Sterkste wielen - 120kg
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 20 mei 2006 13:31
Aangezien ik gans mijn leven gepowertraind heb, weeg ik voor mijn 2m00 +/- 120kg. Welke wielen zijn voor mij het beste aangewezen zonder dat ik ze telkens na elk ritje moet gaan laten herstellen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
CXP 33 velgen, 36 spaaks, 3 over kruis, en als spaken bijv DT competition of Sapim Race. Heb je een groter budget dan zou je ook de veel duurdere Sapim CX-ray er in kunnen zetten of DT aerolite.
Naven doet er niet zo veel toe voor de sterkte van het wiel. Een goede campa of shimano naaf blijft wel z'n jaartjes draaien.
Naven doet er niet zo veel toe voor de sterkte van het wiel. Een goede campa of shimano naaf blijft wel z'n jaartjes draaien.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 20 mei 2006 13:31
Alvast bedankt voor de reacties.
Ik weet dat het waarschijnlijk niet de juiste thread is om deze vraag te stellen.Maar kan ik ook best voor een Alu-kader gaan ipv van een Carbon?Wat is tegenwoordig het meest robuuste om kaderbreuk te vermijden met een hoog gewicht?
Ik weet dat het waarschijnlijk niet de juiste thread is om deze vraag te stellen.Maar kan ik ook best voor een Alu-kader gaan ipv van een Carbon?Wat is tegenwoordig het meest robuuste om kaderbreuk te vermijden met een hoog gewicht?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Frame ligt vooral aan je budget. Een Canyon F10 kost je 1300 euro (met licentie 1000) en die is stijf en sterk genoeg voor je gewicht. Een Scott CR1 (ong 2000 euro) moet ook nog wel gaan. Maar bijv een Colnago C40 vouwt zo'n beetje krom onder jouw gewicht en kracht, de meeste goedkope carbon frames van rond de 1000 euro doe je zo ie zo geen goede koop aan (met uitzondering van Canyon) en met jouw gewicht dus al helemaal niet.
Wil je het goedkoper houden kijk dan eens naar frames als de Storck Vision, Red Bull Pro SL, een overjarige Principia kan ook geen verkeerde koop zijn.
Wil je het goedkoper houden kijk dan eens naar frames als de Storck Vision, Red Bull Pro SL, een overjarige Principia kan ook geen verkeerde koop zijn.
Je moet je niet teveel zorgen maken. Ik weeg zelf 115 en rijd op een prahctige carbon fiets met carbon stuur carbon kapje carbon zadelpen en een zadel met carbon dek.
Wielen verschillende varieeerd van Mavic Cosmos tot handgebouwd en binnenkort Bontager Race X Lite.
Tip rijd om de gaten en kuilen heen en spring niet over vluchtheuvels in de koers. Dan kan materiaal veel hebben.
Wielen verschillende varieeerd van Mavic Cosmos tot handgebouwd en binnenkort Bontager Race X Lite.
Tip rijd om de gaten en kuilen heen en spring niet over vluchtheuvels in de koers. Dan kan materiaal veel hebben.
pas op! paaltje!
Licht eraan wat je van een frame verwacht. Carbon verliest de meeste van zijn (goede?) eigenschappen bij bovenproportionele belasting (een auto kan ook extreem veel last hebben maar zet maar eens 5 man in een auto en kijk hoe vering etc reageerd).
Ik denk dat gewichtsverlies wel aan te bevelen zou zijn en dat lichtgewicht bouw beter kan worden vermeden.
Met jouw gewicht zou ik Aluminium adviseren (stork pro en vision kunnen extreem worden belast) maar ook een Scott speedster kan dit gewicht wel aan (principia zit teveel op de grens om geschikt te zijn).
Dan staal: kost wel wat maar een pegoretti big emma kan wel 150 kg aan en zal dan nog eeuwig meegaan... (ik weet nog wel een marcelo in nieuwstaat... in een grote maat)
Carbon: als jet 10 of meer kilo kwijt kunt raken zijn een Canyon (geloof nooit dat een rijder van 120 kg een licentie heeft) of een Storck CD1.0 te overwegen.
Wat betreft wielen: handgespaakt met het maximale aantal spaken en achterwielkruizing gesoldeerd moet houden maar ook een Mavic cosmic carbon moet dit aan kunnen.
Ik denk dat gewichtsverlies wel aan te bevelen zou zijn en dat lichtgewicht bouw beter kan worden vermeden.
Met jouw gewicht zou ik Aluminium adviseren (stork pro en vision kunnen extreem worden belast) maar ook een Scott speedster kan dit gewicht wel aan (principia zit teveel op de grens om geschikt te zijn).
Dan staal: kost wel wat maar een pegoretti big emma kan wel 150 kg aan en zal dan nog eeuwig meegaan... (ik weet nog wel een marcelo in nieuwstaat... in een grote maat)
Carbon: als jet 10 of meer kilo kwijt kunt raken zijn een Canyon (geloof nooit dat een rijder van 120 kg een licentie heeft) of een Storck CD1.0 te overwegen.
Wat betreft wielen: handgespaakt met het maximale aantal spaken en achterwielkruizing gesoldeerd moet houden maar ook een Mavic cosmic carbon moet dit aan kunnen.
Quoten: Origineel geplaatst door XLR8R op 21 Mei 2006
Je moet je niet teveel zorgen maken. Ik weeg zelf 115 en rijd op een prahctige carbon fiets met carbon stuur carbon kapje carbon zadelpen en een zadel met carbon dek.
Welke fiets heb je?
Je moet je niet teveel zorgen maken. Ik weeg zelf 115 en rijd op een prahctige carbon fiets met carbon stuur carbon kapje carbon zadelpen en een zadel met carbon dek.
Welke fiets heb je?
Alleen maar Campa en niets anders!
Quote: Origineel geplaatst door Sharkman op 21 Mei 2006
Wat betreft wielen: handgespaakt met het maximale aantal spaken en achterwielkruizing gesoldeerd moet houden maar ook een Mavic cosmic carbon moet dit aan kunnen.
Ik dacht dat de gewichtslimiet van mavic cosmic carbon op 100 kg lag? Ook hebben deze toch slechts 16/20 spaken?
Wat betreft wielen: handgespaakt met het maximale aantal spaken en achterwielkruizing gesoldeerd moet houden maar ook een Mavic cosmic carbon moet dit aan kunnen.
Ik dacht dat de gewichtslimiet van mavic cosmic carbon op 100 kg lag? Ook hebben deze toch slechts 16/20 spaken?