trucje??
Hallo allemaal,
ik had even een vraagje:
Ik ging gisteren mountainbiken en toen ging ik een helling op, en natuurlijk best hard naar beneden.
Maar ineens hield als het ware de grond op, en onder mij ging het weer door.
Het zag er als volgt uit:
-----------------------------
----------------------------------------------------------
Hoe kan je dan goed landen, hoe zorg je ervoor dat je voorwiel niet blijft hangen?
Ik kon dus nog net mijn voorwiel optrekken maar ik landde niet helemaal lekker.
tips?
groetjes
ik had even een vraagje:
Ik ging gisteren mountainbiken en toen ging ik een helling op, en natuurlijk best hard naar beneden.
Maar ineens hield als het ware de grond op, en onder mij ging het weer door.
Het zag er als volgt uit:
-----------------------------
----------------------------------------------------------
Hoe kan je dan goed landen, hoe zorg je ervoor dat je voorwiel niet blijft hangen?
Ik kon dus nog net mijn voorwiel optrekken maar ik landde niet helemaal lekker.
tips?
groetjes
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40643
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Je bedoelt zoiets
Je moet je voorwiel juist niet teveel optrekken, dan ga je pas rare capriolen maken.
Proberen je voorwiel op 1 lijn met de helling te krijgen en je gewicht ACHTER je zadel hangen.
Kijk maar naar de foto; ik zit 30cm achter het zadel en mijn zwaartepunt zo laag mogelijk.
Je moet je voorwiel juist niet teveel optrekken, dan ga je pas rare capriolen maken.
Proberen je voorwiel op 1 lijn met de helling te krijgen en je gewicht ACHTER je zadel hangen.
Kijk maar naar de foto; ik zit 30cm achter het zadel en mijn zwaartepunt zo laag mogelijk.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 01 nov 2005 21:11
Zoals Daniel al zegt; gewicht achter je zadel en waarschijnlijk gewoon een beetje snelheid dan heb je geen problemen. Als je te langzaam bent stoot vaak de voorvering terug en klapt je zadel in je maag of buik of ballen als je achter je zadel hangt anders kan je lekker over t stuurtje gaan. wat natuurlijk niet zo fijn is.
Ik weet niet of deze hindernis in een tocht zat of in je normale trainings rondje maar t helpt vaak wel om die dingen een paar keer te nemen zo dat je weet hoe je t beste der over komt.
En kan je zelfs alleen als je t parkoer goed kent en het lukt er elegant der met een bunnyhop der af/over te springen. (alleen als je t kan en t vertouwen hebt) is het helemaal mooi
Ik weet niet of deze hindernis in een tocht zat of in je normale trainings rondje maar t helpt vaak wel om die dingen een paar keer te nemen zo dat je weet hoe je t beste der over komt.
En kan je zelfs alleen als je t parkoer goed kent en het lukt er elegant der met een bunnyhop der af/over te springen. (alleen als je t kan en t vertouwen hebt) is het helemaal mooi
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40643
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Snelheid ben ik het niet helemaal mee eens. Vaak wel, maar soms juist niet. Snelheid onder controle = fiets onder controle.
Bij bovenstaande foto laat ik pas de remmen 100% los op het moment dat het voorwiel over de rand rolt (dus waar op de plaat nu het achterwiel is). Zodra de drop genomen is en het weer min of meer vlak is, direct weer de snelheid eruit.
Als het gaat om de standaard nederlandse wortels, dan is snelheid inderdaad vaak je redding. Achter een wortel heb je vaak een kuil, waar je eigenlijk niet met je voorwiel in wilt komen.
Bij bovenstaande foto laat ik pas de remmen 100% los op het moment dat het voorwiel over de rand rolt (dus waar op de plaat nu het achterwiel is). Zodra de drop genomen is en het weer min of meer vlak is, direct weer de snelheid eruit.
