Scheeftrekkend wiel
Dat weet ik niet, maar ik heb deze wijsheid van een ex prof en tevens Tour de France mecnicien in Frankrijk. Probeer eerst maar eens de pat te richten. Dat lost het vast op.
Probeer het eerst anders nog even met een Shimano snelspanner van iemand anders. Als het dan weer gebeurt, is het echt de pat.
Gr, Diogenes
Probeer het eerst anders nog even met een Shimano snelspanner van iemand anders. Als het dan weer gebeurt, is het echt de pat.
Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
-
- Forum-lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 18 mei 2006 10:52
Voor mezelf ben ik er echt wel uit dat het aan het frame (de pats) ligt. Hopelijk kan in mijn frame-leverancier er morgen ook van overtuigen en gaat hij naar een oplossing van het probleem zoeken.
Alle regageerders bedankt voor jullie inbreng!
Moraalridder.
Alle regageerders bedankt voor jullie inbreng!
Moraalridder.
Foei!
-
- Forum-lid
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
- Locatie: Wilnis
De aslengte van je naaf is natuurlijk 130mm of 135 als je ATB hebt. Meet eens de breedte op aan de buitenkant van je as, dus het dunne gedeelte. Meet ook eens de dikte van je padden op en die mogen niet minder zijn dan de borst van je naaf, is dit wel het geval, een iets kortere as in je naaf bouwen of even creatief zijn met de vijl, een halve mm kan al wonderen verichten.
Niet op ieder potje past een dekseltje. er zijn vele toleranties, en die kunnen allemaal net aan de verkeerde kant zitten, en dan heeft niemand schuld maar zit jij met een probleem. dit moet je met je LBS of zelf ff oplossen.
Niet op ieder potje past een dekseltje. er zijn vele toleranties, en die kunnen allemaal net aan de verkeerde kant zitten, en dan heeft niemand schuld maar zit jij met een probleem. dit moet je met je LBS of zelf ff oplossen.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"
-
- Forum-lid
- Berichten: 690
- Lid geworden op: 21 dec 2004 19:14
Hetzelfde probleem had mijn vriend gisteravond. De Cauberg was nog geen probleem. Aan het begin van de Keutenberg liep het achterwiel vast. Wiel opnieuw erin gezet omdat het er onlangs uit was geweest en we dachten dat hij het misschien niet goed erin had gezet. Gulpenerberg weer hetzelfde probleem. Vlak fietsen geen enkel probleem.
Van de zomer is zijn achterpad scheefgetrokken geweest. Dat is recht gebogen. Na een aantal maanden zonder problemen te fietsen lijkt het er idd op, als ik deze discussie lees, dat het aan de achterpad ligt. Morgen gaan we naar de FM en weet ik meer.
Van de zomer is zijn achterpad scheefgetrokken geweest. Dat is recht gebogen. Na een aantal maanden zonder problemen te fietsen lijkt het er idd op, als ik deze discussie lees, dat het aan de achterpad ligt. Morgen gaan we naar de FM en weet ik meer.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.. (Queen)
Wissel ook eens van Snelspanner. Als je wiel recht zit bij montage en je trapt het scheef zou het weleens aan de spelspanner kunnen liggen.
Met een campa snelspanner kun je zoveel kracht op de pat uitoefenen dat de naaf muurvast komt te zitten.
Met een campa snelspanner kun je zoveel kracht op de pat uitoefenen dat de naaf muurvast komt te zitten.
Met interesse dit probleem gelezen. Een goede FM zal toch wel tools hebben om de achterpatten te kunnen controleren op hun juiste stand t.o.v. elkaar en indien die niet klopt even te richten? Er zijn professionele tooltjes voor zoals die van Park Tools:
http://www.parktool.com/products/detail ... tem=FFG2D1
http://www.parktool.com/products/detail ... tem=FFG2D1
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
Dat is 1 minuut werk: Achter derailleur losdraaien, tool er in schroeven. Op 2 punten meten, richten, klaar.
Ik heb maar 1 keer problemen met een (mavic) snelspanner gehad: op een verchroomde achterpat.
Als je je spanner goed strak hebt en het wiel trekt scheef, is het altijd de pat.
Gr, Diogenes
Ik heb maar 1 keer problemen met een (mavic) snelspanner gehad: op een verchroomde achterpat.
Als je je spanner goed strak hebt en het wiel trekt scheef, is het altijd de pat.
Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
-
- Forum-lid
- Berichten: 690
- Lid geworden op: 21 dec 2004 19:14
Het was idd de snelspanner.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.. (Queen)
Quoten: Origineel geplaatst door Moraalridder op 18 Mei 2006
Quoten: Origineel geplaatst door zombie op 18 Mei 2006
je kan met je deductie beginnen door bv even de positie van de snelspanner op de pad aftekenen, om na te gaan of deze tov mekaar verschuiven...Heb je ook al eens een andere snelspanner geprobeerd ?
