Ik heb even wat hulp nodig. Mijn vriendin heeft de onderdelen op haar tourfiets inmiddels opgereden. Heb haar aangeraden om in ieder geval cassette, voor- en achterderailleurs en ketting te vervangen. Alleen wat nu te doen?
Wat is precies het verschil tussen de racegroepen en mtb groepen van Shimano? Kan ze het beste Deore/LX of beter 105/Ultegra erop zetten?
Of zijn er andere betrouwbare opties?
Op zoek naar nieuwe groep voor tourfiets
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Zal qua werking niet zoveel uitmaken. Voor al het uiterlijk verschilt erg veel. Je kan gerust een 105 of Ultegra derailleur monteren op een fiets met Shimano mtb shifters, dat werkt uitstekend. Een weg cassete heeft als voordeel dat je wat kleiner tussen stapjes heb tussen de tandwielen, maar als nadeel dat je minder licht kunt fietsen.
Nog meer wat vervangen moet worden?
Nog meer wat vervangen moet worden?
Wat jij schrijft vermoede ik al, dan moet ze maar kijken wat ze wil.
Het crankset is misschien ook aan vervanging toe, dus als iemand daar een goed alternatief voor weet? De shifters zitten nog middels zo'n draaigreep aan het stuur, en dat vindt ze in principe fijn werken, dus dat hoeft niet vervangen te worden. Vorig jaar is er al een nieuwe achtervelg, en naaf ingegaan. Voorwiel loopt nog goed en vorig jaar is door de FM de spaakspanning nog nagekeken. Frame is nog in goede conditie, dus dat was het wel denk ik. Ja alle kabels gaan natuurlijk ook vervangen worden tezamen met de nieuwe derailleurs, maar dat lijkt me logisch.
Vergeet ik iets???
Wat is trouwens het verschil tussen kettingen met 112 schakels en 114?
En hoe weet je welke je moet hebben?
Het crankset is misschien ook aan vervanging toe, dus als iemand daar een goed alternatief voor weet? De shifters zitten nog middels zo'n draaigreep aan het stuur, en dat vindt ze in principe fijn werken, dus dat hoeft niet vervangen te worden. Vorig jaar is er al een nieuwe achtervelg, en naaf ingegaan. Voorwiel loopt nog goed en vorig jaar is door de FM de spaakspanning nog nagekeken. Frame is nog in goede conditie, dus dat was het wel denk ik. Ja alle kabels gaan natuurlijk ook vervangen worden tezamen met de nieuwe derailleurs, maar dat lijkt me logisch.
Vergeet ik iets???
Wat is trouwens het verschil tussen kettingen met 112 schakels en 114?
En hoe weet je welke je moet hebben?
You can never be too Specialized
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Een ketting met 114 schakels heeft 2 schakels meer dan 1 van 112. De ketting is dus iets langer, maar dit maakt eigenlijk nooit wat uit, want je moet een ketting toch altijd een stukje in korten om te zorgen dat hij op de goede lengte is.
Er zit zeker een triple crankstel op. Moet je vooral eens kijken hoeveel tandjes de bladen zijn. Ik denk dat als je er een race crankstel op zet je grotere bladen krijgt en dus een groter zwaar verzet en ook je lichste verzet veel zwaarder wordt.
Er zit zeker een triple crankstel op. Moet je vooral eens kijken hoeveel tandjes de bladen zijn. Ik denk dat als je er een race crankstel op zet je grotere bladen krijgt en dus een groter zwaar verzet en ook je lichste verzet veel zwaarder wordt.
Met die ketting maakt het dus geen ene r..t uit welke je koopt? Dat de ene 112 schakels was en de andere 114 was me al wel duidelijk hoor...
Er zit op zeker nu geen racecrankstel op, maar ook vermoed ook geen mtb crankstel. Het is niet wenselijk om zowel een race of een mtb crank erop te zetten. Met een race crank wordt het verzet veels te zwaar met al die bepakking en zware fiets.
Met een mtb crankstel heb je helemaal niks aan het kleinste blad want dan trap je weer veels te licht. Zijn er tussenoplossingen??
Er zit op zeker nu geen racecrankstel op, maar ook vermoed ook geen mtb crankstel. Het is niet wenselijk om zowel een race of een mtb crank erop te zetten. Met een race crank wordt het verzet veels te zwaar met al die bepakking en zware fiets.
Met een mtb crankstel heb je helemaal niks aan het kleinste blad want dan trap je weer veels te licht. Zijn er tussenoplossingen??
You can never be too Specialized
Heb je nu 7, 8 of 9-speed?
Een tussenvorm voor een crank is er zeker, gewoon een ATB crankstel, 48-36-26 (bijvoorbeeld een shimano FC-M531)
Zorg even dat je dan ook een voorderailleur pakt die 48 tanden aankan.
De achterderailleur hangt ook nog even af van wat je nu achter hebt zitten. Je hebt draaishifters, heb je wel een shimano achterderailleur?
Een tussenvorm voor een crank is er zeker, gewoon een ATB crankstel, 48-36-26 (bijvoorbeeld een shimano FC-M531)
Zorg even dat je dan ook een voorderailleur pakt die 48 tanden aankan.
De achterderailleur hangt ook nog even af van wat je nu achter hebt zitten. Je hebt draaishifters, heb je wel een shimano achterderailleur?
Ja, er zit allemaal Shimano spul op nu, ook de achterderailleur en het is een 8 speed.
Ze gaf me net de maten door van haar huidge crank:
42, 34, 24.
Geloof inderdaad dat mijn vriendin eruit is, en ook een Deore/Deore LX crankset gaat nemen, tezamen met Deore LX voor en achter derailleurs.
Dan kan die fiets de komende jaren weer vele km's gaan maken!
Ze gaf me net de maten door van haar huidge crank:
42, 34, 24.
Geloof inderdaad dat mijn vriendin eruit is, en ook een Deore/Deore LX crankset gaat nemen, tezamen met Deore LX voor en achter derailleurs.
Dan kan die fiets de komende jaren weer vele km's gaan maken!
You can never be too Specialized