Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

wilcoelskamp
Forum-lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
Locatie: Noord-West Veluwe

wilcoelskamp 31 aug 2010 11:46

Dit soort werkzaamheden worden gedaan door de FM, de rest kan ik zelf. Als ik complete auto's in uit elkaar en in elkaar kan zetten voor te rijden op circuit is een fiets niet moeilijk maar je moet wel net de kneepjes van het vak weten en de juiste tools hebben. En aanziens de fiets wereld sinds een maand of 3 nieuw voor me is kan ik niet alles weten. En van vragen is nog nooit iemand dommer geworden.

Ik kon dus geen informatie vinden welke maten lagers de Six bevat. Wel raar dat ik dus 1 1/8 lagers heb en in de folder staat dat de vorkkroon wel 1,5" is? Hoe gaat dat in elkaar passen? Ieder geval bedankt voor de informatie, super!

@ Scharkman 1; Wel eens op een Six gefietst? Je bent zo negatief dit ik jou ervaringen wel eens wil weten ten opzichte van wat je zelf rijdt?
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

breemz
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 aug 2006 20:14

breemz 31 aug 2010 12:10

wilcoelskamp schreef:Dit soort werkzaamheden worden gedaan door de FM, de rest kan ik zelf. Als ik complete auto's in uit elkaar en in elkaar kan zetten voor te rijden op circuit is een fiets niet moeilijk maar je moet wel net de kneepjes van het vak weten en de juiste tools hebben. En aanziens de fiets wereld sinds een maand of 3 nieuw voor me is kan ik niet alles weten. En van vragen is nog nooit iemand dommer geworden.

Ik kon dus geen informatie vinden welke maten lagers de Six bevat. Wel raar dat ik dus 1 1/8 lagers heb en in de folder staat dat de vorkkroon wel 1,5" is? Hoe gaat dat in elkaar passen? Ieder geval bedankt voor de informatie, super!

@ Scharkman 1; Wel eens op een Six gefietst? Je bent zo negatief dit ik jou ervaringen wel eens wil weten ten opzichte van wat je zelf rijdt?


Als je auto's in en uit elkaar kunt halen, ga ik ervan uit dat je enige technische kennis hebt. dan is het toch 1+1 dat er gewoon 2 lagers in je headset zitten ;). Waarschijnlijk zal dat een foutje in de catalogus zijn. haal je lagers er maar eens uit, dan zul je zien dat die dezelfde grote hebben. Wat je graden betreft, dit zal denk ik wel op de lagers staan en anders weet je FM het wel, als hij een Cannondale dealer is tenminste.

en Sharkman1 is altijd wat negatief richting Cannondale. waarom? jaloezie denk ik :)
Home is where your heart is!
Cannondale and nothing else

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 aug 2010 12:14

Sharkman is helemaal niet altijd negatief over Cannondale, sterker nog hij heeft zelf op z'n minst 1 supersix. Alleen de Six was gewoon een matig frame en daarom wordt die nu ook uit het assortiment gehaald.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

breemz
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 22 aug 2006 20:14

breemz 31 aug 2010 12:59

Amclassic-fan schreef:Sharkman is helemaal niet altijd negatief over Cannondale, sterker nog hij heeft zelf op z'n minst 1 supersix. Alleen de Six was gewoon een matig frame en daarom wordt die nu ook uit het assortiment gehaald.


dat was ook meer cynisme/sarcasme hoor...
Hoe kom je erbij dat de Six een matig frame is en dat de reden is dat deze uit het assortiment gaat? wel je huiswerk doen he voordat je dingen zegt.
Home is where your heart is!
Cannondale and nothing else

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 31 aug 2010 13:05

Mijn fm verkoopt cannondale maar heeft in principe geen six in het assortiment. Als je een sportiefe fiets koopt dan koop je een supersix, koop je een comfortabele dan kies je voor de synapse.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 31 aug 2010 13:15

had zelf een system six en kort een supersix versie 1 (daarvoor teveel om op te noemen) en beschik nu over een look 595, Addict, van Nicholas en een Parlee staan (kan volgend jaar volledig anders zijn).
Six en dan vooral het eerste model is tot op heden imho. het meeste overbodige wat Cannondale op de markt heeft gezet.
Wil je een relatief zware toerfiets met iets meer comfort dan neem je de Synapse (niet mijn keuze maar ieder het zijne). Wil je een meer sportieve fiets die lichter is en strakker stuurt dan is er de supersix (niet de eerste, die reed lekker maar bleef niet heel).
De Six is te zwaar, stuurt traag en gewoon onprettig, je heb altijd het gevoed dat je net te laat bent (zeker t.o.v. geliljkgeprijsde frames op de markt) en vult een gat in het modelprogramma dat er niet is.
Model is/was geen succes en gaat komend seizoen als ik het goed heb uit het programma. Als er voor onder de 2000 Euro ee supersix model komt is de rol van de six volledig uitgespeeld.

wilcoelskamp
Forum-lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
Locatie: Noord-West Veluwe

wilcoelskamp 31 aug 2010 13:58

Six is niet echt licht >> 8,1 kilo met 105 afmontage en Aksium karre wielen. Synapse is geen optie, dit heeft qua maten weinig weg van sportief.
De Six 2010 heeft bijna dezelfde maten als de Supersix 2010.
Om precies te zijn; De Six staande zitbuis is 10mm hoger, de fiets zelf is maar 1mm hoger, balhoofd van de Six is 15mm langer,en vanaf de bracket tot bovenste buis scheelt 14mm en balhoofd tot bracket scheelt 4mm.
Dus qua maten en houding scheelt dit niet enorm niet veel.

Nu we toch met cjifers en feiten bezig zijn. Qua stijfheid is de Six dan geen topper maar er zijn zat andere frames die op dezelfde waardes komen en dan ongeveer 1,5X zo duur zijn.
Ik kan voorbeelden op zoeken mocht je het niet geloven.

De Six 2010 frame weegt 1300gram , voorvork 440gram
De SuperSix 2010 weegt 1200gram (Hi-Mod 1000gram), voorvork 420

Torsiestijfheid Six>80 SuperSix>114
Bracket Six>49 SuperSix>44
Voorvork Six>74 SuperSix>77

Nu weet ik dat je van waardes niet het gevoel van fietsen kan aflezen maar mocht je deze waardes die vanaf het blad Fiets geheel fictief noemen dan betekent dat je elke meting onzin vind. Dus er zal altijd een kern van waarheid in de metingen zitten.

Dus overall valt het qua feiten en waarden wel erg mee.

Wel ben ik er over uit dat de afmontage en wilen enorm veel toe doen over het rijgedrag.
De Aksium wielen onder de Six zijn zware wielen die niet uitblinken. Ook de afmontage (105) is naar mijn inziens net te min voor een Six frame.

Ik ben wel benieuwd welk frame beter was geweest voor hetzelfde geld? En tuurlijk betaal je ook voor de naam en BB30, maar ik zie graag jullie opties en meningen over bestaande tegemoet.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 31 aug 2010 15:37

Gemeten waarden zeggen inderdaad niet heel veel maar stap van een six over op een supersix frame (met redelijk gelijke afmontage) en je het het gevoel dat je vanuit een kever in een ferrari stapt. Kleine verschillen kunnen in de praktijk kennelijk toch behoorlijk betere resultaten opleveren. Ik heb welliswaar op het oude model Six gereden maar dit viel zodanig tegen dat ik voor dat geld eerder iets uit de Focus of Cube range zou nemen (die frames rijden als combinatie gewoon beter).
Over welk bedrag hebben we het eigenlijk want als je de prijslijst van Cannondale voor 2011 ziet kun je meteen de conclusie trekken dat er voor de Six geen plaats meer was (in mijn ogen terecht) en een supersix met 105 is een prima combinatie, per slot van rekening is het frame verreweg het belangrijkste onderdeel en voldoet 105 zelfs voor wedstrijdgebruik.

geer
Forum-lid
Berichten: 1064
Lid geworden op: 21 dec 2005 16:29

geer 31 aug 2010 15:57

Ik rij al weer een jaartje op een Six (alu). Alleen een onoplosbaar probleem met de voorvork, die ook als een stuk hout stuurt. Verder prima tevreden. het frame is relatief zwaar, maar nog steeds onder de 2 kilo (met vork).
Probleem de vork (afbladderende lak) wordt opgelost door een nieuwe vork van een supersix er in te zetten. Deze wordt dan weer in het juiste spuitschema gespoten. Lijkt mij een kostbare zaak voor Cannondale. Het laatste alternatief is een volledig nieuw frame.
Mijn six is wel met FSA K-force en Dura Ace afgemonteerd. Dat geeft een prettiger rijeigenschap dan met pakweg 105 of zo?

rabl
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 apr 2008 17:13

rabl 01 sep 2010 17:33

Ik heb nu een paar maanden m'n supersix, bevalt zeer goed, voelt scherp, snel en strak aan, had hiervoor een caad 5, beviel ook prima, maar dit is toch wel weer even wat meer van het goede. Onlangs groot deel van ronde van vlaanderen gereden, ook dat kassei-gehobbel verteerde de supersix relatief goed (beter dan mijn armen (en benen)). Bijgaand een fotootje voor de liefhebbers.
RABL

rabl
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 apr 2008 17:13

rabl 01 sep 2010 18:31

nog een poging voor de foto, nu minder dan 500kb
RABL

feysie
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:24

feysie 01 sep 2010 22:56

wilcoelskamp schreef: De SuperSix 2010 weegt 1200gram (Hi-Mod 1000gram), voorvork 420


Volgens Bikeradar zal de nieuwe CAAD 10 1050 gram wegen:
http://www.bikeradar.com/news/article/c ... perx-26839

Ben je zeker van het gewicht van de Supersix?
Dit weekend naar een Supersix met Ultegra 2010 staan kijken en het viel me op dat er nauwelijks verf op dat frame hangt (veel mat carbon). 1200 zou dan wel erg veel zijn.
Dan kun je toch beter een alu CAAD 10 kopen?

Plaats reactie