Verschuiven t.o.v. elkaar doen ze zeker, daar hoef ik nieteens wat voor af te tekenen.
Maar een andere snelspanner heb ik nog niet geprobeerd. Wel een compleet ander wiel (met dus ook een compleet andere snelspanner) en voila: scheef...
Hier zal wel een ander probleem liggen als een compleet ander wiel óók scheeftrekt.
Quoten: Origineel geplaatst door zombie op 18 Mei 2006
je kan met je deductie beginnen door bv even de positie van de snelspanner op de pad aftekenen, om na te gaan of deze tov mekaar verschuiven...Heb je ook al eens een andere snelspanner geprobeerd ?
Verschuiven t.o.v. elkaar doen ze zeker, daar hoef ik nieteens wat voor af te tekenen.
Maar een andere snelspanner heb ik nog niet geprobeerd. Wel een compleet ander wiel (met dus ook een compleet andere snelspanner) en voila: scheef...
Hier zal wel een ander probleem liggen als een compleet ander wiel óók scheeftrekt.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
-
- Forum-lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 18 mei 2006 10:52
Beste geinteresseerden,
Even een update van hoe het afgelopen zaterdag gegaan is met mijn fiets en bijbehorende probleem.
Bij de FM (leuk, weer een nieuwe afkorting geleerd...) aangekomen kwam men opnieuw met het verhaal van dat het aan het wiel zou liggen en dan met name aan het kartelringetje dat teveel versleten zou zijn. Op mijn verzoek heeft hij een wiel gezocht dat volgens hem wel zou voldoen aan de eisen om niet scheef te trekken. Wiel erin, voorwiel tegen de muur, crancks horizontaal en op het pedaal gaan staan... Kggtt...: scheef... Een op z'n minst enigszins beteuterd gezicht bij de FM, vergezeld door de opmerking: "hee, dat is vreemd.." Vervolgens wiel er weer uit en nu heel secuur weer in het frame gezet door het wiel ook wat naar achteren te trekken en tijdens het naar achteren trekken de snelspanner gesloten (incl. de snelspanner iets vaster zetten). Wiel weer tegen de muur etc., trappen en....: niets. Het wiel zat recht en bleef recht. Vervolgens hebben we mijn eigen wiel gestoken op dezelfde manier en ook nu bleef het wiel recht zitten. Hoe dat kan? Geen idee. Soms lijken problemen zichzelf op te lossen, want hoe hard ik ook trapte, het wiel bleef recht zitten, en ook na de koers van gisteren zat ie nog zoals het hoorde.
Ik wacht nu dus maar gewoon af hoe lang het goed gaat. Een plaatselijke FM gaf gelukkig al aan nog wel wat noodgrepen te weten voor als het weer mis mocht gaan.
Moraalridder.
Even een update van hoe het afgelopen zaterdag gegaan is met mijn fiets en bijbehorende probleem.
Bij de FM (leuk, weer een nieuwe afkorting geleerd...) aangekomen kwam men opnieuw met het verhaal van dat het aan het wiel zou liggen en dan met name aan het kartelringetje dat teveel versleten zou zijn. Op mijn verzoek heeft hij een wiel gezocht dat volgens hem wel zou voldoen aan de eisen om niet scheef te trekken. Wiel erin, voorwiel tegen de muur, crancks horizontaal en op het pedaal gaan staan... Kggtt...: scheef... Een op z'n minst enigszins beteuterd gezicht bij de FM, vergezeld door de opmerking: "hee, dat is vreemd.." Vervolgens wiel er weer uit en nu heel secuur weer in het frame gezet door het wiel ook wat naar achteren te trekken en tijdens het naar achteren trekken de snelspanner gesloten (incl. de snelspanner iets vaster zetten). Wiel weer tegen de muur etc., trappen en....: niets. Het wiel zat recht en bleef recht. Vervolgens hebben we mijn eigen wiel gestoken op dezelfde manier en ook nu bleef het wiel recht zitten. Hoe dat kan? Geen idee. Soms lijken problemen zichzelf op te lossen, want hoe hard ik ook trapte, het wiel bleef recht zitten, en ook na de koers van gisteren zat ie nog zoals het hoorde.
Ik wacht nu dus maar gewoon af hoe lang het goed gaat. Een plaatselijke FM gaf gelukkig al aan nog wel wat noodgrepen te weten voor als het weer mis mocht gaan.
Moraalridder.
Foei!
Dat is toch nog steeds geen oplossing.
Een wiel moet vanzelf recht in de patten vallen en niet pas goed lopen na een hele gebruiksaanwijzing.
Je kunt voorlopig fietsen, maar stop niet met het zoeken naar het echte probleem.
Een wiel moet vanzelf recht in de patten vallen en niet pas goed lopen na een hele gebruiksaanwijzing.
Je kunt voorlopig fietsen, maar stop niet met het zoeken naar het echte probleem.
I Am SpeCiAliZed