Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Compact crankstel op een dura race bottom

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 14 mei 2006 09:44

Zijn er compact crankstellen verkrijgbaar die passen op een dura race bottombracket bb7700 ? Is dit een octalinkaansluiting ?
Lijkt me wat makkelijker wisselen tussen de 53/39 en de compact.
Een andere optie die ik overweeg is om over te stappen naar hollowtech2 maar vraag me af of deze goed werkt met een 9-speed ketting.
Om steeds in de bracket zelf gaan lopen schroeven lijkt me niet zo een goed idee.
Wie heeft een goed advies.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1650
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 14 mei 2006 11:41

Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 14 Mei 2006

Zijn er compact crankstellen verkrijgbaar die passen op een dura race bottombracket bb7700 ? Is dit een octalinkaansluiting ?Lijkt me wat makkelijker wisselen tussen de 53/39 en de compact.Een andere optie die ik overweeg is om over te stappen naar hollowtech2 maar vraag me af of deze goed werkt met een 9-speed ketting.Om steeds in de bracket zelf gaan lopen schroeven lijkt me niet zo een goed idee.Wie heeft een goed advies.


Als je de Dura-Ace bracket erin wilt houden zul je inderdaad een compact crankstel geschikt voor octalink moeten zoeken.
De andere optie, overstappen op Hollowtech2 heeft inderdaad het nadeel dat wanneer je de octalink crank weer wilt gebruiken je alles moet vervangen.
ik heb zelf ook een oktalink bracket, waarbij ik heel gemakkelijk van 53-39, naar 50-34 kan overstappen dmv een FSA - Carbon Pro Compact Road Racing Octalink. Voor mij is dit ideaal.
p.s. de hollowtech2 werkt overigens prima met een 9 speed ketting.

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 15 mei 2006 03:13

denk dat ik de Ritchey - WCS 110 Road Compact ga bestellen in Duitsland, wordt daar aangeboden voor 234 euro.
Is dit een goede prijs ?
Ik neem er dan meteen een FSA blad van 38 erbij dan hoef ik de dur ace niet te gebruiken omdat beide kettinbladen versleten zijn. ben dan klaar voor 254 euro.
38/50 past mij beter dan een 39/53, ik draai met een hoge trapfrequentie.
Is nog lichter ook en kan de as mooi laten zitten.
Is tevens in de juiste lengte verkrijgbaar nl 170 mm en staat mooi bij m'n Ritchey WCS Protocolwielen.

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 16 mei 2006 08:47

@ JRacer.
Mag ik zo vrij zijn om te vragen waar en of hoe je het Ritchey Compact hebt aangeschaft en voor welke prijs ?
Mag me ook gewoon een mail sturen, kijk voor adres onder meer van deze auteur en profiel. bvd

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 16 mei 2006 14:04

Je kan ook gewoon je kettingbladen verwisselen ipv de hele crank.

TA heeft ook gewone 39 en 42 en 52 en 53 bladen met steek 110.

(oh ja, dat had iemand al eerder gezegd )
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 18 mei 2006 01:51

Quote: Origineel geplaatst door Scepticus op 16 Mei 2006
Je kan ook gewoon je kettingbladen verwisselen ipv de hele crank.

TA heeft ook gewone 39 en 42 en 52 en 53 bladen met steek 110.

(oh ja, dat had iemand al eerder gezegd )


Een 52 of een 53 monteren op een compact met een steek van 110 zou dat niet erg slap worden ?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 mei 2006 01:56

Nee dat gaat prima. Een 61 van TA zou ik niet meer aanraden, maar een 53 mag geen probleem zijn. Er komt nauwlijks zijdelinkse kracht op een kettingblad, dus slapheid is niet zo snel een probleem.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

peedsbikes
Forum-lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
Locatie: Wilnis

peedsbikes 18 mei 2006 11:14

Zeg nou eerlijk zou je zoveel vermogen rondtrappen dat die 53 krom gaat staan.
Zoek eens naar verzettabellen op het web, dan zul je zien dat je met een 50*12 en dan 95omw ook dik boven de 40 kunt rijden.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 21 mei 2006 00:25

Heb inmiddels een compact aangeschaft.
Kon nog aan een FSA SLK carbon compact octalink komen voor een mooie prijs. Is een prachtig crankstel en weegt maar 518 gram dus samen met trapas nog geen 700 gram.
Best mazzel want ze worden niet meer gemaakt met octalink.
Kettingblad 50/34 dus moet ik nog aan een 38 kettingblad zien te komen en een nieuwe ketting en cassette.
Dan begint het plezier met de montage en daarna het fietsen.

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 29 mei 2006 06:04

Ik wil met 50/34 en met eeen 12/27 gaan rijden.
Als ik het zo bekijk gaat dat niet lukken met de standaard korteslag derr.
Gebruiken jullie front ook een standaard derr.?
Heeft iemand daar ervaring mee ?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 29 mei 2006 12:05

Kan met een gewone derailleur.
Misschien zal je wel een iets kortere ketting nodig hebben.

Oplossing: aparte kettingen voor je bergverzet en NL-verzet
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie