijk niet verplicht is om een helm te dragen als fietsers zijnde.
Ik ben zelf van mening dat het een ieder zijn eigen verantwoordelijkheid is om een helm te dragen en dat je de organisatie niet aansprakelijk kunt houden voor schade o.i.d. die je tijdens een tocht oploopt!
Eind vorig jaar is er een kwestie geweest van een fanatiek ATB-er die zonder helm gevallen is en de organisatie van een toertocht waar hij aan meedeed aansprakelijk heeft gesteld voor zijn blijvende letsel. De schade moet door de organisatie en de fietser gedeeld worden, aangezien de organisatie een gevaarlijke situatie duidelijker aan had moeten geven.  Als organisatoren wordt het dus allemaal wel erg lastig gemaakt :(

hubi57
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 apr 2006 00:17

hubi57 13 jun 2006 18:38

In Nederland is het als organisator niet toegestaan om mensen te verplichten een helm te dragen tijdens tochten op openbaar terrein. Wanneer je dat als organisatie namelijk doet ben je strafbaar aangezien het wettelijk niet verplicht is om een helm te dragen als fietsers zijnde.
Ik ben zelf van mening dat het een ieder zijn eigen verantwoordelijkheid is om een helm te dragen en dat je de organisatie niet aansprakelijk kunt houden voor schade o.i.d. die je tijdens een tocht oploopt!
Eind vorig jaar is er een kwestie geweest van een fanatiek ATB-er die zonder helm gevallen is en de organisatie van een toertocht waar hij aan meedeed aansprakelijk heeft gesteld voor zijn blijvende letsel. De schade moet door de organisatie en de fietser gedeeld worden, aangezien de organisatie een gevaarlijke situatie duidelijker aan had moeten geven.  Als organisatoren wordt het dus allemaal wel erg lastig gemaakt :(


Niet toegestaan om mensen te verplichten een helm te dragen tijdens tochten op openbaar terrein?
Tijdens Limburgs mooiste stond er toch duidelijk op het formulier dat het verplicht is om een helm te dragen.
Nu heb ik toevallig afgelopen zaterdag de 250km gedaan, waarmee ik zo'n 10 uurtjes zoet ben geweest en dus heel, heel, heel veel collega wielrenners/fietsers heb gezien. En ik heb echt veel wielrenners zonder helm gezien, maar gelukkig meer met helm.
Eigenlijk vind ik dat die organisaties i.s.m. de politie boetes uit moeten gaan delen voor mensen die zonder helm fietsen, anders leren ze het toch nooit. En je kunt wel roepen dat het de eigen verantwoordelijkheid is van de deelnemers zelf, maar sommigen zijn eigenwijs en kunnen niet met die verantwoordelijkheid omgaan.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 jun 2006 18:48

Quote: Origineel geplaatst door hubi57 op 13 Juni 2006
Eigenlijk vind ik dat die organisaties i.s.m. de politie boetes uit moeten gaan delen voor mensen die zonder helm fietsen, anders leren ze het toch nooit. En je kunt wel roepen dat het de eigen verantwoordelijkheid is van de deelnemers zelf, maar sommigen zijn eigenwijs en kunnen niet met die verantwoordelijkheid omgaan.


Zucht.......
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 13 jun 2006 19:18

Eigenlijk vind ik dat die organisaties i.s.m. de politie boetes uit moeten gaan delen voor mensen die zonder helm fietsen, anders leren ze het toch nooit. En je kunt wel roepen dat het de eigen verantwoordelijkheid is van de deelnemers zelf, maar sommigen zijn eigenwijs en kunnen niet met die verantwoordelijkheid omgaan.
Inderdaad zucht...........
Hoop het toch niet!!, voor dat je het weet zit je met de idiote situatie dat je op je gewone woon-werk fiets ook met een helm oprijdt!!
De overheid bemoeit zich al met genoeg zaken, laat dit a.u.b. je eigen verantwoordelijkheid blijven.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 jun 2006 19:20

En laten we dan meteen mensen zonder spamfilter, virusscanner, onbeveiligd wlan netwerk en goede firewall ook maar meteen bekeuringen gaan geven...??
Volwassene moeten dondersgoed weten wat ze aan het doen zijn, bekeuringen lijken me niet de oplossing.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

zever
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 11 jan 2005 16:50

zever 13 jun 2006 22:15

Quote: Origineel geplaatst door colnagofreak op 13 Juni 2006
Hoop het toch niet!!, voor dat je het weet zit je met de idiote situatie dat je op je gewone woon-werk fiets ook met een helm oprijdt!![/P

Waarom zou die situatie dan wel zo idioot zijn?

