Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano ketting met verbingingspen?

lange63
Forum-lid

lange63 02 jun 2006 18:41

Ben bezig met een Shimano-ketting 'om te leggen'. Volgens de gebruiksaanwijzing wordt sterk aangeraden gebruik te maken van de verbindingspen, die aan beide zijden van de ketting gelijkmatig moet uitsteken voordat je hem afbreekt. Nou kun je die pen alléén afbreken langs de "breeklijn" (pen is in het midden dunner). Maar als ik dat doe, steekt het ding aan beide kanten te ver uit (en blijft haken als ik achter het kleinste blad steek). Wat doe ik fout?
Overigens moest ik de ketting iets inkorten, dus heb ik maar gebruik gemaakt van één van de "pinnetjes" uit het stuk overtollige ketting. Volgens de gebruiksaanwijzing wordt de ketting hier minder stevig van dan met de "verbindingspen", wat ik niet snap, want als ik de ketting niet had ingekort had ik 'gewoon' met dat pennetje gereden. Wat is hier de ratio achter??
staal.....what else.....??

chevalier
Forum-lid

chevalier 03 jun 2006 01:40

Hallo Hier staat hoe je dat doet, met dat pennetje.Maar je moet "nooit"  dat oude pennetje gebruiken hoor. altijd het bijgeleverde pennetje gebruiken, anders kans op kettingbreuk als je het niet goed gedaan hebt anders even informeren bij je FM
  http://cycle.shimano-eu.com/media/cycli ... 538357.pdf

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 03 jun 2006 11:15

Heb je wel het juiste pennetje?  Er is een verschil tussen 9sp en 10sp ketting.  Er is ook een verschillend pennetje nodig voor ultegra en dura ace (hebben een verschillend aantal groefjes op het pennetje)

lange63
Forum-lid

lange63 03 jun 2006 16:40

Ketting ligt er al om, met het "oude" pennetje. Maar als ik de ketting nou niet had ingekort, had ik toch ook met dat zelfde pennetje rondgereden?
Enfin, ff kijken hoe lang het duurt voordat de zwakste schakel.......
staal.....what else.....??

maatchen
Forum-lid

maatchen 03 jun 2006 20:46

Zoals al aangemerkt was de connectiepin die je gebruikt mogelijk niet van het juiste type.
wat betreft het 'oude pennetje? Bij hermontage bestaat het gevaar dat het uiteinde afgerond wordt / of het gat in de buitenste plaat van de schakel beschadigd raakt met het gevaar dat er een zwakke schakel ontstaat, en kettingbreuk.
In de praktijk? Als je voorzichtig bent gaat het m.i. prima. Voor mijn eigen fietsen gebruik ik altijd het 'oude pennetje' , ongeachte het type ketting, en heb nog nooit een kettingbreuk gehad. Maak ook wel eens een 'nieuwe' ketting door overtollige eindjes aan elkaar te 'knopen' en dat gaat ook prima. Moet nu eenmaal alles langs empirische weg vaststellen.

Plaats reactie