Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 31 aug 2010 15:40

Swoosh schreef:Het zijn precies mijn gedachten. Mart Smeets kondigde het in een interview met Vroomen ooit aan als de 'hersenfiets'. Wel, Cervelo is een beetje voor de 'brainless' denk ik altijd maar. Cervelo prijst zichzelf de hemel in en hebben zichzelf als een niche merk in de markt gezet. Mooie verhalen op de website die nergens overgaan. Zoals ze eerder groos verkondigden dat ze zelf hun eigen software hebben gemaakt omdat die niet voor handen was voor hun geavanceerde machines en ideeen bla bla. Het aerodynamica verhaal dat hun (weg)fietsen sneller maakten. Wel ook dat verhaal is een wassen neus natuurlijk. Het verhaal van de beperkte maten hebben we ook nog en dat dat zogenaamd genoeg is omdat ze sloping zijn. haha. Het Cervelo testteam wat zogenaamd niet bedoeld was om wedstrijden te winnen. Grappig is dat ze nog altijd leunen op anderen zoals de voorvork er meestal eentje is van 3T. Als je dan zo geweldig en geavanceerd bezig bent maak je zelf toch ff de beste voorvork van de wereld en verkoop je die aan third party's? ipv andersom . . .

Cervelo's zijn verder best aardige fietsen hoor!

Geen wassen neus denk ik. Ontstaan uit en afstudeerproject van TU-Delft en vanuit daar doorontwikkeld. De ideeen achter de fietsen kloppen wel als je het mij vraagt. Alleen hebben andere merken dit ook in de gaten en loopt Cervelo wellicht niet meer voorop op technologie gebied. Neem bijvoorbeeld Giant, Felt, Specialized of Scott die tegenwoorig volgens mij zeer vergelijkbare fietsen (ook tijdrijfietsen) maken.

Die filosofie van CTT heb ik ook nooit zo begrepen. Winnen staat voorop in de topsport lijkt me
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 31 aug 2010 18:43

Zelf vind ik Cervelo frames gewoon prachtig om te zien, daarnaast zijn ze ook best boven gemiddeld te noemen wat betreft kwaliteit/rij-eigenschappen. Redenen genoeg voor mij om een frame aan te schaffen. Zelf heb ik bijvoorbeeld absoluut niets met Colnago, Bianchi of Pinarello.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 31 aug 2010 19:36

Waar baseer je op dat ze bovengemiddeld zijn te noemen? Zou een Cerv nu echt zoveel beter zijn dan een bijv Tarmac SL3, een Dogma, een Addict of de Giants?
Ik durf de stelling wel aan dat die fietsen allemaal van hetzelfde topniveau zijn met elk zijn eigen specifieke plussen en minnen.

Dat JIJ ze prachtig vind kan natuurlijk, al snap ik niet waarom. De verhouding van de zwaar oversized voorkant vs. ultradunne achterkant is helemaal zoek (vind ik dan....).
Less is bore

furk
Forum-lid

furk 31 aug 2010 20:07

Ik ben ook geen enorme cervelo-fan, maar je moet ze wel nageven dat het trendsetters zijn. Zij hebben het concept van de aerodynamische wegfiets op de kaart gezet. Andere fietsmerken volgden. Eerder deden ze dat met bepaalde kenmerken bij tijdritfietsen (oa zitbuis dat contouren van het achterwiel volgt). Laatste was uiteraard al eerder uitgevonden, maar door hun in de markt gezet. Dat topmodellen van andere merken even goed/beter zijn daar twijfel ik niet aan, maar ik kan me voorstellen dat men kiest voor het merk dat er mee begonnen is/zich er het meest mee profileert/beste in de markt zet.

Ik vind het ook best mooie fietsen (afhanelijk van de maat overigens; een s2 of s3 in maat 51 is niet om aan te zien). Daarnaast zou je Cervelo nog kunnen toedichten dat ze ervoor hebben gezorgd dat andere merken ook meer nadenken over de functionaliteit/aerodynamica van hun frame (of de marketing daar op afstemmen ;-))

danny1407
Forum-lid

danny1407 31 aug 2010 20:13

Ik wordt een klein beetje misselijk van mensen die keer op keer, te pas en te onpas, hun negatieve mening moeten opdringen.
Of het nou in dit topic is of in een ander.
Zeker omdat ze zelf heel goed weten dat ze weer aan het ouwe pijpzeiken zijn en voor de honderste ker in herhaling vallen.
Daarom maar constant en achter elkaar schrijven: dat is MIJN mening, dat vind IK, dat denk IK, zo kijk IK ernaar, zo sta IK er tegenover.

Dat je ergens niet positief over bent, prima.
Spreek je mening uit en hou je verder liever bezig met de dingen die je wel leuk vind.
Maar om keer op keer hetzelfde zeikverhaal op te hangen omdat je zonodig je kont tegen de kribben wilt gooien en daarbij jezelf zoveel mogelijk indekt, zodat je altijd kan terugvallen op: ik schreef toch dat het MIJN mening was?

Helden.
FacebookS3RSSite

didi641
Forum-lid

Gebruikersavatar didi641 31 aug 2010 20:32

Daniel1975 schreef:Waar baseer je op dat ze bovengemiddeld zijn te noemen? Zou een Cerv nu echt zoveel beter zijn dan een bijv Tarmac SL3, een Dogma, een Addict of de Giants?
Ik durf de stelling wel aan dat die fietsen allemaal van hetzelfde topniveau zijn met elk zijn eigen specifieke plussen en minnen.

Dat JIJ ze prachtig vind kan natuurlijk, al snap ik niet waarom. De verhouding van de zwaar oversized voorkant vs. ultradunne achterkant is helemaal zoek (vind ik dan....).

Ik ben het wel met je eens ivm de fietsen. Ikzelf rij nu op mijn tweede cervelo omdat ik schade heb gehad aan mijn eerste. Omdat Specialized ook voldeed aan mijn maatbepaling, werd mij zelfs aangeraden ( uit het wielermilieu ) een S-Works SL-3 te nemen boven Cervelo omdat ze sterker zouden zijn. Dus dat zegt wel iets denk ik. Neemt niet weg dat Cervelo wel heel goed rijdt en goeie garanties biedt.

Bovengemiddeld zou ik ze zeker ook niet noemen als je ziet welke evolutie bv Scott ( Plasma, F01) , Specialized ( vb Shiv ), Fuji... aan het maken is. Cervelo toont nu al enkele jaren hetzelfde en zal in de toekomst wss ook wel met iets nieuws moeten komen.

Maar over smaken valt, vind ik moeilijk te discussiëren. Anders zou iedereen op dezelfde fiets moeten gaan rijden. En dat zou waarschijnlijk geen zo'n leuk zicht zijn :-)

Mvg
~ Each cyclist has its story ~
~ Scott Addict - di2 12 speed - Roval C38 ~

nooitmeerinderij
Forum-lid

nooitmeerinderij 31 aug 2010 22:02

Ik denk ook dat Cervelo niet veel beter zal zijn dan de topfietsen van andere merken. Zeker aangezien Cervelo niet veel meer (kan) investeren in onderzoek dan andere grote merken.
Onderzoek:
http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=48118" onclick="window.open(this.href);return false;

Hulp wordt zeer gewaardeerd!

hagi
Forum-lid

hagi 31 aug 2010 23:44

ik rij geen cervelo maar het zijn fantatische fietsen en kan er van genieten om er naar te kijken met hun slanke achtervorken ze passen jammer genoeg niet in mijn budget

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 01 sep 2010 00:28

danny1407 schreef:Ik wordt een klein beetje misselijk van mensen die keer op keer, te pas en te onpas, hun negatieve mening moeten opdringen.

Nee joh, heerlijk, dat geëmmer.

Het feit dat er over gesproken wordt, laat ieder geval zien dat het niet zo maar doorsnee fietsen zijn.

Ik kan er best tegen dat mensen het niks vinden. Een heftige reactie zonder onderbouwing, of zonder tegenvoorbeeld zegt alleen wel meer iets over de poster, dan over de fiets.

Ik zou het ook leuker vinden als het wat meer over meetbare feiten gaat.
Bijvoorbeeld: Hoe verhoudt de voorvork bij Cervélo zich ten op zichte van de gekronkelde van Pinarello. Zijn er links naar testen, met nummers, etc.

Dus iets meer op niveau emmeren.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 sep 2010 00:36

Die voorvorken zijn toch bijna allemaal 3T voorvorken? Op zich prima, maar ze zijn niet erg licht. Ik snap niet echt waar Danny op doelt, zijn toch gewoon allemaal onderbouwde meningen. Zou een saaie bedoening worden als iedereen alleen maar positief over alles mag zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

eelcoz

eelcoz 01 sep 2010 00:45

Amclassic-fan schreef:Die voorvorken zijn toch bijna allemaal 3T voorvorken? Op zich prima, maar ze zijn niet erg licht. Ik snap niet echt waar Danny op doelt, zijn toch gewoon allemaal onderbouwde meningen. Zou een saaie bedoening worden als iedereen alleen maar positief over alles mag zijn.

Misschien doelde hij wel op mijn post. Met een beetje goede?? wil zou je die kunnen omschrijven als een mening zonder onderbouwing.:D

Ik stel echter niet dat ik Cervelo fietsen slecht vind, of iets dergelijks. Ik heb er nog nooit op gereden, dus daar kan ik niet over oordelen. Sterker nog, ik geloof best dat het prima fietsen zijn. Ik heb alleen het gevoel dat het een soort van hype is, sommige mensen doen alsof Cervelo op eenzame hoogte staat. Alsof zij qua ontwerpen ver voorop lopen in de markt, terwijl ik hier op het forum ook wel een aantal personen (die er volgens mij toch vrij veel verstand van hebben) heb horen beweren dat dat onzin is.

p.v.geeuwen
Forum-lid

p.v.geeuwen 01 sep 2010 01:18

Ik rij nu sinds een half jaar op een Cervelo S1 en ik kan je zeggen, hij rijdt fantastisch. Super comfortabel over de steentjes, strak in de afdaling en na een bocht accelereert ie de pan uit. Maargoed, ik kom dan ook van een bijna 5 jaar oude stalen Batavus met een set wielen van nog geen 90 euro die inmiddels na de vele wedstrijden hun beste tijd wel gehad hadden.
Om eerlijk te zijn geloof ik ook niet dat dit frame (want daar draait de vergelijking hier nu om) zo veel beter is dan andere frames in deze prijscategorie. Ik bedoel, licht is anders, de lak springt er al af als ik er naar kijk en als ik zo dit forum een beetje nalees dan hebben de meeste frames van Cervelo ook niet het eeuwige leven.
Toch ben ik erg blij met mn fiets! Niet ondanks de marketing strategie, maar dankzij de marketing strategie. Ik bedoel, de filmpjes op de site van Cervelo (BTP)= Geweldig. Alleen al daarom heb ik de fiets willen kopen. Doe daarbij een quasi wetenschappelijk verhaal over super aerodynamische frames en ik ben verkocht!
BH Rider

Plaats reactie