Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Wat doe ik fout aan de afstelling?

sietse
Forum-lid

sietse 30 mei 2006 23:51

maar met al die tips moet het wel lukken (dacht ik)
jan janssen bikes 4 ever

antoni
Forum-lid

Gebruikersavatar antoni 30 mei 2006 23:53

Quoten: Origineel geplaatst door sietse op 30 Mei 2006

maar met al die tips moet het wel lukken (dacht ik)

Dat zal toch wel zeker, het heeft voor mijn "gesleutel" ook goed gewerkt dus moet het nu ook weer goed werken.
Specialized Tarmac SL6 Disc
Jan Janssen Vector

sietse
Forum-lid

sietse 31 mei 2006 00:13

ik hoop dat je het probleem nu kan oplossen wand niks is erger dan een vreemd geluid onder het fietsen ik kan daar zeker niet tegen de mijne had een krakent geluid als nagekeken en zoeken maar niks te vinden natuurlijk hoop dat ik morgen af ben heb hem maar even naar de fietsenmaker gebracht. ben nu fietsloos 
jan janssen bikes 4 ever

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 31 mei 2006 21:11

Ik heb trouwens een veel lastiger probleem. En dat is dat ik mijn voorderailleur op de mtb niet goed kan krijgen. Oftewel ik krijg mijn ketting niet op het kleinste blad. Nu weet ik wel dan schroef je de stelschroef bij zodat de kooi meer naar binnen gaat, maar die staat al op de uiterste stand en nu komt de derailleur ook al tegen de zitbuis aan.

rene1
Forum-lid

rene1 31 mei 2006 21:24

Heb je de binnenkabel niet gesteld(vastgezet) terwijl je shifter in de verkeerde stand stond?

cubebiker
Forum-lid

Gebruikersavatar cubebiker 05 jun 2006 17:23

Quoten: Origineel geplaatst door Antoni op 29 Mei 2006

Na de aanschaf en montage van m'n Record ergo's moest ik natuurlijk m'n derailleurs weer goed afstellen. Na veel bloed zweet en tranen loopt het nu perfect op mijn op een na kleinste tandwiel achter na. Wat ik ook doe hij blijft op die versnelling (minimaal) ratellen, schakelen gaat wel zonder problemen en de rest loopt prima. Wat kan ik hier nog aan doen?
Oh ja, het gaat om een Centaur achter derailleur en een 12-25 cassette. Cassette en ketting zijn nog prima.

één tandje dat ratelt? Ik krijg het niet voor elkaar om een hele cassette ratelvrij te krijgen. Het is of het bovenste deel van de cassette of het onderste deel. Ik heb alles al geprobeerd maar ik krijg het echt niet voor mekaar.Eindstand van het kleinste kransje zou je zo moeten kunnen verdraaien dat de ketting op het 1 na kleinste kransje springt. Dit gaat absoluut niet want dan is het stelschroefje al helemaal ingedraait.
Nog iets: de kettinglengte moet zo zijn dat je op het zwaarste verzet het been van de achterderaileur loodrecht naar beneden moet zien wijzen.In de beschrijving van campa staat iets heeeeeel anders. nl dat als je van voor en achter je kleinste tandwielen gebruikt de afstand tussen de ketting aan de onderzijde totaan het punt waar hij het bovenste deraileurwieltje raakt tussen de 10 en 15mm moet zijn.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jun 2006 18:39

Weet je zeker dat je de kabel goed vast gemaakt heb bij je achter-derailleur. Het kan namelijk op 2 maniere, de manier die ik logisch vind is de foute... Doe je het op de foute manier dan krijg je de boel nooit goed afgesteld.
Beide manieren van je ketting afmeten moet gewoon goed gaan, al is de manier van Campa wat ongebruikelijker. Heb je het op de Campa manier gedaan en staat je derailleur op het zwaarste verzet ver naar voren dan heb je misschien een derailleur gekocht met een te korte kooi.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tyrw
Forum-lid

tyrw 06 jun 2006 23:46

Ik gok op het stelschroefje waardoor je derailleur niet ver genoeg opzij kan.
check www.parktool.com en surf wat rond.

max8450
Forum-lid

max8450 08 jun 2006 00:04

Quote: Origineel geplaatst door markus op 30 Mei 2006
nog stommer: weet je wel zeker dat je tandwiel goed geolied is?

Tandwielen nooit oliën. Heeft geen enkel nut.
Trekt alleen maar vuil aan.
Ketting oliën, tandwielen nooit.

cubebiker
Forum-lid

Gebruikersavatar cubebiker 08 jun 2006 01:22

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 05 Juni 2006

Weet je zeker dat je de kabel goed vast gemaakt heb bij je achter-derailleur. Het kan namelijk op 2 maniere, de manier die ik logisch vind is de foute... Doe je het op de foute manier dan krijg je de boel nooit goed afgesteld.
Beide manieren van je ketting afmeten moet gewoon goed gaan, al is de manier van Campa wat ongebruikelijker. Heb je het op de Campa manier gedaan en staat je derailleur op het zwaarste verzet ver naar voren dan heb je misschien een derailleur gekocht met een te korte kooi.

Allemachtig wat voel ik me dom! Inderdaad.. het bleek dat ik het kabeltje precies aan de andere kant had zitten.Wordt ook nergens duidelijk aangegeven en het kostte me zelfs nog wat moeite om een duidelijk voorbeeld te vinden. Uiteindelijk heb ik deze gevonden:

Alles loopt nu perfect . Bedankt mijnheer Amclassic. Weer wat geleerd.
Ohja, m'n ketting heb ik op de campa manier zitten en geen last van een te korte kooi. Naar m'n gevoel zou er nog een 32 tands achter kunnen.

Plaats reactie