Crankstel ik word niet goed
-
- Forum-lid HC
Met de huidige frames van alu klinkt een tik het hele frame door. Dus kan best zijn dat de tik helemaal niet uit het bracket komt maar bv uit de zadelpen of achterwiel, daar als eens naar gekeken?
Ik had een hybride Gazelle (Puerto) die begon ook tikgeluiden te geven waarvan ik alleen maar door goed luisteren kon uitvinden dat het idd het bracket was. De tik volgde het trapritme n.l. Naar FM gegaan en die trok de borgmoer aan linkerzijde van het bracket stevig aan. Weg tik! FM vertelde mij dat bij alu frames dit een veel voorkomend euvel is. Hoe dat tikken daardoor kan ontstaan is mij niet duidelijk. Misschien de speling die de bracketpot en de lagering na verloop van tijd krijgt en gaat "wrikken".
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Leukste fietsrammeltje vorige week tegengekomen bij fietsmaat z'n Ridley met carbon voor- en achtervork. Rammeltje kwam duidelijk van de voorvork. Als ie al rijdend even het voorwiel optilde was het heel duidelijk. Was er al mee naar FM geweest, maar daar rammelde het natuurlijk niet meer. Uiteindelijk heeft hij de oorzaak zelf gevonden : een los bevestigingspunt van de kinband aan z'n helm. Om maar duidelijk te maken dat het nooit duidelijk is.
Mijn meeste recente geluidje was een los zittend schroefje van de bidon houder maar dit was natuurlijk niet in het trapritme.
Als het alleen onder kracht en op exact op ritme van het trappen gebeurd > meeste kans op losse BB of losse crank of los pedaal
1. kun je de BB heen en weer wrikken (kracht zetten met je armen op beide cranks)?
2. kun je 1 crank in beweging krijgen (terwijl je de andere vast zet/houd)?
Als het alleen onder kracht en op exact op ritme van het trappen gebeurd > meeste kans op losse BB of losse crank of los pedaal
1. kun je de BB heen en weer wrikken (kracht zetten met je armen op beide cranks)?
2. kun je 1 crank in beweging krijgen (terwijl je de andere vast zet/houd)?
Experiment with your bike to get the best biking experience!
Ik heb nadat ik mijn fiets voor een onderhoudsbeurt heb weggebracht last van een tikkend/schuivend geluid wanneer ik op mijn trappers loop. Het is misschien dat ik er nu meer op let dan voordien, maar het is volgens mij duidelijk meer aanwezig dan voor de beurt. Ik heb het crankstel op speling gecheckt en dat is het niet, iemand misschien ervaring met het hinderlijke geluid als je op de trappers loopt?