Ik kan het geld natuurlijk maar 1 x uitgeven. En ik was 1 jaar geleden van plan om een fiets aan te schaffen. maar problemen met de gezondheid zorgde voor uitstel. Nu ben ik sinds een maand weer in de gelegenheid om te sporten en loop ik mijn rondjes. Het afgelopen jaar heeft me duidelijk gemaakt, dat als ik iets wil doen, dan moet ik die dingen niet uitstellen.
Dus mijn volgende sportieve doel is een hele triathlon.
Vorig jaar hebben jullie mij goed geholpen om tot een keuze te komen, met jullie antwoorden op het forum.
nou is het voor mij de vraag, koop ik een racefiets, of een triathlonfiets.
Zit er veel verschil tussen deze 2 soorten fietsen, en klopt het verhaal, dat je met een triathlonfiets moeilijker bergop kan fietsen.
Ik kijk uit naar jullie antwoorden
triathlonfiets vs racefiets
Ik denk niet dat er zoveel verschil is. Waarvoor ze wel gaan zorgen (denk ik) is dat ze wat confortabeler op de fiets zitten dan bv tijdrijders, want als je een hele triatlon rijd is het wel de bedoeling dat je 180km aan één stuk op je fiets kunt blijven zitten.
- spinningfreak
- Forum-lid
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 10 apr 2006 00:23
Lees de pagina's in onderstaande link maar eens. Geeft een hoop antwoorden.
http://www.slowtwitch.com/mainheadings/ ... kefit.html
Edit: Op de productpagina van de Cervélo Soloist Team zie je ook nog wat info over hoe de geometrie wijzigt als je de zadelpen omdraait.
http://www.cervelo.com/bikes.aspx?bike=SLT2006#G
http://www.slowtwitch.com/mainheadings/ ... kefit.html
Edit: Op de productpagina van de Cervélo Soloist Team zie je ook nog wat info over hoe de geometrie wijzigt als je de zadelpen omdraait.
http://www.cervelo.com/bikes.aspx?bike=SLT2006#G
Triathlon fietsen hebben een groot verschil met racefietsen: de zitbuis hoek ik groter. Hierdoor zit je meer boven ipv achter je trapas. Dit zou de overstap naar lopen moeten vergemakkelijken.
Echter veel mensen hebben het gevoel (terrecht of onterrecht) dat als je verder achter je trapas zit je meer kracht kunt zetten. Vooral tijdens beklimmingen wordt dit als een voordel beschouwd. Ik wil hier tegen over zetten dat onderzoeken aantonen dat een zadelpositie verder naar voren dan gebruikelijk is bij een racefiets gepaard gaat met een hoger te leveren vermogen. Een nadeel hiervan is wel dat de gewichtsverdeling veranderd wordt waardoor snelle bochten moeilijker te nemen zijn.
Deze hoek kun je verkijgen door een speciaal frame maar een andere/omgekeerde zadelpen is meestal ook een goede mogelijkheid.
Tijdens de triathlon is dit echter een veel minder groot nadeel dan voor wielrenners de tijdens wedstrijden vaak heel veel snelle bochten moeten nemen.
Voor de hele triathlon zijn er echter veel dingen die anders zijn dan tijdens een normale (olympische) triathlon. De houding die je tijdens een korte triathlon nog vol kan houden kan voor een hele triathlon (km of 200 fietsen) te zwaar/extreem zijn. Houd er dus rekening mee dat je houding wat minder extreem is dan je wellicht gewend bent voor tijdritten.
Echter veel mensen hebben het gevoel (terrecht of onterrecht) dat als je verder achter je trapas zit je meer kracht kunt zetten. Vooral tijdens beklimmingen wordt dit als een voordel beschouwd. Ik wil hier tegen over zetten dat onderzoeken aantonen dat een zadelpositie verder naar voren dan gebruikelijk is bij een racefiets gepaard gaat met een hoger te leveren vermogen. Een nadeel hiervan is wel dat de gewichtsverdeling veranderd wordt waardoor snelle bochten moeilijker te nemen zijn.
Deze hoek kun je verkijgen door een speciaal frame maar een andere/omgekeerde zadelpen is meestal ook een goede mogelijkheid.
