maurice schreef:... Marge mensen, daar draait het om en die mogen wij, de consument, in 1e instantie zoveel mogelijk betalen. ...
Ik wil toch even inpikken op het beeld dat sommigen willen ophangen. Ik heb een tijdje in de fietsbranche gewerkt (bij een distributeur) en ken de marges die de verschillende actoren (fabriek, distributeur, dealer...) verdienen op verscheidene onderdelen. En daar waar je als winkelier in de kledijsector (of andere) een behoorlijke marge hebt waarmee je normaal je boterham kan verdienen, is de concurrentie- en prijzenslag in de racefietsenmarkt zo stevig dat die smalle marges door sommigen als "gekkenwerk" omschreven worden, als je rekening houdt met wat er qua service, verkoop, kosten ed. tegenover staat. Ik ken dan ook verschillende fietsenmakers die zich distantiëren van de markt van de racefietsen en zich wensen toe te leggen op verkoop, service en herstellingen van stadsfietsen (wat een hele andere markt is, met ander prijsbeleid). Op importeursniveau vind ik het bv. absurd om stevig te investeren in magazijnplaats, stock, service en een distributienetwerk van een merk als Campagnolo: als je ziet aan welke hongermarge je moet werken om afname te creëren en de concurrentie met andere distributeurs aan te gaan, dan denk ik dat er rendabeler investering dan dat zijn! Denken dat importeurs en fietsenmakers op racefietsen en -frames geld scheppen en woekerwinsten maken is dan ook iets wat van weinig kennis van de sector getuigt. Ik wou dit toch even rechtgezet zien.
Met het huidige gamma Cervélo fietsen en afmontagekeuze die ik in de 2010 Veltec cataloog zie, denk ik dat Veltec een betere service kan aanbieden door te focussen op het leveren van afgewerkte fietsen. Je dealer (FM) kan steeds op persoonlijke wensen inspelen door bv. een wielenset uit de aangekochte fiets te halen en te vervangen door wielenset van je keuze of zo... Begrijpelijke keuze van Veltec.