Als het gaat om de standaard nederlandse wortels, dan is snelheid inderdaad vaak je redding. Achter een wortel heb je vaak een kuil, waar je eigenlijk niet met je voorwiel in wilt komen.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 01 nov 2005 21:11
De foto zier er inderdaad niet nederlands uit en je ziet niet hoe t verder loopt vandaar zal kontrolle zeker zinvol zijn en met snelheid bedoel ik zeker niet als een ideoot naar beneden klappen. Maar zorgen dat je de wielen laat "rollen" zo dat je fiets een stabiel systeem blijft. En je door kan rollen want afstappen halvewegen een drop is ook meestal geen goed idee.
Ik leer hier in t teutenburgerwald elke keer als ik op de fiets zit meer hoe je beter en sneller over leuke en soms heftige hindenissen komt en ik geloof dat vering en een lekker flow en veel vertrouwen de beste hulpmiddelen daarbij zijn.
Ik leer hier in t teutenburgerwald elke keer als ik op de fiets zit meer hoe je beter en sneller over leuke en soms heftige hindenissen komt en ik geloof dat vering en een lekker flow en veel vertrouwen de beste hulpmiddelen daarbij zijn.
oke helemaal bedankt, dus het belangrijkste is:
Zwaartepunt zo laag mogelijk
Achter het zadel gaan staan/hangen
voorwiel op een rechte lijn met de helling houden.?
stoere foto trouwens, is dat heel moeilijk?
En wat is een bunny hop precies?
Zwaartepunt zo laag mogelijk
Achter het zadel gaan staan/hangen
voorwiel op een rechte lijn met de helling houden.?
stoere foto trouwens, is dat heel moeilijk?
En wat is een bunny hop precies?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40643
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Moeilijk? Als je het eenmaal door hebt niet meer. Beetje vallen en opstaan
Iemand moet het je leren, net even die laatste puntjes op de i zetten.
Iemand moet het je leren, net even die laatste puntjes op de i zetten.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 01 nov 2005 21:11
Bunnyhop is een sprongetje met de fiets zonder hulp middelen. (voorwiel in de lucht en achter wiel na trekken) Veldrijders gebruiken het wel eens om elegant over hindernissen te komen zonder te lopen. Op de mtb doen ze der veel gekkere dingen mee. Zoek der maar eens een paar videos der over op.
Maar een ding voor springen met de ATB alleen in bekende omgeving en weet wat je doet. In t bos kan je je beter bewegen op een ATB dan op een brankar ATB is een stuk komfortabeler.
Maar een ding voor springen met de ATB alleen in bekende omgeving en weet wat je doet. In t bos kan je je beter bewegen op een ATB dan op een brankar ATB is een stuk komfortabeler.
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
een bunny hup is idd een klein sprongetje wat je al rijdend maakt door je fiets omhoog te trekken, stuur en pedalen en dan hop je zo een stukje in de lucht
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
En vooral NIET, ik herhaal NIET allebei de wielen tegelijk proberen op te trekken. Wil je hoog genoeg komen om een beetje een hindernis te nemen dan wordt het al snel een ongecontroleerde move. Kan je dus wat tandjes kosten, zowel gebit als kettingblad. Gewoon even voor de zekerheid .
De omschrijving die Bleek hierboven geeft is volgens mij de treffendste.
Tak op de grond leggen, langzaam aan komen rijden, en een voor een je voor- en achterwiel er overheen zetten is een goede oefening. Daarna steeds sneller proberen, waardoor je voorwiel op een gegeven moment nog niet neer is als je achterwiel in de lucht hangt. Daarna kun je met wat meer oefenen de hoogte in gaan werken. It's all about timing.
De omschrijving die Bleek hierboven geeft is volgens mij de treffendste.
Tak op de grond leggen, langzaam aan komen rijden, en een voor een je voor- en achterwiel er overheen zetten is een goede oefening. Daarna steeds sneller proberen, waardoor je voorwiel op een gegeven moment nog niet neer is als je achterwiel in de lucht hangt. Daarna kun je met wat meer oefenen de hoogte in gaan werken. It's all about timing.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team