Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ervaringen Cosmic Carbone SL

moraalridder
Forum-lid

moraalridder 30 mei 2006 10:11

Hallo allemaal,

De zoekfunctie heeft helaas geen antwoord gebracht op de vraag waar ik mee zit, vandaar dat ik maar even een nieuw topic open.
Het gaat over de Cosmic Carbone SL. Ik ben van plan om een setje van deze wielen aan te schaffen, mede vanwege de uitstekende ervaringen die ik heb opgedaan met de oude Mavic Cosmics (die met de hoge aluminium velg, meer die hebben nu echt de geest gegeven). Ik rij (veel) criteriums en het is de bedoeling de wielen vooral in te zetten op asfaltrondjes. Maar er zijn nog maar weinig asfaltrondjes die 100 uit asfalt bestaan. Er zit vaak toch wel een stuk met steentjes in, of een drempel o.i.d. Ik ben dus erg benieuwd of iemand weet of de Cosmic Carbones hier tegen bestand zijn. Van de vorige versie (de z.g.n. Cosmic Karton) weet ik dat ze behoorlijk bombproof waren en geen probleem hadden met eerdergenoemde wegdekomstandigheden. Maar hoe zit het met de nieuwe Carbone SL ‘s?

Moraalridder
Foei!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mei 2006 12:19

In criterium's met Cosmics rijden . De enigste reden waarom ik dat zou doen is omdat het er leuk uitziet. In bijna alle criteriums ben je veel beter af met een lage veel lichtere velg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

moraalridder
Forum-lid

moraalridder 30 mei 2006 13:36

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 30 Mei 2006

In criterium's met Cosmics rijden . De enigste reden waarom ik dat zou doen is omdat het er leuk uitziet. In bijna alle criteriums ben je veel beter af met een lage veel lichtere velg.

Zoals ik al zei, heb ik tot voor kort op de ouderwetsche Cosmics gereden en in snelle criteriums (= dus veel asfalt en weinig bochten) waren deze wielen onovertroffen. Rolt het, dan blijft het rollen... Echt perfect dus. Vandaar mijn interesse in de nieuwste uitvoering van de Cosmics.
En voor de zeg maar "normale" criteriums met veel bochtenwerk, klinkers e.d. heb ik pas al een setje handgemaakte/-spaakte wielen gekocht. En je hebt helemaal gelijk, dat die veel beter zijn voor gebruik in het gemiddelde criterium, maar voor de "snelle" rondjes wil ik dus eigenlijk wat zich gedraagt als mijn oude Cosmics. Maar.. die waren dus geheel van aluminium en konden wel tegen een stootje. De nieuwe versie is voorzien van een carbon-huls en ik ben benieuwd hoe die zich houdt onder wat incidenteel gedokker over klinkers.
Moraalridder.
Foei!

moraalridder
Forum-lid

moraalridder 30 mei 2006 13:41

Quoten: Origineel geplaatst door Balenaar op 30 Mei 2006

Ik zie eigenlijk weinig verschil tussen de Cosmic Carbon versie '04 en '05 versie! Enkel dat je nu carbon ziet ipv gewoon zwart en dat de stickers anders zijn en stickers op de naven. Volgens mij zijn ze verder identiek. Ik heb cosmics '04 gehad en was er niet tevreden over, na 5x rijden een dikke bluts in men velg en heb ze toen maar verkocht voor een klein prijsje.

Volgens mij ga je meer plezier hebben aan een LICHT handgespaakt setje, want die cosmics zijn wel erg zwaar voor "carbon" terwijl ze geen carbon zijn eigenlijk

Precies, bij de "oude" versie was een een slap flexibel hulsje dat aan de velg vast zat en bij de nieuwe versie is het een carbon-huls. Ergens ben ik dus bang dat het carbon eerder zal scheuren, aangezien het een stijve constructie is t.o.v. het flexibele hulsje.
En het feit dat ze niet geheel van carbon zijn, maakt ze mijn inziens juist beter bestand tegen wat ruiger gebruik, dan een volledig carbonwiel.
In ieder geval bedankt voor je reactie.
Moraalridder
Foei!

sospiro
Forum-lid

sospiro 30 mei 2006 15:34

Quoten: Origineel geplaatst door Moraalridder op 30 Mei 2006

Precies, bij de "oude" versie was een een slap flexibel hulsje dat aan de velg vast zat en bij de nieuwe versie is het een carbon-huls. Ergens ben ik dus bang dat het carbon eerder zal scheuren, aangezien het een stijve constructie is t.o.v. het flexibele hulsje.

De carbon kap die nu op de wielen zit is maar heel dun hoor. Je knijpt de huls met gemak in.  Ik denk dat het eerder scheuren door een stijvere constructie dus wel mee zal vallen.

martijntijn
Forum-lid

Gebruikersavatar martijntijn 30 mei 2006 15:57

De velg die in de Cosmic carbone sl gebruikt wordt is toch gewoon een open pro velg?

moraalridder
Forum-lid

moraalridder 30 mei 2006 16:07

Quoten: Origineel geplaatst door martijntijn op 30 Mei 2006

De velg die in de Cosmic carbone sl gebruikt wordt is toch gewoon een open pro velg?

Dat had ik dus ook ooit al eens gelezen/gehoord. Vandaar dat ik wel vertrouwen heb in de sterkte van de velg, maar nog wat twijfels heb bij de sterkte van de carbon-huls en de sterkte van de verbinding van de velg met de carbon-huls.
Moraalridder
Foei!

martijntijn
Forum-lid

Gebruikersavatar martijntijn 30 mei 2006 16:31

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 30 mei 2006 16:40

Lijkt mij toch geen 'gewone' Open Pro.
En voor die 1000 euro moet er ook best een speciaal extrusiemalletje vanaf kunnen hoor
Weet iemand trouwens het gewicht van een losse Cosmic Carbone velg? En van alleen het aluminium deel?

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

sospiro
Forum-lid

sospiro 30 mei 2006 17:09

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 30 Mei 2006

Lijkt mij toch geen 'gewone' Open Pro.

Lijkt niet alleen, dat is het ook.

Plaats reactie