Tijdens de triathlon is dit echter een veel minder groot nadeel dan voor wielrenners de tijdens wedstrijden vaak heel veel snelle bochten moeten nemen.
Voor de hele triathlon zijn er echter veel dingen die anders zijn dan tijdens een normale (olympische) triathlon. De houding die je tijdens een korte triathlon nog vol kan houden kan voor een hele triathlon (km of 200 fietsen) te zwaar/extreem zijn. Houd er dus rekening mee dat je houding wat minder extreem is dan je wellicht gewend bent voor tijdritten.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.
Ik gebruik zelf een triathlon fiets Specialized Transition hier in Zwitserland en merk met klimmen geen verschil met m'n oude race fiets: Ik moet erbij zeggen dat ik geen uren in de bergen fiets maar het heb over klimmetjes van max 300 meter hoogteverschil.
Mooi frame/fiets voor een triatleet met een ironman in het vooruitzicht is de Kuota K-factor. Die heeft een 75° zitbuis. (Binnen kuota noemen ze dit multisports) Door het verschuiven van het zadel kun je dus naar 74° (race) of 76° (tijdrit/no-drafting) gaan. Binnen onze ploeg zijn er 6 atleten die op dit frame hun wedstrijden doen en hun fiets naar gelang de wedstrijd van geometrie veranderen (koersstuur naar tijdritstuur en omgekeerd). Allemaal zijn ze dik tevreden over de flexibiliteit van hun fiets. 1 ervan koerste tot vorig jaar bij de elite z/c en vindt deze kuota een aangename fiets.
Indien je budjet hoger ligt kun je ook voor de Kalibur gaan. Deze heeft de mogelijkheid om een tweede zadelpen te gebruiken. De ene heeft een 74° en de andere een 76°. Ikzelf heb voor deze oplossing gekozen. In race afstelling is hij, ondanks de vele vooroordelen van anderen over het feit dat een tijdritframe niet als race is te gebruiken, een zalige fiets. Een belangrijk aandachtspunt is de korte vorkbuis wat impliceert dat bij raceafstelling je of veel spacers nodig hebt of de stuurpen schuin omhoog moet zetten.
Verder veel succes met de triathlon.
Indien je budjet hoger ligt kun je ook voor de Kalibur gaan. Deze heeft de mogelijkheid om een tweede zadelpen te gebruiken. De ene heeft een 74° en de andere een 76°. Ikzelf heb voor deze oplossing gekozen. In race afstelling is hij, ondanks de vele vooroordelen van anderen over het feit dat een tijdritframe niet als race is te gebruiken, een zalige fiets. Een belangrijk aandachtspunt is de korte vorkbuis wat impliceert dat bij raceafstelling je of veel spacers nodig hebt of de stuurpen schuin omhoog moet zetten.
Verder veel succes met de triathlon.
Zijn er bepaalde systemen op de markt waardoor het switchen tussen normaal koersstuur en triathlonstuur vlugger/gemakkelijker gaat?
Zodat je dus niet je volledige bekabeling van remmen en versnellingen moet vervangen bij een switch tussen de twee.
Bijvoorbeeld een soort koppelstukje zodat je vooraan aan het stuur de kabels kunt loskoppelen bij het switchen van stuur.
Bestaat zo'n systeem?
Zodat je dus niet je volledige bekabeling van remmen en versnellingen moet vervangen bij een switch tussen de twee.
Bijvoorbeeld een soort koppelstukje zodat je vooraan aan het stuur de kabels kunt loskoppelen bij het switchen van stuur.
Bestaat zo'n systeem?
Dat denk ik niet. Ik switch in 18 minuten van de ene naar de andere afstelling. Al bij al zijn er bij mij 9 vijzen die dienen te worden losgedraaid. Hiermee heb ik de zadelpen en het complete stuur met bekabeling los van het frame. een andere zadelpen met zadel (andere positie) en een compleet stuur met bekabeling wordt dan geplaatst (aanpassen van de spacers ook) alle schroeven terug aandraaien (kabels aanspannen!!) nog wat bijregelen van de versnellingen en klaar is kees. Het is natuurlijk wel zo dat je een beetje handigheid moet hebben om dit te doen.