Wie heeft er ervaring met de aanschaf van douane gevoelige zaken via e-bay?
Ik zit te denken (maar ben nog mijlenver van een aanschaf) aan een Garmin 60Cx.
Deze kost via e-bay van verkopers uit de USA minder dan 2/3 van de laagste prijs die in de EU te vinden is. (300 euro vs 500 euro)
Nadeel is dan wel: garantie, dounae toeslagen etc.
Wie heeft ervaringen en goede adviezen voor dergelijke aankopen?
GPS aanschaf via e-bay
Mijn ervaring in het algemeen. De meeste pakjes onder $100 worden door douane doorgelaten, daarboven lijkt het opeens lucratiever om er werk in te steken voor de douane. Grove regel als je eruit gelicht wordt; kost circa 30 incl verzendkosten extra. (Je betaald natuurlijk alleen invoerrechten en administratie). Sommige bedrijven zijn bereid om "gift" met een lage waarde op de verpakking te zetten. Bijv. $10,00 nadeel is dan dat de verzekerde waarde bij kwijtraken/diefstal ook maar $10,00 is. Dit is mij echter nog nooit overkomen. Voor garantie kan je volgens mij terecht bij de dichtsbijzijnde importeur, met een beetje mazzel in NL.
Voor zo'n duur apparaat zou ik het risico te groot vinden en met alle toeslagen + verzending bijna net zo duur.
Het best kan je'm natuurlijk zelf meenemen uit de states. Dan stuur je het bonnetje per post naar je eigen adres en zorgt dat je de doos niet meeneemt, dan is het gewoon een gebruiksartikel. Maarja da's officieel ook smokkelen.
Voor zo'n duur apparaat zou ik het risico te groot vinden en met alle toeslagen + verzending bijna net zo duur.
Het best kan je'm natuurlijk zelf meenemen uit de states. Dan stuur je het bonnetje per post naar je eigen adres en zorgt dat je de doos niet meeneemt, dan is het gewoon een gebruiksartikel. Maarja da's officieel ook smokkelen.
Pakjes die per post verstuurd worden (USPS) worden regelmatig niet gecontrolleerd. Ik heb in het verleden verschillende dingen, met een waarde van honderden Euros, (horloge's, camera etc) zonder enige bemoeienis van de douane thuis aan de deur ontvangen. Dat risico zou je kunnen nemen.Alles dat via een pakjesbedrijf komt (Fedex, UPS etc.) wordt voor zover ik weet sowieso officiëel ingeklaard, en betaal je dus invoerrechten en btw over.Ik zou dus eerst even checken hoe het pakje verstuurd word.
Vergeet ook niet dat je de Europese software (kaartmateriaal) nodig hebt. Dat zul je waarschijnlijk dan toch in Nederland moeten kopen.
Je zou ook nog eens kunnen kijken op Ebay Duistland. De prijzen daar zijn vaak ook aantrekkelijk, en je hebt niets te maken met invoeren.
Ik heb er zelf trouwens uiteindelijk toch voor gekozen om hem gewoon in Nederland te kopen.
RonGarmin Etrex Vista CX.
Vergeet ook niet dat je de Europese software (kaartmateriaal) nodig hebt. Dat zul je waarschijnlijk dan toch in Nederland moeten kopen.
Je zou ook nog eens kunnen kijken op Ebay Duistland. De prijzen daar zijn vaak ook aantrekkelijk, en je hebt niets te maken met invoeren.
Ik heb er zelf trouwens uiteindelijk toch voor gekozen om hem gewoon in Nederland te kopen.
RonGarmin Etrex Vista CX.
Harde wind is meestal tegen.
ik heb veel ervaring. ten eerste : maak gebruik van USPS , betrouwbaar, niet zo snel (8 dagen) maar veruit de goedkoopste.
als je alles officieel wil spelen is de kand WEL groot dat je doane rechten (afhankelijk van het goed, maar reken tussen de 2 en 4) en natuurlijk de BTW.
ik vraag vaak aan verkopers of ze een andere waarde op het formlier willen zetten (<75 euro). heeft een voordeel : ja betaald geen belasting. Nadeel is dat als het vliegtuid halverwege neerstort je vergoeding max 75 euro is.
overigens wil niet alle verkopers hier aan meedoen. Vraag wel van te voren wat de verzendkosten zijn, vraag of ze gebruik willen maken van USPS (niet iedereen wil dit) en vraag of ze willen meedoen aan " het trucje"
als je alles officieel wil spelen is de kand WEL groot dat je doane rechten (afhankelijk van het goed, maar reken tussen de 2 en 4) en natuurlijk de BTW.
ik vraag vaak aan verkopers of ze een andere waarde op het formlier willen zetten (<75 euro). heeft een voordeel : ja betaald geen belasting. Nadeel is dat als het vliegtuid halverwege neerstort je vergoeding max 75 euro is.
overigens wil niet alle verkopers hier aan meedoen. Vraag wel van te voren wat de verzendkosten zijn, vraag of ze gebruik willen maken van USPS (niet iedereen wil dit) en vraag of ze willen meedoen aan " het trucje"