Weet je dat vroeger een helm op een moto zelfs niet verplicht was? De meeste motorijders vonden die verplichting dan ook idioot, maar nu 15(?) jaar later is het toch wel een enorm goeie en logische beslissing geweest!
z4ever

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 13 jun 2006 23:14

Quoten: Origineel geplaatst door zever op 13 Juni 2006


Quote: Origineel geplaatst door colnagofreak op 13 Juni 2006


Hoop het toch niet!!, voor dat je het weet zit je met de idiote situatie dat je op je gewone woon-werk fiets ook met een helm oprijdt!![/P

Waarom zou die situatie dan wel zo idioot zijn?Weet je dat vroeger een helm op een moto zelfs niet verplicht was? De meeste motorijders vonden die verplichting dan ook idioot, maar nu 15(?) jaar later is het toch wel een enorm goeie en logische beslissing geweest!


Ja,ja dat kan allemaal wel zo zijn, maar als ik buiten wandel en ik struikel dadelijk over de stoeprand en ik val op mijn hoofd moet ik dan ook maar gelijk een helm op!!
Natuurlijk geen vergelijking motorrijder of een fietser, een motorrijder die snelheden bereikt van ruim boven de 100 km/uur en de snelheid van de gemiddelde fietsforens (op een normale fiets) tussen de 15 a 20 km/uur, bij vele nog lager.
Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken dat daar een helm voor verplicht zou worden en vele met mee, denk ik. Het zou het fietsplezier voor vele vergallen!!!!
Wil jij een helm op ga je gang, maar een verplichting??? Te gek voor woorden!!!
P.S. op mijn racefiets of A.T.B. draag ik altijd mijn helm !!!!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

hubi57
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 apr 2006 00:17

hubi57 14 jun 2006 00:45

Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 13 Juni 2006


Quoten: Origineel geplaatst door zever op 13 Juni 2006


Quote: Origineel geplaatst door colnagofreak op 13 Juni 2006


Hoop het toch niet!!, voor dat je het weet zit je met de idiote situatie dat je op je gewone woon-werk fiets ook met een helm oprijdt!![/P

Waarom zou die situatie dan wel zo idioot zijn?Weet je dat vroeger een helm op een moto zelfs niet verplicht was? De meeste motorijders vonden die verplichting dan ook idioot, maar nu 15(?) jaar later is het toch wel een enorm goeie en logische beslissing geweest!


Ja,ja dat kan allemaal wel zo zijn, maar als ik buiten wandel en ik struikel dadelijk over de stoeprand en ik val op mijn hoofd moet ik dan ook maar gelijk een helm op!!
Natuurlijk geen vergelijking motorrijder of een fietser, een motorrijder die snelheden bereikt van ruim boven de 100 km/uur en de snelheid van de gemiddelde fietsforens (op een normale fiets) tussen de 15 a 20 km/uur, bij vele nog lager.
Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken dat daar een helm voor verplicht zou worden en vele met mee, denk ik. Het zou het fietsplezier voor vele vergallen!!!!
Wil jij een helm op ga je gang, maar een verplichting??? Te gek voor woorden!!!
P.S. op mijn racefiets of A.T.B. draag ik altijd mijn helm !!!!


Sorry hoor, maar ik vindt dat alles een beetje uit zijn verband wordt getrokken. Als je namelijk aan een toertocht deel neemt, dan ben je namelijk met een sportieve inspanning bezig. Als je dat maar lang genoeg doet dan wordt je op een gegeven moment moe en wordt je concentratie vermogen minder etc. etc. Verder heb je ook nog eens met hogere dan gemiddelde snelheden te maken dan het "gewone" woon/werk-verkeer of "gewone" recreatieve fietsers, hetgeen de tijd om te reageren op een situatie ook nog eens kleiner maakt.

Plaats reactie